Televisie tot 1970
Ombouw hoogspanning TX1422A05
30 jun 2011 20:44 - 30 jun 2011 20:46 #6004
door klaas
Beantwoord door klaas in topic Re: Ombouw hoogspanning TX1422A05
Even een kleine update, voor de geïnteresseerden onder u:
Nu heb ik mijn nieuwe hoogspanning ingebouwd en getest. Wat denkt u....? NIETS! O jee... Dan de originele hoogspanning maar weer terugbouwen. En toen: Ook niets! De DY 87 bleef angstig donker!
Daarna heb ik de hele tv eens grondig geïnspecteerd. Ik kan niets vreemds vinden. Als ik nu 1 of 2 windingen om de trafo draai, het maakt niet uit, de beeldbuis en de DY blijven donker! Heb ik nu mijn mooie tv gesloopt ter behoeve van een dom experiment?
Na nog vele malen de bedrading gecontroleerd te hebben, de hoogspanning in en uit te bouwen ect, keek ik nog maar eens op de foto's die ik gemaakt heb, alvorens de hele handel eruit te halen.
Wat denkt u...? De trafo is in de nieuwe opstelling 90 graden gedraaid en de DY steekt nu op de plaats waar oorspronkelijk de EY gezeten heeft. Ik had telkens de top aansluiting van de spaardiode PY81 en de lijneindbuis PL81 verkeerd om geplaatst. (zie: de rode draadjes...) Dit moet nu net andersom!
Tja, dan doet ie niks natuurlijk. Ik heb gelukkig weer beeld! Ik kan dus het advies geven, om goede foto's te maken, alvorens te gaan demonteren in welk apparaat dan ook...
(Het was wel even schrikken....: waardeloos )
Groet, Klaas
Nu heb ik mijn nieuwe hoogspanning ingebouwd en getest. Wat denkt u....? NIETS! O jee... Dan de originele hoogspanning maar weer terugbouwen. En toen: Ook niets! De DY 87 bleef angstig donker!
Daarna heb ik de hele tv eens grondig geïnspecteerd. Ik kan niets vreemds vinden. Als ik nu 1 of 2 windingen om de trafo draai, het maakt niet uit, de beeldbuis en de DY blijven donker! Heb ik nu mijn mooie tv gesloopt ter behoeve van een dom experiment?
Na nog vele malen de bedrading gecontroleerd te hebben, de hoogspanning in en uit te bouwen ect, keek ik nog maar eens op de foto's die ik gemaakt heb, alvorens de hele handel eruit te halen.
Wat denkt u...? De trafo is in de nieuwe opstelling 90 graden gedraaid en de DY steekt nu op de plaats waar oorspronkelijk de EY gezeten heeft. Ik had telkens de top aansluiting van de spaardiode PY81 en de lijneindbuis PL81 verkeerd om geplaatst. (zie: de rode draadjes...) Dit moet nu net andersom!
Tja, dan doet ie niks natuurlijk. Ik heb gelukkig weer beeld! Ik kan dus het advies geven, om goede foto's te maken, alvorens te gaan demonteren in welk apparaat dan ook...
(Het was wel even schrikken....: waardeloos )
Groet, Klaas
Laatst bewerkt 30 jun 2011 20:46 door klaas.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24 jun 2011 21:34 - 24 jun 2011 21:43 #5887
door klaas
Ombouw hoogspanning TX1422A05 werd gestart door klaas
Goedenavond,
Na een vraag bij het buurforum blijkt dat mijn TX1422 televisie al enige jaren de hoogspanningsgelijkrichtbuis DY87 als gevulde koek opeet... Ik moet na zo'n 10 branduren van deze buis een andere plaatsen omdat de oude totaal "leeg" gekeken is. Nu blijkt dat mijn televisie een winding teveel op de HS trafo heeft, zodat de lijn eindbuis geen 1,2 maar 6 volt voor zijn kiezen krijgt als gloeispanning! Nu heb ik nog een hoogspanningtrafo uit een model uit 1955 liggen. Deze HS komt uit een model A08 en heeft al een standaard constructie met een buisvoet geschikt voor een DY86 buis.
Ach, een mens kan niet stilzitten, en gaat maar weer aan de slag!
Uitbouw van de oude HS....
Het buisvoetje voor de EY86... Een beetje verkoolt al....
Een precisiewerk
De nieuwe HS met 1 winding! Geschikt voor een DY86/87... Standaard Philips constructie.
En... De nu even lege TX...
Groet, Klaas.
Na een vraag bij het buurforum blijkt dat mijn TX1422 televisie al enige jaren de hoogspanningsgelijkrichtbuis DY87 als gevulde koek opeet... Ik moet na zo'n 10 branduren van deze buis een andere plaatsen omdat de oude totaal "leeg" gekeken is. Nu blijkt dat mijn televisie een winding teveel op de HS trafo heeft, zodat de lijn eindbuis geen 1,2 maar 6 volt voor zijn kiezen krijgt als gloeispanning! Nu heb ik nog een hoogspanningtrafo uit een model uit 1955 liggen. Deze HS komt uit een model A08 en heeft al een standaard constructie met een buisvoet geschikt voor een DY86 buis.
Ach, een mens kan niet stilzitten, en gaat maar weer aan de slag!
Uitbouw van de oude HS....
Het buisvoetje voor de EY86... Een beetje verkoolt al....
Een precisiewerk
De nieuwe HS met 1 winding! Geschikt voor een DY86/87... Standaard Philips constructie.
En... De nu even lege TX...
Groet, Klaas.
Laatst bewerkt 24 jun 2011 21:43 door klaas.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.