Skip to main content
Grammofoonplaten en muziek

VOORJAARSMUZIEK ?

  • brcf01
  • [brcf01]
  • Onderwerp Auteur
Meer
30 mrt 2012 17:11 #15990 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: VOORJAARSMUZIEK ?
Helemaal waar!

Sten Getz is sowieso altijd wel zonnig.

Alle drie geschikt als het zonnetje schijnt!





:thumbsup:
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
30 mrt 2012 16:56 #15989 door NGG
Beantwoord door NGG in topic Re: VOORJAARSMUZIEK ?
Helemaal zonnig wordt het natuurlijk met It might as well be spring van Astrud Gilberto.

Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • brcf01
  • [brcf01]
  • Onderwerp Auteur
Meer
30 mrt 2012 16:09 - 30 mrt 2012 16:17 #15988 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: VOORJAARSMUZIEK ?
Waarbij aangetekend kan worden dat Van Beethoven enige
schroom had bij het uitbrengen van de 6e (1802-1808), omdat
het in die tijd absoluut not-done was om een muziekstuk te
schrijven met een dergelijke inspiratiebron.
Tijdens de première en ook bij latere uitvoeringen werd die
inspiratiebron dan ook verzwegen.
Men vermoed zelfs dat de 5e (1804-1808) de 6e was en de 6e de 5e.
Van Beethoven had twijfels om de 6e uit te brengen en uit te
laten voeren. Uiteindelijk werden beide symfonieën tijdens
hetzelfde concert op 22 december 1808 uitgevoerd.
1808 was ook een rampjaar voor Van Beethoven wat centjes aangaat.

:smilythumb:
Laatst bewerkt 30 mrt 2012 16:17 door brcf01.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
30 mrt 2012 15:23 #15987 door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Re: VOORJAARSMUZIEK ?
Ook ik sluit me bij Nico aan

Antonio Vivaldi
'La Primavera' uit 'Quattro Stagioni'
oftewel de 'Lente' uit 'De Vier jaargetijden'
Om helemaal precies te zijn:
Concerto in E voor viool, orkest en basso continuo, opus 8 nr. 1, RV 269

@ Paul,
Het Allegro ('Lustiges Zusammensein der Landleute')

Klopt, uit 1808. Eerste uitvoering 22-12-1808
Uitgegeven 1809 bij Breitkopf & Härtel, Leipzig
Opgedragen aan Prins Lobkowitz en graaf Rasumowsky

Groet,
Han

:radioluiste

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • brcf01
  • [brcf01]
  • Onderwerp Auteur
Meer
30 mrt 2012 14:50 - 30 mrt 2012 14:50 #15986 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: VOORJAARSMUZIEK ?
@ Nico.
Dank voor je linkje. Wereldberoemd inderdaad.

@Paul.
Ja, de 6e, ik denk dat ik hier wel een dozijn versies van heb,
op lp en cd.
Maar dat geldt voor heel veel van meneer L. Van Beethoven.

:thumbsup:

Op mijn foto zien we in ieder geval symfonie nr. 1 van Schumann,
de "Frühlingssymphonie".
Philips Minigroove uit de Annetje-serie van Paul Huf.
Laatst bewerkt 30 mrt 2012 14:50 door brcf01.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
30 mrt 2012 12:58 #15985 door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic Re: VOORJAARSMUZIEK ?
Hoi René,

Beethoven componeerde in 1808 zijn zesde symfonie, een lofzang aan de natuur. Prachtige muziek.
Vaughan-Willams scheerf een erg mooi muziekstuk over een opvliegende leeuwerik, The Lark Ascending. Heerlijk om bij te mijmeren over de lente.

Gr. Paul

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena