HIFI apparatuur
Meer uit de Philips AG9007 EV halen.
14 jan 2022 13:47 - 14 jan 2022 13:55 #93614
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Meer uit de Philips AG9007 EV halen.
Ik heb zelf een klein LEM mengpaneeltje, zo’n beginners dingetje!
Via hoofdtelefoon komt er niet zo heel veel uit, redelijk snel overstuurd!
Maar de aansluiting naar de (eind)versterker zit bovenop en gaat via een een stereo Jack plug.
Beetje vreemd, niet?
Wat daar uitkomt heb ik nog niet echt getest. Verder is het wel een leuk paneeltje met goedklinkende Phono vv!Voeding via adapter, en die geeft 1 keer 12V wissel en plus/min 21V.
Misschien is een mengpaneel voor Bert dan een optie mits die voldoende afgeeft.
Staan regelmatig ook op MP.Ook leuk om mee te spelen!
mvg Frank
Via hoofdtelefoon komt er niet zo heel veel uit, redelijk snel overstuurd!
Maar de aansluiting naar de (eind)versterker zit bovenop en gaat via een een stereo Jack plug.
Beetje vreemd, niet?
Wat daar uitkomt heb ik nog niet echt getest. Verder is het wel een leuk paneeltje met goedklinkende Phono vv!Voeding via adapter, en die geeft 1 keer 12V wissel en plus/min 21V.
Misschien is een mengpaneel voor Bert dan een optie mits die voldoende afgeeft.
Staan regelmatig ook op MP.Ook leuk om mee te spelen!
mvg Frank
Laatst bewerkt 14 jan 2022 13:55 door Franc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14 jan 2022 13:18 #93613
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Meer uit de Philips AG9007 EV halen.
Nog even over de toepassing van de AG9015 als stuurversterker: Hier was de AG9007 bedoeld als booster, om het vermogen op te krikken.
Groeten,
Peter
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
14 jan 2022 12:50 - 14 jan 2022 12:56 #93612
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Meer uit de Philips AG9007 EV halen.
Even een correctie op Cees over de uitgangsweerstand van de Jadis VV. Deze is laag omdat 2 secties van een ECC83 (parallel) geschakeld zijn als kathodevolger; dus enkele honderden ohms. Bovendien is de versterker tegengekoppeld vanaf de uitgang wat de weerstand nog meer zal verlagen. Het lijkt me geen probleem om een trafootje te gebruiken. Immers je meet de gelijkstroomweerstand van de primaire wikkeling. Dat zegt niet over de werkelijke ingangsimpedantie van deze trafo die een stuk hoger zal liggen.
Groet, Jan
Groet, Jan
Laatst bewerkt 14 jan 2022 12:56 door Jan Bus. Reden: toevoeging
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn, Cees PA1DBA
14 jan 2022 12:34 #93611
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Meer uit de Philips AG9007 EV halen.
Ik zou ook idd dat deel van de AG9004 nabouwen.
Een andere optie is een hoofdtelefoonversterker, daarvan zwermen talloze schema’s rond.
Die geven wellicht de gevraagde 5V en vaak veel meer!
Sommige kunnen ook 3 Watt afgeven aan bv een 800 Ohm belasting, erg veel dus!
Worden ook vaak gevoed met 200-300V, althans die met buizen.
De AG 9015 lijkt me wel heel erg veel van het goede, maar het kan.
Mvg Frank
Een andere optie is een hoofdtelefoonversterker, daarvan zwermen talloze schema’s rond.
Die geven wellicht de gevraagde 5V en vaak veel meer!
Sommige kunnen ook 3 Watt afgeven aan bv een 800 Ohm belasting, erg veel dus!
Worden ook vaak gevoed met 200-300V, althans die met buizen.
De AG 9015 lijkt me wel heel erg veel van het goede, maar het kan.
Mvg Frank
14 jan 2022 11:50 #93609
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Meer uit de Philips AG9007 EV halen.
Behringer dat is Prof .Disco
tja mischien geeft mijn meng paneel nog behoorlijk
Afgiften . hij voldoet met mijn trapje goed
Het maakt uit al men de basse sterk vermindert
Huub
tja mischien geeft mijn meng paneel nog behoorlijk
Afgiften . hij voldoet met mijn trapje goed
Het maakt uit al men de basse sterk vermindert
Huub
14 jan 2022 11:11 #93608
door peter1952
Peter Boin,
Beantwoord door peter1952 in topic Meer uit de Philips AG9007 EV halen.
Ik meet regelmatig aan fabrieks apparatuur zoals mengpanelen, voorversterkers, aktieve luidsprekers enzovoorts.
De meeste mengpanelen en voorversterkers halen de 5 V. uitgangsspanning bij lange na niet. Bij de meeste zijn ook de ingangen snel overstuurd.
Een gunstige uitschieter is Behringer, ik heb daar een klein mengpaneeltje van en je kan met de ingangsspanning gaan tot zeker 4 V.eff. De meesten geven al problemen boven de 1 V. eff.
Behringer werkt met een verhoudingsgewijze hoge dubbele voedingsspanning.
Een uitgangsspanning van 5 V. eff komt overeen met een amplitude van 7 V. en een top-top waarde van 14 V. Dan ben je in feite aangewezen op een symmetrische uitgang met een voedingsspanning van minimaal + en - 15 V. (bij gebruik van halfgeleiders).
Als je naar de voorlaatste versterkertrap van de AG9004 kijkt, die bestaat uit een EF86, dan is bij een ingangsspanning van 22 mV de spanning aan de uitgang 5,5 V. Dat is een spanningsversterking van 254 x. Dat kan nooit, want de maximaal haalbare versterking bij de gebruikte instelling is 180 x en dan zit er ook nog tegenkoppeling overheen.
Ik denk dat er hier een drukfout is, dat de ingangsspanning 220 mV. is.
Al met al valt het niet mee op een simpele manier van 1 V. uitgangsspanning 5 V. te maken.
Groeten,
Peter
De meeste mengpanelen en voorversterkers halen de 5 V. uitgangsspanning bij lange na niet. Bij de meeste zijn ook de ingangen snel overstuurd.
Een gunstige uitschieter is Behringer, ik heb daar een klein mengpaneeltje van en je kan met de ingangsspanning gaan tot zeker 4 V.eff. De meesten geven al problemen boven de 1 V. eff.
Behringer werkt met een verhoudingsgewijze hoge dubbele voedingsspanning.
Een uitgangsspanning van 5 V. eff komt overeen met een amplitude van 7 V. en een top-top waarde van 14 V. Dan ben je in feite aangewezen op een symmetrische uitgang met een voedingsspanning van minimaal + en - 15 V. (bij gebruik van halfgeleiders).
Als je naar de voorlaatste versterkertrap van de AG9004 kijkt, die bestaat uit een EF86, dan is bij een ingangsspanning van 22 mV de spanning aan de uitgang 5,5 V. Dat is een spanningsversterking van 254 x. Dat kan nooit, want de maximaal haalbare versterking bij de gebruikte instelling is 180 x en dan zit er ook nog tegenkoppeling overheen.
Ik denk dat er hier een drukfout is, dat de ingangsspanning 220 mV. is.
Al met al valt het niet mee op een simpele manier van 1 V. uitgangsspanning 5 V. te maken.
Groeten,
Peter
Peter Boin,