Skip to main content
Grammofoonplaten en muziek

Philips minigroove 78-toeren.

  • buurjongen
  • [buurjongen]
  • Onderwerp Auteur
Meer
26 okt 2011 07:57 #10942 door buurjongen
Beantwoord door buurjongen in topic Re: Philips minigroove 78-toeren.
Beste Rene R.

Wat jij als suffe muziek betiteld, dat kan een ander weer mooi vinden. Ieder zijn smaak. Ik hou echt niet van die klassieke platen, maar ik gun het jou van harte, oke.

Beste Huub,

Dat is een goed idee zeg, ik ga inderdaad eens informeren daar, bedankt.

groeten van Henk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 okt 2011 07:50 - 26 okt 2011 07:52 #10941 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Philips minigroove 78-toeren.
Bij de weergever weten zij het zeker ook wel .
En daar zijn ook boeken zat.alleen voor leden
Zelf heb ik ook veel .Huub
Laatst bewerkt 26 okt 2011 07:52 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • René R
  • [René R]
Meer
26 okt 2011 07:48 #10940 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Philips minigroove 78-toeren.
Hoi Han

Ja, die winkel ken ik wel.
Ik zal er binnenkort weer eens binnenlopen.

Hoi Henk.

Alle platen van Philips in de jaren vijftig hadden het logo
(en de naam) Minigroove. En ze zijn allen mono.
Er hebben geen stereo Minigroove platen bestaan bij mijn weten.
Ik heb hier een plaat uit 1961 dubbel waarvan de één mono en de
andere stereo is. De eerste heeft Minigroove op het platenetiket
staan en de stereo heeft dat niet.
Bij de laatste Minigroove's werd het op de hoes ook al weg gelaten.
25cm Minigroove platen van Malando kom je in de Kringloop nog wel
eens tegen. Die man heeft heel veel platen gemaakt. Net als
Corduwener met zijn suffe typisch jaren vijftig achtergrond muzak.
Daar was het ook helemaal voor bedoeld trouwens hoor.
Bandjes zoals in de traditie als ze ook in restaurants en grand cafés
voor kwamen. Daar zijn er indertijd zoveel van verkocht dat je ze geregeld
tegenkomt. Vooral op 25cm lp's, want dat werd in de tweede helft van de
fifties de echte budget lp.
Zelf zoek ik vooral naar klassiek en jazz. Omdat Philips een deal met
Columbia had in de jaren vijftig zit daar interessant repertoire bij,
wat Philips onder eigen label en met een eigen ontworpen hoes in
Nederland uitbracht.

Groet
René

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • buurjongen
  • [buurjongen]
  • Onderwerp Auteur
Meer
26 okt 2011 07:48 #10939 door buurjongen
Beantwoord door buurjongen in topic Re: Philips minigroove 78-toeren.
Beste Han,

Hartelijk dank voor je reactie. Ik zal zeker eens bij de slegte gaan informeren ( al ben ik bang dat zij nog niet eens weten waar ik het over heb ) want niet geschoten is inderdaad altijd mis.

groeten van Henk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 okt 2011 06:45 - 26 okt 2011 06:46 #10937 door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Re: Philips minigroove 78-toeren.
Hallo Henk,

Je zou eens kunnen kijken bij 'de Slegte' of boekantiquariaten.
In de jaren vijftig zijn er wel boekjes geweest met daarin een overzicht van verschenen grammofoonplaten.
Wat daarin precies stond en hoever ze terug gaan zou ik ook niet weten.

De kans er een te vinden is niet groot.
Maar niet geschoten is altijd mis.
En als René R. eens in de Grote Houtstraat komt. Daar zit er een.

Groet,
Han
Laatst bewerkt 26 okt 2011 06:46 door Verdicom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • buurjongen
  • [buurjongen]
  • Onderwerp Auteur
Meer
26 okt 2011 05:16 #10936 door buurjongen
Beantwoord door buurjongen in topic Re: Philips minigroove 78-toeren.
Beste Rene,

Hé jammer ... ik hoopte stiekum dat jij wel zo'n lijst van minigroove 78-toerenplaatjes zou bezitten. Dat van die eerste Philips minigroove langspeelplaten weet ik inderdaad. Die zijn wel zeldzaam. Maar ik bedoelde eigenlijk gewoon het minigroove teken van Philips op zich, dat is zeker tot 1960 gebruikt. Zo heb ik ooit het singletje van Corry Brokken met Milord gehad. Dat had ook nog zo'n minigroove label. Ik weet dat dat plaatje van 1960 is. Of Philips daarna nog minigroove plaatste op langspeelplaten en/of singletjes weet ik niet. Dat zul jij ( als kenner van deze materie ) beter weten als ik. Die eerste serie langspeelplaatjes van Philips vind ik ook heel erg leuk. Ik heb er helaas maar een paar. Zo heb ik er eentje van Johnny Meyer ( o.a. met ' flick-fack ' en ' la bourasque ') en met een gevarieerd jazz programma ( o.a the dutch swing college band ). Ook heb ik gezien dat er zo'n vroege minigroove langspeelplaat is van Malando. Hopen dat ik die nog eens tegen kom ...

groeten van Henk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena