Skip to main content
Grammofoonplaten en muziek

singlessinglessingles

Meer
08 jun 2011 08:16 - 08 jun 2011 08:17 #5445 door Marcel L
Beantwoord door Marcel L in topic Re: singlessinglessingles
Hoi,

De Sun Recording Studio ken ik wel ja.
Van de oudere muziek uiteraard, maar U2 heeft er ook nog eens een paar nummers opgenomen.
Dat was te zien in hun film Rattle and Hum. Hier een fragment daarvan:



De studio heeft ook een eigen website trouwens.

Groeten van Marcel ;)

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Laatst bewerkt 08 jun 2011 08:17 door Marcel L.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • René R
  • [René R]
  • Onderwerp Auteur
Meer
08 jun 2011 05:28 - 08 jun 2011 08:17 #5440 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: singlessinglessingles
Hoi René

Leuk dat je dit aanhaalt.
Ik heb maar een paar echte SUN plaatjes. Elk bij toeval gevonden en nooit naar op zoek geweest.
(ik heb geen idee meer hoe ik aan het nu kostbare plaatje ben gekomen van Jerry Lee Lewis)
Van Carl Perkins (WEL Blue Suede Shoes), Johnny Cash en die ene dus van Jerry Lee Lewis.
Plaatjesverzamelaars zijn tuk op singels van SUN, dat is zeker.
Maar je hebt gelijk dat ze van slechte kwaliteit zijn. SUN was toen maar één van de vele
lokale kleine studiootjes waar Amerika mee bezaaid was indertijd.
De eigenaar Sam Philips (what's in a name...) had echter een talent om talenten te vinden.
Elvis liep er alleen maar binnen om een enkel plaatje te maken voor zijn moeder en Sam zocht
"een blanke man met een zwarte stem"........
Ik zelf ben trouwens niet zo'n fan van Elvis. Musicaal wel goed, maar qua inspiratie een echte
nepper. Geef mij dan maar Carl Perkins met zelfgeschreven nummers als "Her Love Rubbed Off"
en " Put Your Cat Clothes On"...... ;) DE favoriete nummers van Keith Richards trouwens.

The "million Dollar Quartet" 4 december 1956 in de SUN studio.
Jerry Lee Lewis, Carl Perkins, Elvis Presley en Johnny Cash.

Onze vriend Max heeft de studio bezocht, wat nu toch wel een typisch Amerikaans toeristisch
trekpleister is geworden (foto met dank even van hem geleend dus). Zelfs de officiële site
gaat hoofdzakelijk over de verkoop van gadgets. Max is een expert over het SUN onderwerp.



Makkelijk te Googelen op de term: sun studio memphis

:thumbsup:
René (R)


ps.
Heartbreak Hotel is nooit op SUN verschenen, maar later op RCA.
Hierbij een lijstje van de opnames die Elvis bij Sun maakte.
Allemaal heerlijke Rock a Billy songs en eigenlijk de beste tijd van hem.
Mystery Train is mijn favoriet. Milkcow Blues Boogy is legendarisch omdat hij
hier zijn musicale kwaliteiten laat horen. Het lied begint als een echte
langzame traditional zoals het oorspronkelijk was, dan roept hij "wacht eens even,
dit swingt helemaal niet!" om vervolgens er zijn eigen swingende draai aan te geven!
Elvis had kort een contract bij SUN, de plaatjes zijn daarom in niet zo'n erg grote
oplage bij SUN gemaakt en ware collector items. Sam Philips 'verkocht' Elvis daarna aan
RCA, die massaal de SUN opnames uitbracht. Toch zijn ook deze al aardige collector items
geworden. Maar het werden nooit echte hits omdat ze al snel overruled werden door de
echte grote hits die Elvis bij RCA opnam, zoals inderdaad Heartbreak Hotel, waar zijn
eerste lp ook mee begint. SUN opnames waren geen promotieplaatjes voor de RCA hits.
SUN is de voorgeschiedenis van Elvis toen hij bij RCA een contract kreeg.
Enkele van de SUN nummers zijn ook op die eerste lp gezet, waaronder het prachtige
Blue Moon (en meteen de veel mindere opnamekwaliteit van SUN te horen is).
RCA (en Elvis) nam niet eens de moeite om de SUN-songs opnieuw op te laten nemen.
De meeste hiervan heb ik op RCA gehad, maar het koffertje waar ze in zaten is
tijdens een verhuizing gestolen. Daar baal ik nog steeds van.
Voor mij zijn alleen de eerste twee lp's van Elvis interessant (uiteraard op RCA).
Daar zijn mooie herpersingen van te koop nu.



Laatst bewerkt 08 jun 2011 08:17 door René R.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07 jun 2011 21:15 #5438 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: singlessinglessingles
Even weer op het onderwerp terug te komen

Ik heb gelezen dat Sun een primitieve geluidstudio was waar artiesten hun eerste single opnam
dit was daar erg goedkoop bij sommige opnames hoor je de auto's voorbij rijden want de Sunstudio lag aan een straat
en kende geen goeie issolatie nadat de plaat van een artiest beter ging verkopen ging men naar een gerenomeerde
maatschappij BVB RCA waar elvis ook bij zat hierdoor zijn de SUN platen meer waard dan van rca
Dus bvb Heartbreak hotel op Sun (nummerslaat aan ) en het zelfde nummer wordt goed opgenomen op RCA
De originele SUN plaatjes wilde nogal eens sneller slijten door het harde materiaal.
vandaar dat ze soms erg kunnen ruisen.
Meestal was Sun als promotie en kort er op werd de grote platenmaatschappij die de single uitbracht voor de grote markt
vandaar ook de schaarste op originele SUN singles
daardoor ook de hoge waardes voor deze platen op SUN label
dus voorzichtig behandelen

Maar wel een leuke collectie

Grt René Daemen

René Daemen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • René R
  • [René R]
  • Onderwerp Auteur
Meer
07 jun 2011 21:10 #5436 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: singlessinglessingles
Hoi

Vandaag eens geen singles op mijn low-fi set, maar een favoriete
plaat van mijn vader die vanavond precies zes jaar geleden is overleden.
Een heerlijk swingende plaat trouwens.
Een van de beste die good old Louis ooit gemaakt heeft. ;)

René (R)


Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07 jun 2011 21:03 #5435 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: singlessinglessingles
Maarten

eens afwachten of ik deze bij mij op de kringloop binnenkomt
dan kan ik eens bekijken
in de hele oude philips recorder zat ook een soort grammofoonmotor
Mvg René Daemen

René Daemen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07 jun 2011 18:27 - 07 jun 2011 18:30 #5424 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: singlessinglessingles

Rene Daemen schreef : Maarten
Zit hier een Grammofoonmotor in?

Of het een motor van exact dezelfde constructie maar iets meer vermogen is, weet ik niet zeker. De constructie kan ook afwijken (rond blikpakket inplaats van vierkant) maar ik weet in elk geval dat latere modellen uit dezelfde fabrieken kwamen en dat het wel een motor volgens hetzelfde werkingsprincipe is.
Laatst bewerkt 07 jun 2011 18:30 door maarten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena