voor de doe-het-zelver
En dat word meestal gebruikt in geluid en meer gebeuren
Op het geluis gebied .Kijk ik heb nog nooit een mens of dier
met een slakkenhuis mond gezien ,Wel het oor bezit een slakken huis
Op bouw .Dus voor Microfoon doel is het wel goed Maar voor
Geluids uitstraler niet EN dat Bleikt ook wel De luitspreker
industrie kan best ook wel een mooie Hoorn bouwen voor de markt
Maar er is geen markt voor .Gezien het toch niet Klopt in de praktijk
Voor in de woonkamer .Jou technise uitleg kan best wel als een veronder stelling
Geven Maaar Toch ? geef mij maar gewone direkte voor uitstralers .Dat doet
Mijn Mond ook als ik iemand aanspreek. Dus Direkte konvrontatie.een slakkenhuis
Hoorn is voor Microfonie dus het oortje .Het oortje is ook een instraler gewenst
En de mond is een uitstraler .naar mensen toe . Dat lijkt mij sterk op de Natuur weten schap
Waar toch mee gewerkt word met al het geluids gebied en wat al wel meer,
Dus geen geluids hoorn luitspreker in de woonkamer .Kort om ziet ook niet uit.
En wat betreft geluids beleving kan ik ook mij er niks goeds van voorstellen.
Huub Gr
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Nou, een trechter of een hoorn geeft vaak een lagere vervorming dan een direct stralende speaker.huub schreef : Kees jij spreekt alleen van rendement Is de trechter ook mooi ?
De trechter opening moet wel klein zijn wil je nog voldoende hoge tonen hebben. Een trechter opening van 2,5 cm is nog in staat om 16 kHz weer te geven. Bij grotere trechteropeningen nemen de hoge frequenties af, maar dat geldt ook voor te lange hoorns. In de praktijk zul je ook nooit een een full range hoorn tegen komen.
Wat beterf die veer opslinger grammofoons daar van vind ik de kast grammofoons
Heeel veel mooier dan de trechter schetters .Het geeft ook mooie houten
Trechter Maar Toch geef mij maar de HMV Rehatrant hogen kast Met zoon brede harmonica stapel geluids trechter er in
Dit klopt als een bus. Dat heb ikzelf nog niet zo lang geleden al een keer mogen ervaren. Die hoge kasten met de slinger grammofoon waardbij je de deurtjes moet open zetten klinken best wel aardig en ook nog redelijk vol.
Smallen begin ingangen van trechters geven soort belemmering voor de spieker vormt druk Terugslag drukmuziek
Denk zelfs dat het vertraagt in de doorloop
Huub
Dit klopt niet. Sterker nog. Vaak wordt nog gebruikt gemaakt van een compressiekamer om het redement nog eens extra te verhogen en een gelijkmatiger frequentieverloop te krijgen, in combinatie met de betreffende hoorn. Vrijwel altijd vindt er ook nog akoestische fase correctie plaats.
Nadeel van compressie drivers met hoorn is dat bij zeer hoge geluidssterktes meer vervorming en kleuring gaat optreden. Maar ja, wie wil dan 130 dB op 1 meter op zijn oren loslaten?
Het vertragen van het geluid zal je niet merken. Op 3,4 meter afstand heb je al 10 miliseconden vertraging van het geluid. Overigens bij de eerste foto zie je dat de bashoorn op de voorgrond staat, omdat basluidsprekers, al dan niet in een hoorn al wat vertraging hebben. Tegenwoordig kun je de looptijd verschillen met een DSP oplossen. Op de oudere manier kan het ook met een allpass filter met buizen, transistoren of opamps. Passief kan ook nog met een lattice netwerk, bestaande uit 2 spoelen en 2 condensatoren.
groetjes,
-=Kees=-
Wat beterf die veer opslinger grammofoons daar van vind ik de kast grammofoons
Heeel veel mooier dan de trechter schetters .Het geeft ook mooie houten
Trechter Maar Toch geef mij maar de HMV Rehatrant hogen kast Met zoon brede harmonica stapel geluids trechter er in
Smallen begin ingangen van trechters geven soort belemmering voor de spieker vormt druk Terugslag drukmuziek
Denk zelfs dat het vertraagt in de doorloop
Huub
René R schreef : Hoi Kees.
Hartelijke dank voor je prachtige uitleg, waarbij duidelijk geworden
is wat de functie is of kan zijn van dergelijke luidsprekers.
Op hifi forums komen ze toch zeer geregeld langs.
Maakt het uit van welk materiaal deze hoorns gemaakt zijn?
Ik weet bij de vroege slingergrammofoons dat de houten hoorns iets
warmer moeten klinken. Waren tevens de duurste hoorns meen ik.
: prima :
Bij slinger grammofoons weet ik het niet wat de uitwerking is van verschillende materialen van hoorns. Ik heb wel eens slinger grammofoons beluisterd die inwendig een hoorn hebben, en verraasend is dat daar best wel veel geluid uitkomt van alleen maar een stalen naald zonder elektronica. Ook de weergave kwaliteit viel niet tegen, ondanks het beperkte frequentiebereik.
Bij huidige hoorns maakt het volgens mij niks uit van welk materiaal die gemaakt zijn, of het nu aluminium, ABS of hout is. Ook de interne oppervlakken hoeft niet persé glad te zijn, als het verloop maar goed is. Het geheel moet een zeer stijve constructie hebben.
Oh ja, een hoorn is in feite een akoestische transformator. Hierbij wordt het afstralende oppervlak vergroot, wat resulteerdtin een grotere afstralingsweerstand, en hierdoor neemt het akoestische rendement dan ook behoorlijk toe. Bij hogere frequenties is er ook sprake van beaming die vaak constant gehouden wordt op 60 tot 90°. Hierdoor krijg je extra gain en lijkt het rendement ook hoger te worden. (In werkelijkheid is dat niet het geval, maar een quasi hoog rendement van 200% is wel mogelijk. Sommige hoorntweeters gaan tot 115 dB en meer bij 1 Watt op 1 meter).
Wat het afstralind oppervlak betreft: vergelijk de Schmacks hoorn met de 9710M luidspreker eens met een huidige 18 inch woofer in een 200 liter basreflex kast. De Schmacks hoorn wint het nog en heeft een iets hoger rendement, maar de 18 inch woofer wint het vooral op belastbaar vermogen en dientengevolge ook de maximale geluidsdruk.
Overigens heb ik nog 2 grote 2-weg 15 PA luidsprekers staan met een zeer goog rendement en een frequentie bereik van 36 tot 16.000 Hz bij -3 dB. Rendement is 97 dB/W/m en daar heb je met een 2x 10 Watt buizenversterker meer dan zat aan voor in de woonkamer
groetjes,
-=Kees=-
Wel een beperkte mening En dat moet kunnen
Op een Forum .Dan krijgt men ook meer meningen
en blijft een Forum Levendiger . Kijk bij een muziek
Jury daar is ook wel altijd iemand met wat meer tegen bedenkingen
En daar kan het ook . Kijk het is zoo als men beperkt zijn
Eigen mening niet meer kan zeggen . Die mischien door anderen
aan de moderator word opgehitst van al wat?. Nou dan maak ik er ook
Geen probleen meer van en Dan gewoon voor altijd uitloggen.
Met een vrienderlijke groet . DUS zeg het maar. Men kan ook
Het overdenken wat men plaast. Wat er voor meningen kunnen komen
En er ook niet ZOO zwaar aan tillen . Als of grote beledigingen vertoont zijn
KOM .: mmm : Huub
Hallo Marcel,
Ach, ik vond het bezwaar tegen deze draad wel meevallen; de foto laat een extreme luidsprekervorm zien. Ik had zoiets nooit eerder gezien en dan ontstaat er een discussie waar ik weinig negatiefs aan kan ontdekken.
Zulke draden en de discussie die er logischerwijze op volgt kun je mijns inziens alleen voorkomen door strengere forumregels. Maar of we daar echt op zitten te wachten........
Wij hebben denk ik met z'n allen de verantwoording dat dit forum een plezierige vrijetijdsbesteding blijft zoals het nu is.
Hans