Skip to main content
Grammofoonplaten en muziek

Philips minigroove 78-toeren.

Meer
25 okt 2011 18:44 #10911 door Ouwe Schipper
Het technische probleem bij 78 toeren minigroove lijkt me de kans dat de naald uit de groef wipt, en de slijtage tgv de hoge snelheid in kombinatie met het thermoplastische materiaal. Verder is het natuurlijk "einde oefening" voor een minigroove als die met een verkeerde naald wordt afgespeeld, wat me voor de hand lijkt te liggen bij 78 toeren
Nico

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
25 okt 2011 18:43 #10910 door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Re: Philips minigroove 78-toeren.
Dat Philips verschillende versie's naast elkaar uitbracht gebeurde wel meer.
Omstreeks 1960, het begin van de stereo tijd, verschenen dezelfde opnamen zowel in mono als in stereo.
Ik heb daar nog wel voorbeelden van.

En dat zal zeker ook zo geweest bij de introductie van de cd.
Grammofoonplaat èn cd naast elkaar.

Groet,
Han

• buurjongen
  • [buurjongen]
  • Onderwerp Auteur
Meer
25 okt 2011 18:21 #10908 door buurjongen
Beantwoord door buurjongen in topic Re: Philips minigroove 78-toeren.
Beste Han,

Dank je wel voor je reactie.

Dat Philips is begonnen met minigroove 33 1/3 toerenplaten en minigroove 78-toerenplaten, dat wist ik wel. De eerste Philips lichtgewicht platenspelers hadden dan ook alleen 33 1/3 en 78 toeren. Dat plaatje moest een concurrent worden van het 45 toeren singletje. Maar zoals wel meer uitvindingen van Philips, is dat minigroove 78-toerenplaatje uiteindelijk een flop geworden. Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat ze van 1951 t/m 1953 in productie zijn geweest. Ook de productie van de ' gewone ' 78-toerenplaat ging gewoon door. Dus sommige liedjes zijn zowel op de normale schellak 78-toerenplaten, als zowel op de minigroove 78-toerenplaatjes uitgebracht. Koning voetbal van de marinierskapel of there's magic in the island moon van de kilima hawaiens zijn daar voorbeelden van.

groeten van Henk.

Meer
25 okt 2011 18:06 #10905 door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Re: Philips minigroove 78-toeren.
Hallo Henk,

Blijkbaar heb ik toendertijd toch een stukje gemist.
Ik heb altijd gedacht dat Minigroove het eerst werd uitgebracht op 45-toeren singletjes.
Maar daar kunnen René Daemen en René R. zeker meer over vertellen.

Groet,
Han

• buurjongen
  • [buurjongen]
  • Onderwerp Auteur
Meer
25 okt 2011 17:50 #10902 door buurjongen
Philips minigroove 78-toeren. werd gestart door buurjongen
Beste verzamelaars

Afgelopen week heb ik weer 3 exemplaren gevonden vanPhilips minigroove 78-toeren plaatjes. Het betreft een medley van Jan Corduwener, Vienna orchestra met an der schone blauwe Donau en het orkest zonder naam met du bist die rose ...
Deze plaatjes passen zo mooi bij mijn Philips AG2102, die uit dezelfde tijd stamt. Volgens mij zijn deze plaatjes maar korte tijd op de markt geweest. Zou er een lijst bestaan met titels van deze minigroove 78-toeren singletjes ?

groeten van Henk.

Bijlagen:

Gemaakt door Kunena