HIFI apparatuur
Philips AG9018 probleem veroorzaakt en weer opgelost.
11 feb 2014 22:15 - 11 feb 2014 22:16 #40774
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips AG9018 probleem veroorzaakt en weer opgelost.
Na de start met de rampzalige keramische buisjes 
Heb ik de AG9018 vandaag afgerond en zit hij weer in zijn jasje.
Naast de verdachte keramische buisjes vertoonde een aantal mosterd C's lichte barstjes en heb ik ze allen vervangen.
Verder zijn alle 100mF elco's en de 8mF exemplaren aan de bovenzijde vervangen.
Voor deze laatste heb ik bij de voorste draadsteunen gebruikt.
Bij een van de ECC83 buizen in de eindtrap en bij de eindbuizen EL86 weken de waardes van enkele weerstanden wat af dus ook deze aan beide kanten vervangen.
De eigenaar kan er blij mee zijn hij klinkt weer als vanouds.
Hij gebit miste een tandje, daar zit nu een gezond tandje op.
Bert.
Heb ik de AG9018 vandaag afgerond en zit hij weer in zijn jasje.
Naast de verdachte keramische buisjes vertoonde een aantal mosterd C's lichte barstjes en heb ik ze allen vervangen.
Verder zijn alle 100mF elco's en de 8mF exemplaren aan de bovenzijde vervangen.
Voor deze laatste heb ik bij de voorste draadsteunen gebruikt.
Bij een van de ECC83 buizen in de eindtrap en bij de eindbuizen EL86 weken de waardes van enkele weerstanden wat af dus ook deze aan beide kanten vervangen.
De eigenaar kan er blij mee zijn hij klinkt weer als vanouds.
Hij gebit miste een tandje, daar zit nu een gezond tandje op.
Bert.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 11 feb 2014 22:16 door Bert Kn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11 feb 2014 00:43 #40745
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips AG9018 probleem veroorzaakt en weer opgelost.
Hoe we het ook wenden of keren.
Achteraf valt het voor mij allemaal mee en ben ik en wellicht een aantal anderen er wijzer van geworden.
Achteraf valt het voor mij allemaal mee en ben ik en wellicht een aantal anderen er wijzer van geworden.
Mvg.
Bert
11 feb 2014 00:01 #40742
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips AG9018 probleem veroorzaakt en weer opgelost.
Niet zo gek dat bij "de oude rotten in het vak" op de benaming S39 de nek haren recht
overeind gingen staan. Want je kwam vroeger heel wat weggerotte solderingen tegen in
eigen bouw en soms zelfs in apparaten die eens waren gerepareerd en (mis)behandeld met
soldeer pasta op zoutzuur basis. Kon je ze weer helemaal opnieuw opbouwen. Of afdanken.
De elektro praktijk leraar op de LTS leerde zijn leerlingen al; zuurvrije soldeer pasta?
Ja, dat stond er vroeger op: "zuur vrije soldeer pasta". Na twee jaar het metalen doosje
waar in het zat...weggerot! Ze durfden toen wel wat te beweren!!!
"Je zal het op je witte boordje van je zondagse overhemd krijgen"! Niet geschikt voor
elektra. Dus ontstaat er nu een "spraak verwarring"als de naam soldeer pasta en S39 word
genoemd. Het is dus nu minder agressief als in het verleden.Geen verrotte waterleiding en
gaspijpen meer.
Maar of het nu echt bedoeld(goed geschikt)is voor het fijne elektronica werk?
De dunne contactjes en draadjes, printbaantjes zijn veel dunner als waterleiding of gas buis.Zijn dus gevoeliger voor in rotten.
De harskern soldeer van de fabriek "Schiedam" vloeide ook niet echt mooi.
Er zijn of waren wel veel betere soorten harskern soldeer die veel mooier vloeien, minder
stinken en niet van die vieze zwarte drab achter laten.
En als het oude werk niet mooi wil aan solderen, dan alle oude soldeer resten en vuil goed
verwijderen en het werk eerst mooi vertinnen en daarna wil het weer prima solderen.
Wel wat meer werk, maar wel een mooi als nieuw resultaat.
Vr gr Cees.
overeind gingen staan. Want je kwam vroeger heel wat weggerotte solderingen tegen in
eigen bouw en soms zelfs in apparaten die eens waren gerepareerd en (mis)behandeld met
soldeer pasta op zoutzuur basis. Kon je ze weer helemaal opnieuw opbouwen. Of afdanken.
De elektro praktijk leraar op de LTS leerde zijn leerlingen al; zuurvrije soldeer pasta?
Ja, dat stond er vroeger op: "zuur vrije soldeer pasta". Na twee jaar het metalen doosje
waar in het zat...weggerot! Ze durfden toen wel wat te beweren!!!
"Je zal het op je witte boordje van je zondagse overhemd krijgen"! Niet geschikt voor
elektra. Dus ontstaat er nu een "spraak verwarring"als de naam soldeer pasta en S39 word
genoemd. Het is dus nu minder agressief als in het verleden.Geen verrotte waterleiding en
gaspijpen meer.
Maar of het nu echt bedoeld(goed geschikt)is voor het fijne elektronica werk?
De dunne contactjes en draadjes, printbaantjes zijn veel dunner als waterleiding of gas buis.Zijn dus gevoeliger voor in rotten.
De harskern soldeer van de fabriek "Schiedam" vloeide ook niet echt mooi.
Er zijn of waren wel veel betere soorten harskern soldeer die veel mooier vloeien, minder
stinken en niet van die vieze zwarte drab achter laten.
En als het oude werk niet mooi wil aan solderen, dan alle oude soldeer resten en vuil goed
verwijderen en het werk eerst mooi vertinnen en daarna wil het weer prima solderen.
Wel wat meer werk, maar wel een mooi als nieuw resultaat.
Vr gr Cees.
10 feb 2014 22:12 - 10 feb 2014 22:18 #40741
door Bert Kn
Als je daar aan dacht schat je mij wel heel erg laag in, ik proef dat wel vaker bij je
.
Dat spul heb ik nog nooit in de electronica gebruikt.
Gelukkig achteraf gezien niets aan de hand en een waarschuwing voor de beginnelingen
Mvg.
Bert
René,Ik doelde op die potjes met dat kwastje
Als je daar aan dacht schat je mij wel heel erg laag in, ik proef dat wel vaker bij je
Dat spul heb ik nog nooit in de electronica gebruikt.
Gelukkig achteraf gezien niets aan de hand en een waarschuwing voor de beginnelingen
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 10 feb 2014 22:18 door Bert Kn.
10 feb 2014 21:31 #40737
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Philips AG9018 probleem veroorzaakt en weer opgelost.
Loodhoudend is gelukkig nog steeds te koop, het mag nog steeds gebruikt worden bij prototypes en als het om enkele exemplaren gaat.
Het is zeker niet aan te bevelen het nieuwe soldeer te gebruiken. Gaat echt niet.
Groeten,
Peter
Het is zeker niet aan te bevelen het nieuwe soldeer te gebruiken. Gaat echt niet.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
10 feb 2014 21:21 #40735
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Philips AG9018 probleem veroorzaakt en weer opgelost.
Henk best lastig de S39 voor alles wat met soldeer te maken heeft
Ik doelde op die potjes met dat kwastje
De bouw markt zal nu de S39 producten leveren ik heb nog een grote rol tin bij baco IJmuiden vandaan
Mede omdat er sprake was van loodvrij tin die moet ik niet hebben bij de oude radio's
Ik doe er.vrij lang mee.
Ik schrok al rot dat Bert dat gebruikte en daar ook voor waarschuwde niet wetende dat S 39 een merknaam is geworden
Daar ik eigenlijk in dat potje vastbeet . Stom
Als ik in de bouwmarkten kom gebeurt niet vaak zal ik eens kijken
Mvg René Daemen
Ik doelde op die potjes met dat kwastje
De bouw markt zal nu de S39 producten leveren ik heb nog een grote rol tin bij baco IJmuiden vandaan
Mede omdat er sprake was van loodvrij tin die moet ik niet hebben bij de oude radio's
Ik doe er.vrij lang mee.
Ik schrok al rot dat Bert dat gebruikte en daar ook voor waarschuwde niet wetende dat S 39 een merknaam is geworden
Daar ik eigenlijk in dat potje vastbeet . Stom
Als ik in de bouwmarkten kom gebeurt niet vaak zal ik eens kijken
Mvg René Daemen
René Daemen