Skip to main content
HIFI apparatuur

Is magnetisme erg voor een element?

Meer
16 jan 2014 15:29 - 16 jan 2014 15:34 #39899 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Is magnetisme erg voor een element?
Henk Tonm,
Ja, zo is het maar net. Uit slecht opgenomen platen en platen met ruis en tikken komt ook
op een zg Hi-End installatie een rampzalig niet te pruimen geluid.
Juist om dat zo'n kwaliteit installatie onbarmhartig alle fouten en andere narigheden ten
gehore brengt. En daar heb je dan om echt te genieten, echt goed opgenomen platen, zonder
tikken en ruis voor nodig.
En de draaitafel mat. Als je het hele dunne Thorens matje van je Thorens vervangt door een
zware vlakke dikke mat bv een Micro mat, dan hoort een ieder met een matig gehoor het verschil.
Nix geen hokus pokus.
En dan heeft Huub ook weer gelijk, dat je met de wat betere elementen geen oude platen moet
draaien. Die geven onbarmhartig alle opname fouten en tikken weer van die oude platen.
Die oude groeven zijn bedoeld voor gewone ronde naalden. Elliptisch heeft alleen zin bij de
latere stereo opnamen.
Dan beter een GP400. Dat wil echter niet zeggen dat die beter is als bv de Shure M75.
Dus het juiste element gebruiken voor het doel wat je beoogd en waar voor het gemaakt is.
Hi-End of niet...het gaat om de muziek beleving.
Och ja, waar hadden we het ook al weer over??? Is magnetisme erg voor elementen?
Daar is het antwoord al op gegeven. En dus zijn we nu zwaar off topic!
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 16 jan 2014 15:34 door Cees. Reden: Tekst bijgewerkt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 jan 2014 08:53 - 16 jan 2014 09:00 #39883 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Is magnetisme erg voor een element?
Soms is een goed koop element goed
De naald maakt uit bvb voor ouden platen
Geen Eliptiche naald gebruiken
Ik kan zoo wel een paar elementen op noemen die MIJN niet bevallen
Bvb Schuhe M 75 en elac dyn de lateren Empire .zoo zijn er nog wel meer
deze zijn gewoon scherp of te hoog .GP 400 is beter .

Huub
Laatst bewerkt 16 jan 2014 09:00 door Huub.

• Tonmeister Henk
  • [Tonmeister Henk]
Meer
16 jan 2014 05:53 #39879 door Tonmeister Henk
Beantwoord door Tonmeister Henk in topic Is magnetisme erg voor een element?

Rene Daemen schreef : als een plaat tot een bepaalde frequentie bereik is opgenomen kun je er echt niet meer uithalen
al heb je een element van 20.000euro je zal meer geruis en getik horen wat dan gaat irriteren.

Toch nog even een reactie , al is het inmiddels zwaar offtopic
Het is met die tikken hetzelfde als die wind van de saxofonist . Als jij met een beter element , en dat hoeft niet eens gek veel meer te kosten , meer tikken en ruis hoort dan met je eigen element , dan ligt dat gewoon aan de plaat . Je zegt zelf dat een duur element er niet meer kan uithalen dan er in zit .
Heb je trouwens wel eens geexperimenteerd met verschillende draaitafelmatten ? Kan een wereld van verschil maken !
En zoals ik in een vorige reactie schreef : ik kan óók genieten van een eenvoudige set , HiFi of niet . Maar van mijn "betere" set geniet ik van een goede opname vele malen meer !!

Groet , Henk

Meer
15 jan 2014 23:09 #39874 door Rene Daemen
Met een simpele hifi set heb je veel plezier aan
met luisteren dan je luister je ook echt
Bij Highend gaat met psychisch dingen er bij bedenken
die er helemaal niet zijn die kijken eenvoudige mensen meewarig aan
als een plaat tot een bepaalde frequentie bereik is opgenomen kun je er echt niet meer uithalen
al heb je een element van 20.000euro je zal meer geruis en getik horen wat dan gaat irriteren.
persoonlijk kun je beter Highend vraagstellingen beter op een Highend forum plaatsen
daar zijn gelijkgestemden.
Hier is het meer buizen radio en de doorsnee audio.
Grt René

René Daemen

Meer
15 jan 2014 22:10 #39867 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Is magnetisme erg voor een element?
Ja, hoorde ik enkele dagen geleden uit een heel simpel transistor radiotje enkele vooroorlogse
hits, nostalgie, pet weergave, maar het was toch genieten van die oude muziek deuntjes die
mijn ouders vroeger in mijn jeugd ook zongen. Zo kun je zelfs genieten van een rampzalige
weergave. Het gaat om de beleving.
Vr gr Cees.

Meer
09 jan 2014 09:47 #39677 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Is magnetisme erg voor een element?
Henk schreef

Maar ik kan van een goed stuk muziek uit een "lullig" setje gelukkig ook nog steeds uit m'n dak gaan !!

Bij mij is dat net zo.
Van mijn Saba Sabine en Philips BX233 geniet ik net zoveel als van mijn andere spullen.

Mvg.
Bert

Gemaakt door Kunena