- Berichten: 8947
GESPOT
Radio's uit de jaren vijftig, of ....
06 jul 2014 12:38 #44694
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Radio's uit de jaren vijftig, of ....
Slappe spieker voor de basse
Doe er een Elcotje tussen 100 UF
Meer of minder . Huub
Doe er een Elcotje tussen 100 UF
Meer of minder . Huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06 jul 2014 11:59 #44692
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Radio's uit de jaren vijftig, of ....
@ Jeroen, Ik ben niet betrokken bij dit project.
Henk
Henk
Henk van 't Kruis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06 jul 2014 11:55 #44691
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Radio's uit de jaren vijftig, of ....
Jeroen
Je BX 680 is niet gewijzigt of verbouwd vanbinnen maar een revisie zodat het veilig werkt
maar zelf heb ik moeite mee dat oude techniek eruit gesloopt wordt om een modern frutsel
erin te hangen.
en slappe speakers valt wel mee dejonge geluidstechnicus verstaat zijn vak tegen woordig niet meer
het moet allemaal overdone boemketel muziek vervorming niet om aan te horen
als het beter opgenomen is klinkt het op alles goed
een muziek leraar op mijn school had destijds een studio en maakte opnames ook voor plaat
maar luisterde ook af hoe het klonk op een transitor radio en platenspelertje voor tieners
desnoods paste hij het aan
want slechte opnames dulde hij niet
we kunnen natuurlijk ook zelf gereviseerde toestellen met bluetooth op de markt zetten
met orginele speakers en dat klepperen hoort de jeugd echt niet weet toch niet wat het oorspronkelijke geluid is en dan voor meer dan de helft van de prijs bluetooth gebeuren uit een babipangang land.
zelf heb ik destijds gexperimenteerd met een technics 1200 op een bx642a radio met een stanton 500
element en voorversterker nou geen slecht geluid doet echt niet onder dan latere moderne sets
o ja ik heb wel wat modern een philip ORT 7500 dab radio met blue tooth die kan ik aansturen via ipad als afstand bediening en muziek via internet naar de radio zenden
de CD speler staat verstopt.
en tegen de tijd als FM en AM stopt gaat er een zendertje de lucht in
zodat de originaliteit zover behouden blijft
Grt René
Je BX 680 is niet gewijzigt of verbouwd vanbinnen maar een revisie zodat het veilig werkt
maar zelf heb ik moeite mee dat oude techniek eruit gesloopt wordt om een modern frutsel
erin te hangen.
en slappe speakers valt wel mee dejonge geluidstechnicus verstaat zijn vak tegen woordig niet meer
het moet allemaal overdone boemketel muziek vervorming niet om aan te horen
als het beter opgenomen is klinkt het op alles goed
een muziek leraar op mijn school had destijds een studio en maakte opnames ook voor plaat
maar luisterde ook af hoe het klonk op een transitor radio en platenspelertje voor tieners
desnoods paste hij het aan
want slechte opnames dulde hij niet
we kunnen natuurlijk ook zelf gereviseerde toestellen met bluetooth op de markt zetten
met orginele speakers en dat klepperen hoort de jeugd echt niet weet toch niet wat het oorspronkelijke geluid is en dan voor meer dan de helft van de prijs bluetooth gebeuren uit een babipangang land.
zelf heb ik destijds gexperimenteerd met een technics 1200 op een bx642a radio met een stanton 500
element en voorversterker nou geen slecht geluid doet echt niet onder dan latere moderne sets
o ja ik heb wel wat modern een philip ORT 7500 dab radio met blue tooth die kan ik aansturen via ipad als afstand bediening en muziek via internet naar de radio zenden
de CD speler staat verstopt.
en tegen de tijd als FM en AM stopt gaat er een zendertje de lucht in
zodat de originaliteit zover behouden blijft
Grt René
René Daemen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Landman
- [Jeroen Landman]
-
- Offline
- Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Minder
Meer
- Berichten: 468
06 jul 2014 11:23 #44689
door Jeroen Landman
Beantwoord door Jeroen Landman in topic Radio's uit de jaren vijftig, of ....
Inderdaad, ik kan het wat dat betreft met Pim eens zijn.
En zolang niet duidelijk is hoe de ombouw geschied en niemand "in de keuken heeft gekeken" bij het bedrijfje, dan is het inderdaad een beetje paniekvoetbal.
Ik geloof niet dat het zo spannend is, de revisie is noodzakelijk en dus alleen maar toe te juichen in het kader van veiligheid en gebruikswaarde van het toestel.
verder lijkt me van een ombouw geen sprake en wordt gewoon de P.u. cq bandrecorder ingang gebruikt.
De in de tekst aangehaalde "slappe oude luidspreker" is ook verklaarbaar....bij de gecomprimeerde overgemoduleerde hedendaagse weergave van opnames gaat een luidspreker al snel vervormen.
Pas je een moderne luidspreker toe met kunststof conus en stugge ophanging, dan ben je het probleem van een fladderende luidspreker ook kwijt.
In mijn optiek behelst de hele "operatie" niet meer dan een revisie door een blijkbaar goed techneut, en het toevoegen van een los Bluetooth ontvangertje eventueel i.c.m. met een extra lampje.
Henk (admin): zit jij toevallig tot de kerst volgeboekt met revisies??!! bigfun :woohoo:
Gezien de forse prijs lijkt mij dat dit overigens een eenmalige uitdaging is voor de ondernemer, het zal niet zo zijn dat de radio's weg vliegen...zelfs in "hipsterstad" Amsterdam heeft men de laatste jaren ook stevig de hand op de knip.
De hoge prijzen kunnen ook een bewuste zet zijn, als je laag inzet en het blijkt een gat in de markt te zijn, wordt het heel moeilijk om je prijs te verhogen :lol:
Als het project flopt en ze verkoopt er maar 5, dan heeft ze evengoed de kosten er uit en nog leuk verdiend!
Door de bril van de ondernemer ziet de wereld er (noodzakelijk) anders uit hoor
Blijft dat ik persoonlijk de prijzen niet gerechtvaardigd vind voor het gebodene, een stevig toestel met balans-eindtrap en een goede luidsprekerbezetting zou wel kunnen.
Deze radio's zijn in elk geval van de container gered, wat denken jullie dat een bedrijf als Correct met die zooi doet als het na 4 beurzen nog op zolder staat?!
Juist ja, de Roteb komt voor rijden, fwieeettt, bonk!, krrrraaakkk....
En de getoonde radio's blijven goedkope middenklasse-modelletjes, er wordt niks bijzonders "verbouwd"
Angst dat een Lentebode wordt "verbouwd" hoeven jullie niet te hebben, die radio is met zijn cascade-schakeling en niet te regelen grammofoon-ingang via de volumeknop totaal ongeschikt voor deze grapperij.
Ik heb sinds jaar en dag een Philips BX680A naast mijn pc staan, die hangen met een kabeltje aan elkaar...vind ik leuk als ik oude muziek via Youtube afspeel :lol:
Ben ik daarmee ook een barbaar? Nee toch?
Jeroen
En zolang niet duidelijk is hoe de ombouw geschied en niemand "in de keuken heeft gekeken" bij het bedrijfje, dan is het inderdaad een beetje paniekvoetbal.
Ik geloof niet dat het zo spannend is, de revisie is noodzakelijk en dus alleen maar toe te juichen in het kader van veiligheid en gebruikswaarde van het toestel.
verder lijkt me van een ombouw geen sprake en wordt gewoon de P.u. cq bandrecorder ingang gebruikt.
De in de tekst aangehaalde "slappe oude luidspreker" is ook verklaarbaar....bij de gecomprimeerde overgemoduleerde hedendaagse weergave van opnames gaat een luidspreker al snel vervormen.
Pas je een moderne luidspreker toe met kunststof conus en stugge ophanging, dan ben je het probleem van een fladderende luidspreker ook kwijt.
In mijn optiek behelst de hele "operatie" niet meer dan een revisie door een blijkbaar goed techneut, en het toevoegen van een los Bluetooth ontvangertje eventueel i.c.m. met een extra lampje.
Henk (admin): zit jij toevallig tot de kerst volgeboekt met revisies??!! bigfun :woohoo:
Gezien de forse prijs lijkt mij dat dit overigens een eenmalige uitdaging is voor de ondernemer, het zal niet zo zijn dat de radio's weg vliegen...zelfs in "hipsterstad" Amsterdam heeft men de laatste jaren ook stevig de hand op de knip.
De hoge prijzen kunnen ook een bewuste zet zijn, als je laag inzet en het blijkt een gat in de markt te zijn, wordt het heel moeilijk om je prijs te verhogen :lol:
Als het project flopt en ze verkoopt er maar 5, dan heeft ze evengoed de kosten er uit en nog leuk verdiend!
Door de bril van de ondernemer ziet de wereld er (noodzakelijk) anders uit hoor
Blijft dat ik persoonlijk de prijzen niet gerechtvaardigd vind voor het gebodene, een stevig toestel met balans-eindtrap en een goede luidsprekerbezetting zou wel kunnen.
Deze radio's zijn in elk geval van de container gered, wat denken jullie dat een bedrijf als Correct met die zooi doet als het na 4 beurzen nog op zolder staat?!
Juist ja, de Roteb komt voor rijden, fwieeettt, bonk!, krrrraaakkk....
En de getoonde radio's blijven goedkope middenklasse-modelletjes, er wordt niks bijzonders "verbouwd"
Angst dat een Lentebode wordt "verbouwd" hoeven jullie niet te hebben, die radio is met zijn cascade-schakeling en niet te regelen grammofoon-ingang via de volumeknop totaal ongeschikt voor deze grapperij.
Ik heb sinds jaar en dag een Philips BX680A naast mijn pc staan, die hangen met een kabeltje aan elkaar...vind ik leuk als ik oude muziek via Youtube afspeel :lol:
Ben ik daarmee ook een barbaar? Nee toch?
Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hoedendoosch
- [Hoedendoosch]
-
Minder
Meer
06 jul 2014 10:00 - 06 jul 2014 10:00 #44686
door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic Radio's uit de jaren vijftig, of ....
Juist deze mix van modern en oud (afgezien van het prijskaartje en geluidskwaliteit) is wellicht de manier om een jongere generatie te interesseren voor "die ouwe meuk". Ideaal toch als je je MP3tjes kunt streamen van je mobiel naar zo'n oude radio. Niet iedereen stelt hoge eisen aan geluidskwaliteit, en niet iedereen is een "purist". Te veel mensen willen voor een ander bepalen hoe zij naar hun muziek luisteren. De een luistert naar de originele vinyl Jazz platen op zijn oude installatie, de ander is gek van wat hier door sommigen minachtend "boenke boenke" muziek wordt genoemd. Prima toch ?
Het is niet mijn bedoeling deze "grannies radio's" te promoten, evenmin zou ik zelf zo een radio kopen, maar wil de hobby in de toekomst overleven zal de "community" open moeten staan voor afwijkende belevingen van de hobby. Onderhavig geval is precies een voorbeeld hoe velen afkeurend reageren op iets wat niet in hun straatje past en daarmee is een vereniging als de NVHR ten dode opgeschreven.
Pim.
Het is niet mijn bedoeling deze "grannies radio's" te promoten, evenmin zou ik zelf zo een radio kopen, maar wil de hobby in de toekomst overleven zal de "community" open moeten staan voor afwijkende belevingen van de hobby. Onderhavig geval is precies een voorbeeld hoe velen afkeurend reageren op iets wat niet in hun straatje past en daarmee is een vereniging als de NVHR ten dode opgeschreven.
Pim.
Laatst bewerkt 06 jul 2014 10:00 door Hoedendoosch.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05 jul 2014 13:31 #44662
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Radio's uit de jaren vijftig, of ....
Op het buurforum is intussen dit fenomeen ook ontdekt.
Sterker nog, het wordt nog gepromoot ook, door iemand die toch beter zou moeten weten.
Deze persoon heeft in elk geval bij mij een flinke deuk in zijn reputatie opgelopen.
Groeten,
Peter
Sterker nog, het wordt nog gepromoot ook, door iemand die toch beter zou moeten weten.
Deze persoon heeft in elk geval bij mij een flinke deuk in zijn reputatie opgelopen.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.