Skip to main content
Grammofoonplaten en muziek

singlessinglessingles

  • René R
  • [René R]
  • Onderwerp Auteur
Meer
10 jun 2011 20:14 - 10 jun 2011 20:14 #5570 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: singlessinglessingles
Hoi Max

Goede aanvulling!
Ik neem mijn woorden terug over Sam Phillips dat hij alleen blanke artiesten
wilde gebruiken. Maar dankzij mijn opmerking komen we wel bij de waarheid. ;)
Ik had mijn research dus beter moeten doen.

:smilythumb:

Bijlagen:
Laatst bewerkt 10 jun 2011 20:14 door René R.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
10 jun 2011 20:05 - 10 jun 2011 20:56 #5569 door NGG
Beantwoord door NGG in topic Re: singlessinglessingles
Toch even reageren op de opmerking van RR over enkel blanke artiesten op Sun.
Dat is beslist niet waar. De eerste jaren werden er hoofdzakelijk locale zwarte artiesten opgenomen. Dit afgewisseld met veel gospel (blank èn zwart) en wat country. Sam was echter gek op zwarte ("race") muziek. Echter het zette financieel weinig zoden aan de dijk door de bekende raciale omstandigheden in de USA en the Deep South in het bijzonder. Vandaar zijn zoektocht naar een blanke met een zwarte sound. Om rond te komen kon men bij hem zelf een enkel plaatje opnemenen en nam hij op locatie huwelijken etc op. Alles om aan geld te komen.
Verder had hij wel degelijk ervaring met recorder- en studiotechnieken. Helemaal onervaren was hij niet.

Nog even ook inhaken op wat René Daemen zegt over ruis op Sun opnamen, dat ligt beslist niet aan de opname an sich. Zal eerder gewoon slijtage zijn, zoals hij ook al zelf suggereert.
Ik heb de complete serie Sun singles op cd (24 stuks) van de beroemde Bear Family Records. Zij gebruiken vrijwel alleen maar de mastertapes. Daar hoor ik bijzonder weinig ruis.

Valt ruim binnen de topic van de draad deze aanvulling.

NB
Het door muziekhistorici erkende eerste opgenomen R&R nummer, "Rocket 88" van Jackie Brenston (Ike Turner!) uit 1951, was opgenomen bij Sun. Sam heeft het echter niet zelf uitgegeven door (jawel) geldgebrek, maar doorverkocht aan Chess Records in Chicago. Vandaar dat het niet in de Sun singles catalogus voorkomt. En dus ook niet op de genoemde cd serie. Helaas.

Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Laatst bewerkt 10 jun 2011 20:56 door NGG. Reden: aanvulling
De volgende gebruiker (s) zei dank u: René R

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
10 jun 2011 17:26 #5547 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: singlessinglessingles
Om even op de Sun records terug te komen
ik heb zelf ook een paar sun singles ooit van een collega overgenomen
Als je die op een platen speler draait dan ruist het echt behoorlijk
net als het singletje van You tube Maar stop je deze in een jukebox
dan is het weg ruis Vooral bij de Ami die ik had met GE element klonk dit verassend goed
ik denk dat het door de dikte van de naaldpunt komt
Nu kun je ook de hoge tonen regelaar wat terug draaien als je de single op een platenspeler draait
draai het dan op een mono pickup met mono element en niet op een stereo grammofoon
dan klinkt het niet echt lekker.
maar gewoon zoals René R doet op een wisselaar met de buizen radio
klinkt het authentiek.
Grt René Daemen

René Daemen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc Patricia
  • [Marc Patricia]
Meer
10 jun 2011 14:48 #5535 door Marc Patricia
Beantwoord door Marc Patricia in topic Re: singlessinglessingles
Hey Rene Daemen wij hebben weer genoten van jou leuke ingevingen .
Inmiddels is vandaag het singeltje binnen van Long John Baldry :( walk me out in the ) Morning dew 1980 ,reuze bedankt voor de tip !!: prima : :thumbsup: :smilythumb: :lachuh: ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
10 jun 2011 08:27 #5531 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: singlessinglessingles
Hier een filmpje van een Sun plaatje
Carl Perkins Honey Don't je kan horen hoe de sun plaatjes klinken

het plaatje ruist wat
het liedje Honey Don't is later bij een grotere maatschappij
opgenomen zoals bij vele artiesten eerst ontdekt bij Sam Phillips
in de sun studio en daarna naar een andere maatschappij waar al overgeschreven is in andere threads
kijk maar even naar het Sunplaatje en listen.

Grt René Daemen

René Daemen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: René R

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 jun 2011 09:00 - 09 jun 2011 10:24 #5490 door NGG
Beantwoord door NGG in topic Re: singlessinglessingles
Even een kleine correctie op RR zijn 5440 posting: Het is niet Sam Philips, maar Sam Phillips. Zal wel met zijn pré-occupatie voor ons nationale merk te maken hebben:-))).

We hebben inderdaad de Sun studio diverse malen bezocht. In '92, '02 en '08. De eerste keer was het toeristisch nog een vrij kleinschalig gebeuren allemaal. De keer erna was alles omgegooid om het logistiek in de hand te houden door de explosief toegenomen aantallen bezoekers. De winkel boven het café was toen een klein (maar niet minder interessant) museum geworden. De winkel en ticketverkoop waren verplaatst naar het ernaast op de hoek gelegen Sun Café (voorheen Tom's Café). Alles is nu één geheel geworden.







De studio zelf is onveranderd. Opmerkelijk is dat dezelfde isolatie/acoustische tegels nog aan de muur zitten als in 1951!
Ook het kantoortje aan de voorkant waar de secretaresse, Marion Keisker (de eigenlijke ontdekker van Elvis!!) zat, is authentiek.




De specifieke Sunsound wordt veroorzaakt door de lichte galm die in de opnamen zit. Komt mede door de studioruimte. RCA heeft met alle middelen geprobeerd deze sound ook te krijgen voor de Elvis opnamen, echter zonder resultaat. Vandaar dat deze opnamen "iets" missen.




Dat in een dergelijke kleine ruimte zoveel muziekgeschiedenis is neergezet bezorgd je kippenvel als je staat op dezelfde plek als Elvis, Jerry Lee, Carl Perkins, Roy Orbison, Johnny Cash, Rufus Thomas, Charlie Rich, Billy Lee Riley, the Prisonaires, Billy Emerson etc etc.
Heilige Grond voor iedere serieuze muziekliefhebber.
Tegenwoordig is de studio nog steeds als zodanig in gebruik in de avond en nachtelijke uren. Het drumstel van U2 staat er nog. De opname apparatuur is wel van deze tijd.




Wij zijn er nu diverse keren geweest en er volgt ongetwijfeld nog wel eens een bezoek. Al was het maar voor de fantastische milkshakes in het café! De met Sunsingels gevulde Wurlitzer 1015 OMT is ook de moeite waard.




Begin jaren 60 verhuisde Sam naar een splinternieuwe studio om de hoek en werd de naam veranderd in Sam Phillips Recording Service.
Anno 2008 was dit pand nog steeds in gebruik.

PS
Hierbij hèt boek uit 1990 over de Sun geschiedenis en zijn artiesten van de gerenommeerde Sun biograaf Colin Escott.


Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Laatst bewerkt 09 jun 2011 10:24 door NGG. Reden: aanpassing
De volgende gebruiker (s) zei dank u: René R

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena