HIFI apparatuur
Is magnetisme erg voor een element?
03 jan 2014 09:48 #39475
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Is magnetisme erg voor een element?
De naald van dit element blijkt wel degelijk uitwisselbaar te zijn. Ik kwam op Ebay zelfs de losse naald tegen.
Er is nog een punt waar je op moet letten: Je moet dit element niet gebruiken bij een stalen draaitafel. Door de sterke magneetwerking wordt het element tegen de draaitafel aan getrokken. Dus in feite alleen gebruiken bij een aluminium draaitafel.
Ik heb ook nog nooit gehoord van het demagnetiseren van een element. Bij een moving magneet element lijkt mij de kans dat het element magnetisch wordt erg klein. Bij een Moving coil element heb je dat magnetisme juist nodig.
Groeten,
Peter
Er is nog een punt waar je op moet letten: Je moet dit element niet gebruiken bij een stalen draaitafel. Door de sterke magneetwerking wordt het element tegen de draaitafel aan getrokken. Dus in feite alleen gebruiken bij een aluminium draaitafel.
Ik heb ook nog nooit gehoord van het demagnetiseren van een element. Bij een moving magneet element lijkt mij de kans dat het element magnetisch wordt erg klein. Bij een Moving coil element heb je dat magnetisme juist nodig.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03 jan 2014 01:10 #39469
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Is magnetisme erg voor een element?
Ik sluit me bij Cees aan.
Mvg.
Bert
03 jan 2014 00:16 - 03 jan 2014 00:26 #39465
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Is magnetisme erg voor een element?
Het best lijkt mij om de elementen niet dicht tegen elkaar te leggen.
Een MC element heeft een zeer sterke magneet. Het spoeltje zit tussen de magneetpolen om
de cantilever en dat is het buisje waar de diamant tip ook aan zit.
Bij verwijdering van de naald, gaat het spoeltje ook mee einde verhaal dus.NIET DOEN!!!
Moet je laten doen door een expert.Het spoeltje beweegt dus tussen de sterke magneetpolen.
Dan waarom geen magneet bij een MD el? Nu daar zitten de spoeltjes gewikkeld om een soort
heel kleine week ijzeren trafo lamelletjes kerntje. Door dat heel dicht bij een magneet te
houden blijft er een rest magnetisme (remanent magnetisme) in de kern over, wat de werking
van dat MD el nadelig kan beïnvloeden.
Bij MD elementen zit er een piep klein drie hoekig magneetje aan het eind van de cantilever.
Dat zit dus verend dmv een heel soepel klein rubbertje opgesloten in het hoekige messing
buisje. Dat zeer kleine bewegende magneetje veroorzaakt een stroompje in de spoeltjes.
Net als bij een recorder kop een stroompje ontstaat door de magnetische deeltjes van de
band.
Rest magnetisme in de kern veroorzaakt dan net als bij een recorder kop de weergave nadelig.
MD zijn dus gevoelig voor magnetisme MC niet zo erg.MD word ook wel MM moving magnet genoemd.Een MD element kun je wel degelijk net als een recorder kop WEL demagnetiseren!
Dat kan het best met de naald er dus uit en dan in een wisselend magnetisch veld.
Vr gr Cees.
Een MC element heeft een zeer sterke magneet. Het spoeltje zit tussen de magneetpolen om
de cantilever en dat is het buisje waar de diamant tip ook aan zit.
Bij verwijdering van de naald, gaat het spoeltje ook mee einde verhaal dus.NIET DOEN!!!
Moet je laten doen door een expert.Het spoeltje beweegt dus tussen de sterke magneetpolen.
Dan waarom geen magneet bij een MD el? Nu daar zitten de spoeltjes gewikkeld om een soort
heel kleine week ijzeren trafo lamelletjes kerntje. Door dat heel dicht bij een magneet te
houden blijft er een rest magnetisme (remanent magnetisme) in de kern over, wat de werking
van dat MD el nadelig kan beïnvloeden.
Bij MD elementen zit er een piep klein drie hoekig magneetje aan het eind van de cantilever.
Dat zit dus verend dmv een heel soepel klein rubbertje opgesloten in het hoekige messing
buisje. Dat zeer kleine bewegende magneetje veroorzaakt een stroompje in de spoeltjes.
Net als bij een recorder kop een stroompje ontstaat door de magnetische deeltjes van de
band.
Rest magnetisme in de kern veroorzaakt dan net als bij een recorder kop de weergave nadelig.
MD zijn dus gevoelig voor magnetisme MC niet zo erg.MD word ook wel MM moving magnet genoemd.Een MD element kun je wel degelijk net als een recorder kop WEL demagnetiseren!
Dat kan het best met de naald er dus uit en dan in een wisselend magnetisch veld.
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 03 jan 2014 00:26 door Cees. Reden: Nog tekst er bij geschreven.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Niels
02 jan 2014 22:36 #39461
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Is magnetisme erg voor een element?
Een Mc element hoeft niet gedemagnetiseerd worden net zo min een md element
Natuurlijk niet bij een magneet van een luidspreker houden
Kan misschien de spoelen scheef gaan staan maar bij normaal gebruik
Kan niets nadelig gevolg hebben.
Demagnetiseren heeft alleen zin bij taperecorders maar niet bij platenspeler elementen
rené
Natuurlijk niet bij een magneet van een luidspreker houden
Kan misschien de spoelen scheef gaan staan maar bij normaal gebruik
Kan niets nadelig gevolg hebben.
Demagnetiseren heeft alleen zin bij taperecorders maar niet bij platenspeler elementen
rené
René Daemen
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
02 jan 2014 21:38 #39459
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Is magnetisme erg voor een element?
@ Jan,
ik weet het juiste antwoord niet op de vraag van Niels.
Daarom verwijzing naar een willigkeurige website, waar een en ander ter sprake kwam. Ook op Wikipedia kwam ik een dergelijke opmerking tegen.
ik weet het juiste antwoord niet op de vraag van Niels.
Daarom verwijzing naar een willigkeurige website, waar een en ander ter sprake kwam. Ook op Wikipedia kwam ik een dergelijke opmerking tegen.
02 jan 2014 21:15 #39456
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Is magnetisme erg voor een element?
Een MC element demagnetiseren??? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Het lijkt me vooral van belang dat de magneet van een MC element zijn magnetisme blijft behouden, want zonder magnetisme geen output van het element.
Een bandrecorderkop is een onderdeel dat bij voorkeur af en toe gedemagnetiseerd moet worden. Door magnetisering kan de bandweergave nadelig beinvloed worden.
Groet, Jan
Een bandrecorderkop is een onderdeel dat bij voorkeur af en toe gedemagnetiseerd moet worden. Door magnetisering kan de bandweergave nadelig beinvloed worden.
Groet, Jan