HIFI apparatuur
Philips AG9018 probleem veroorzaakt en weer opgelost.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
10 feb 2014 20:31 #40727
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Philips AG9018 probleem veroorzaakt en weer opgelost.
Rene, zie ook 2 reacties terug. Als je nu naar de winkel gaat en je koopt een potje S39 is dat niet meer de S39 die voorheen gebruikt werd. De vroegere S39 taste alles aan door zuur, zie artikel, Dat is nu anders.
Ik zou het ook nu niet gebruiken voor elektronica toepassingen, maar er is ook harskernsoldeer van dezelfde leverancier met de naam S39 harskernsoldeer. S39 is dus meer een merknaam geworden en moet je goed opletten wat je koopt.
Zoiets als Sikkens, daar schilder je mee, maar je hebt vele soorten en toepassingen.
Dus gebruikt geen middelen voor hard solderen in je elektronica toepassingen (zacht solderen).
Beter kan ik het niet toelichten.
Henk
Ik zou het ook nu niet gebruiken voor elektronica toepassingen, maar er is ook harskernsoldeer van dezelfde leverancier met de naam S39 harskernsoldeer. S39 is dus meer een merknaam geworden en moet je goed opletten wat je koopt.
Zoiets als Sikkens, daar schilder je mee, maar je hebt vele soorten en toepassingen.
Dus gebruikt geen middelen voor hard solderen in je elektronica toepassingen (zacht solderen).
Beter kan ik het niet toelichten.
Henk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
10 feb 2014 18:23 #40725
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Philips AG9018 probleem veroorzaakt en weer opgelost.
Bert je gaat wel erg ver
S39 werd in de electronica ten zeerste afgeraden en nu nog
Als je bij de electronica cursus en de cursus van de Nvhr wordt je op de Vingers getikt
En heb dus ook aangetaste apparaten gezien zelfs printplaten
Ik ga dat niet zomaar zitten te roeptoeteren jaren terug was dat verkrijgbaar in eenpotje met een kwastje aan het dekseltje
En waarom zou jet gebruiken ik niet als je nieuwe tin bij oude doet gaat het vloeien wel een goede bout nemen
Geen 15 watt exemplaar en kun je het oude onderdeel eruit halen met een pincet
Laat dat S39 maar voor loodgieters werk
En je kan gewoon af met harskernsoldeer
S39 werd in de electronica ten zeerste afgeraden en nu nog
Als je bij de electronica cursus en de cursus van de Nvhr wordt je op de Vingers getikt
En heb dus ook aangetaste apparaten gezien zelfs printplaten
Ik ga dat niet zomaar zitten te roeptoeteren jaren terug was dat verkrijgbaar in eenpotje met een kwastje aan het dekseltje
En waarom zou jet gebruiken ik niet als je nieuwe tin bij oude doet gaat het vloeien wel een goede bout nemen
Geen 15 watt exemplaar en kun je het oude onderdeel eruit halen met een pincet
Laat dat S39 maar voor loodgieters werk
En je kan gewoon af met harskernsoldeer
René Daemen
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
10 feb 2014 04:19 #40717
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Philips AG9018 probleem veroorzaakt en weer opgelost.
Ik denk dat er ook een misverstand is over S-39. De verwarrende benaming van S-39 uit het verleden is niet meer de S-39 die thans in de handel gebracht wordt. Hoewel ik denk dat het bij het solderen van elektronica niet nodig is, zal het huidige S-39 geen schade toebrengen als eventuele resten verwijderd zijn.
Zie hieronder de informatie tekst.
S-39 is een flux dat men gebruikt bij het solderen van metalen zoals koper en ijzer. Het originele product was gemaakt op basis van zoutzuur en is dus een reductor die de oxidatie van de te solderen materialen tegengaat. S-39 op zoutzuurbasis werd vooral gebruikt voor het solderen van koperen waterleidingen maar veroorzaakte corrosie en werd daarom verboden voor drinkwatertoepassingen. S-39 wordt gemaakt door Bison International (heeft in 1990 de Chemische Fabriek Schiedam overgenomen).
Onder dezelfde benaming wordt het als zuurvrij soldeermiddel S39-Cu (KIWA) wel weer voor het solderen van waterleiding op de markt gebracht, ook onder de klassieke naam S-39 (Universal). Vele soldeerproducten van de firma Griffon beginnen met S39 zoals S39 vertinningspasta, S- S39-Zn, S39-Cu, S39-RVS en Schiedam/S39.
Zie hieronder de informatie tekst.
S-39 is een flux dat men gebruikt bij het solderen van metalen zoals koper en ijzer. Het originele product was gemaakt op basis van zoutzuur en is dus een reductor die de oxidatie van de te solderen materialen tegengaat. S-39 op zoutzuurbasis werd vooral gebruikt voor het solderen van koperen waterleidingen maar veroorzaakte corrosie en werd daarom verboden voor drinkwatertoepassingen. S-39 wordt gemaakt door Bison International (heeft in 1990 de Chemische Fabriek Schiedam overgenomen).
Onder dezelfde benaming wordt het als zuurvrij soldeermiddel S39-Cu (KIWA) wel weer voor het solderen van waterleiding op de markt gebracht, ook onder de klassieke naam S-39 (Universal). Vele soldeerproducten van de firma Griffon beginnen met S39 zoals S39 vertinningspasta, S- S39-Zn, S39-Cu, S39-RVS en Schiedam/S39.
10 feb 2014 00:51 - 10 feb 2014 01:58 #40716
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips AG9018 probleem veroorzaakt en weer opgelost.
Dit bericht nog even terug gelezen te hebben wil ik nog wat zaken chronologisch op een rijtje zetten.
Van de volgende reacties schrok ik in eerste instantie:
Hopelijk gaat het niet verder aantasten anders kun je de versterker zo weggooien.
Laat het een goede les zijn om dit nooit meer te doen.
Bert;Nu kun je er op wachten dat het betreffende buisvoetje problemen gaat geven.
Een reactie die ik gaf was het volgende:
Een voordeel als je iets plaatst wat uit den boze is, daar leer je van en doe je dat nooit meer wv1 .
Nu een ervaring uit de praktijk van mezelf wat met tot denken bracht en mij besloot eens te googelen op het spul wat ik gebruikte.
Wat erover gezegd werd stelde me weer gerust.
Nog niet zolang geleden kreeg ik een Seeburg versterker ter reparatie aangeboden.
Deze heb ik jaren geleden gereviseerd waarbij ik ook deze soldeerpasta had gebruikt.
Interen en wegrotten niets van dat, enkel een verlopen weerstand.
Over de versterkers kort en langer daarna heb ik ook nog geen klachten gehad.
Ik ben dan ook nog steeds van mening dat de soep niet zo heet wordt gegeten als hij wordt opgediend.
De tijd zal het leren maar ik durf deze AG9018 versterker gerust met een garantie van zes jaar en meer op het wegrotten en invreten te verkopen.
Kort door de bocht gezegd, ik ben niet de persoon die alles klakkeloos overneemt wat een ander roept en dat wordt me niet (altijd) in dank afgenomen.
Dat betweterige gedoe van bepaalde personen met een bepaalde voornaam welke met een R begint ben ik dan ook meer dan zat.
Henk,
Ik begrijp het als je vindt dat ik te ver ben gegaan in deze deze bijdrage en mag je wat mij betreft het aanpassen.
Bert.
Van de volgende reacties schrok ik in eerste instantie:
Hopelijk gaat het niet verder aantasten anders kun je de versterker zo weggooien.
Laat het een goede les zijn om dit nooit meer te doen.
Bert;Nu kun je er op wachten dat het betreffende buisvoetje problemen gaat geven.
Een reactie die ik gaf was het volgende:
Een voordeel als je iets plaatst wat uit den boze is, daar leer je van en doe je dat nooit meer wv1 .
Nu een ervaring uit de praktijk van mezelf wat met tot denken bracht en mij besloot eens te googelen op het spul wat ik gebruikte.
Wat erover gezegd werd stelde me weer gerust.
Nog niet zolang geleden kreeg ik een Seeburg versterker ter reparatie aangeboden.
Deze heb ik jaren geleden gereviseerd waarbij ik ook deze soldeerpasta had gebruikt.
Interen en wegrotten niets van dat, enkel een verlopen weerstand.
Over de versterkers kort en langer daarna heb ik ook nog geen klachten gehad.
Ik ben dan ook nog steeds van mening dat de soep niet zo heet wordt gegeten als hij wordt opgediend.
De tijd zal het leren maar ik durf deze AG9018 versterker gerust met een garantie van zes jaar en meer op het wegrotten en invreten te verkopen.
Kort door de bocht gezegd, ik ben niet de persoon die alles klakkeloos overneemt wat een ander roept en dat wordt me niet (altijd) in dank afgenomen.
Dat betweterige gedoe van bepaalde personen met een bepaalde voornaam welke met een R begint ben ik dan ook meer dan zat.
Henk,
Ik begrijp het als je vindt dat ik te ver ben gegaan in deze deze bijdrage en mag je wat mij betreft het aanpassen.
Bert.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 10 feb 2014 01:58 door Bert Kn.
10 feb 2014 00:18 #40715
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips AG9018 probleem veroorzaakt en weer opgelost.
Vroeger "leende" ik even een blokje viool hars uit de viool kist van mijn zuster.
En dan vloeide het prachtig. Nee geen katten gejank. Het werkte ook heel mooi tijdens
luilak, touwtje er mee stroef maken. En mijn blikje maakte de meeste herrie van heel de buurt.
En dat gaf een katten gejank...Kippenvel...
Vr gr Cees.
En dan vloeide het prachtig. Nee geen katten gejank. Het werkte ook heel mooi tijdens
luilak, touwtje er mee stroef maken. En mijn blikje maakte de meeste herrie van heel de buurt.
En dat gaf een katten gejank...Kippenvel...
Vr gr Cees.
- Tonmeister Henk
- [Tonmeister Henk]
-
Minder
Meer
09 feb 2014 16:54 #40698
door Tonmeister Henk
Beantwoord door Tonmeister Henk in topic Philips AG9018 probleem veroorzaakt en weer opgelost.
Bert , ik denk niet dat je SMD pasta hebt gebruikt maar zoiets als dat rode goedje van Griffon .
Het grootste probleem daarmee is dat het bij verhitting echt overal heen en in kruipt .
Ik zal een doosje Bass Kolophonium voor je regelen , wordt het laag misschien ook wel beter van.....
:woohoo: bigfun bigfun
Het grootste probleem daarmee is dat het bij verhitting echt overal heen en in kruipt .
Ik zal een doosje Bass Kolophonium voor je regelen , wordt het laag misschien ook wel beter van.....
:woohoo: bigfun bigfun