- Berichten: 3361
Grammofoonplaten en muziek
Favorieten!
05 jan 2021 10:42 #87977
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic Favorieten!
Via BOL deze dubbelaar ontvangen. Heel fijn en een mooie aanvulling bij de vele platen die ik al van haar bezit.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23 dec 2020 11:24 #87698
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic Favorieten!
Vandaag 23 december herdenken we Chet Baker die op deze dag
in 1923 werd geboren. Zijn sterfdag is op 13 mei 1988.
Dit is een aardige plaat met een live opname en zonder zang.
Daarmee komt zijn kunnen met zijn trompet des te beter naar boven.
in 1923 werd geboren. Zijn sterfdag is op 13 mei 1988.
Dit is een aardige plaat met een live opname en zonder zang.
Daarmee komt zijn kunnen met zijn trompet des te beter naar boven.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
15 dec 2020 11:08 #87487
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic Favorieten!
Deze thread is begonnen met de LP 'Time Out"
van het Dave Brubeck Quartet.
de LP verscheen op 14 december 1959.
Inmiddels een wereldvermaarde LP die in geen enkele platencollectie zou mogen ontbreken.
Populair bij jazz liefhebbers, maar ook bij veel anderen die geen affiniteit hebben met jazz.
Op zich is dat laatste best wel opmerkelijk.
Hier een uitgebreide link over dit fenomeen in de muziekgeschiedenis.
Time Out door het Dave Brubeck Quartet
van het Dave Brubeck Quartet.
de LP verscheen op 14 december 1959.
Inmiddels een wereldvermaarde LP die in geen enkele platencollectie zou mogen ontbreken.
Populair bij jazz liefhebbers, maar ook bij veel anderen die geen affiniteit hebben met jazz.
Op zich is dat laatste best wel opmerkelijk.
Hier een uitgebreide link over dit fenomeen in de muziekgeschiedenis.
Time Out door het Dave Brubeck Quartet
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14 dec 2020 10:34 - 14 dec 2020 10:42 #87474
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic Favorieten!
Beroemde plaat, maar het is dan ook geweldige muziek.
Zowel in mono (1959) als stereo (1964) aanwezig. Voorkeur voor de
mono uitvoering, in die dagen uiteraard nog superieur aan de stereo
opname. De stereo uitvoering beluister ik dus ook in mono.
Mono's klinken meestal wat luider, maar bij deze ook met meer definitie.
Zowel in mono (1959) als stereo (1964) aanwezig. Voorkeur voor de
mono uitvoering, in die dagen uiteraard nog superieur aan de stereo
opname. De stereo uitvoering beluister ik dus ook in mono.
Mono's klinken meestal wat luider, maar bij deze ook met meer definitie.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 14 dec 2020 10:42 door RR1957.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14 dec 2020 10:31 #87473
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic Favorieten!
Altijd een fijne plaat, opnames 1940-1942.
Het enthousiasme is duidelijk voelbaar, wellicht ook
door de opluchting dat de oorlog was afgelopen.
Het orkest wordt ook volwassen in het spel,
evenals de composities van Ellington.
Het enthousiasme is duidelijk voelbaar, wellicht ook
door de opluchting dat de oorlog was afgelopen.
Het orkest wordt ook volwassen in het spel,
evenals de composities van Ellington.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12 dec 2020 20:53 - 12 dec 2020 21:35 #87467
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic Favorieten!
Ik lees elders dat velen de LP 'WEE SMALL HOURS' als zijn beste op Capitol beschouwen.
Qua zang zit het heus goed in elkaar, maar de opnames zijn niet consistent.
Sommige fantastisch, anderen matig en dof, heel vreemd. Het lijken oudere opnames niet
speciaal voor deze LP gemaakt maar aanvullingen.
Je komt het bij de andere vele Capitol platen zelden tegen.
Voor mij is toch 'ONLY THE LONELY' zijn beste op Capitol. Men zegt ook dat zijn stem
op deze plaat in topvorm is, wat hij later niet meer herhaalde (hoewel nooit slecht uiteraard).
Beide zijn echter rustige en gevoelige platen, anders dan zijn swing platen met groot orkest,
zoals Come Fly With Me en Swingin' Session. Beide veel vrolijker uiteraard. Hij zei zelf dat
die ook veel makkelijker waren voor hem.
Qua zang zit het heus goed in elkaar, maar de opnames zijn niet consistent.
Sommige fantastisch, anderen matig en dof, heel vreemd. Het lijken oudere opnames niet
speciaal voor deze LP gemaakt maar aanvullingen.
Je komt het bij de andere vele Capitol platen zelden tegen.
Voor mij is toch 'ONLY THE LONELY' zijn beste op Capitol. Men zegt ook dat zijn stem
op deze plaat in topvorm is, wat hij later niet meer herhaalde (hoewel nooit slecht uiteraard).
Beide zijn echter rustige en gevoelige platen, anders dan zijn swing platen met groot orkest,
zoals Come Fly With Me en Swingin' Session. Beide veel vrolijker uiteraard. Hij zei zelf dat
die ook veel makkelijker waren voor hem.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 12 dec 2020 21:35 door RR1957.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.