Televisie tot 1970
De kleuren camera uit de begintijd, de LDK3
Minder
Meer
14 jun 2011 10:28 #5655
door Beeldbuisje
Beantwoord door Beeldbuisje in topic Re: De kleuren camera uit de begintijd, de LDK3
ah vandaar.
Heeft dat eigenlijk professioneel in NL of België bestaan een kleurencamera met buizen?
Voor Zwart/wit opnames heb ik het ooit gezien. Gebruikt in de toenmalige BRT (of zelfs NIR) wist die man me toen te zeggen. En dat was inderdaad al een gigantisch ding.
Heeft dat eigenlijk professioneel in NL of België bestaan een kleurencamera met buizen?
Voor Zwart/wit opnames heb ik het ooit gezien. Gebruikt in de toenmalige BRT (of zelfs NIR) wist die man me toen te zeggen. En dat was inderdaad al een gigantisch ding.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13 jun 2011 08:20 - 13 jun 2011 08:21 #5633
door Michiel
Beantwoord door Michiel in topic Re: De kleuren camera uit de begintijd, de LDK3
Beste Gert,
Voor professioneel gebruik werden in de studio's de buizen er al uitgefaseerd halverwege jaren 60, de professionele markt waren uiteraard stukke verder dan de consumenten markt.
Wil je een LDK3 laten werken met buizen, dan was de garage vol geweest met enkel 1x CCU.
Met een gigantisch stroom en warmte verbuik.
Dat kan natuurlijk niet in een studio.
De enige buizen die erin zitten zijn de 3 plumbicons.
Groeten,
Michiel
Voor professioneel gebruik werden in de studio's de buizen er al uitgefaseerd halverwege jaren 60, de professionele markt waren uiteraard stukke verder dan de consumenten markt.
Wil je een LDK3 laten werken met buizen, dan was de garage vol geweest met enkel 1x CCU.
Met een gigantisch stroom en warmte verbuik.
Dat kan natuurlijk niet in een studio.
De enige buizen die erin zitten zijn de 3 plumbicons.
Groeten,
Michiel
Laatst bewerkt 13 jun 2011 08:21 door Michiel.
13 jun 2011 07:55 #5630
door Beeldbuisje
Beantwoord door Beeldbuisje in topic Re: De kleuren camera uit de begintijd, de LDK3
Zulke studiocamera (uit die tijd) heb ik nog nooit irl gezien, knap stuk btw.
Wat ik me wel afvroeg, als deze in gebruik genomen zijn ten tijde van de K6, dan moet de elektronica toch nog vol buizen zitten. Op foto niet te zien... zitten deze misschien in de toestellen waar je mobieltje op ligt?
grts,
Gert
Wat ik me wel afvroeg, als deze in gebruik genomen zijn ten tijde van de K6, dan moet de elektronica toch nog vol buizen zitten. Op foto niet te zien... zitten deze misschien in de toestellen waar je mobieltje op ligt?
grts,
Gert
13 jun 2011 06:43 - 13 jun 2011 06:58 #5628
door Michiel
Beantwoord door Michiel in topic Re: De kleuren camera uit de begintijd, de LDK3
Beste Henk en Roland,
Klopt de LDK3 was het werkpaard in die jaren en werd bijna bij elke kleuren uitzending gebruikt.
Ze hadden ook een paar blauw/witt KCU40 van de Duitse firma FERNSEH GMBH , maar Philips werd door een gemene truc cq slimme weer hofleverancier van de NOS.
De kwaliteit was voor die tijd super, dan blijkt wel dat ze vanaf eind jaren 60 tot halverwege 1980 vollop in gebruik zijn geweest.
Opgesteld is de grootte inderdaad behoorlijk. (Zeg maar qua grootte een K4 met een K6)
Maar gelukkig kan alles uit elkaar.
De lens eraf, de CCU zijn 3 19 inch units, het originele statief kan ingeklapt worden (Niet op de foto), bekabeling.
Dan kan alles op een plank van een Ikea stelling van 100x50cm. (Iets meer dan een K6)
Dus het valt allemaal wel mee.
Ik hou mijn verzameling ook beperkt, ik verzamel voornamelijk die door de NTS NOS gebruikt is.
Deze camera's zijn erg moeilijk (Zeg maar niet) te vinden, dus je huis volzetten wordt lastig.
Ik ben al meer dan 25 jaar aan het verzamelen van oude studio apparatuur en heb alles gekocht wat ik kon vinden en mijn huis staat nog lang niet vol
Had ik dat gedaan met televisies had ik een paar loodsen bij moeten kopen
Groeten,
Michiel
Klopt de LDK3 was het werkpaard in die jaren en werd bijna bij elke kleuren uitzending gebruikt.
Ze hadden ook een paar blauw/witt KCU40 van de Duitse firma FERNSEH GMBH , maar Philips werd door een gemene truc cq slimme weer hofleverancier van de NOS.
De kwaliteit was voor die tijd super, dan blijkt wel dat ze vanaf eind jaren 60 tot halverwege 1980 vollop in gebruik zijn geweest.
Opgesteld is de grootte inderdaad behoorlijk. (Zeg maar qua grootte een K4 met een K6)
Maar gelukkig kan alles uit elkaar.
De lens eraf, de CCU zijn 3 19 inch units, het originele statief kan ingeklapt worden (Niet op de foto), bekabeling.
Dan kan alles op een plank van een Ikea stelling van 100x50cm. (Iets meer dan een K6)
Dus het valt allemaal wel mee.
Ik hou mijn verzameling ook beperkt, ik verzamel voornamelijk die door de NTS NOS gebruikt is.
Deze camera's zijn erg moeilijk (Zeg maar niet) te vinden, dus je huis volzetten wordt lastig.
Ik ben al meer dan 25 jaar aan het verzamelen van oude studio apparatuur en heb alles gekocht wat ik kon vinden en mijn huis staat nog lang niet vol
Had ik dat gedaan met televisies had ik een paar loodsen bij moeten kopen
Groeten,
Michiel
Laatst bewerkt 13 jun 2011 06:58 door Michiel.
Minder
Meer
12 jun 2011 22:59 - 12 jun 2011 23:00 #5625
door Roland Huisman
Beantwoord door Roland Huisman in topic Re: De kleuren camera uit de begintijd, de LDK3
Hoi Michiel,
Je hebt daar een mooi stukje Nederlandse historie!
Daar hebben meer bekende Nederlanders voor gestaan
dan dat ik in mijn leven in het echt zal zien
Jij hebt wel meer van die leuke studio apparaten.
Soms denk ik al: wat is een K6 eigenlijk een enorm bakbeest.
Maar zo'n camera met toebehoren is natuurlijk nog wel wat groter.
Ik probeer zelf de verzameling wat beperkt te houden maar wel
met speciale of aparte dingen. Zo past het allemaal nog in huis.
Ik denk dat het bij jou precies zo gaat? Om nu 20 van deze
opstellingen te plaatsen mag je een enorme loods hebben.
De beeldkwaliteit moet enorm goed kunnen zijn. Hier werd niet op
en guldentje gekeken. De betrouwbaarheid stond hoog in het vaandel.
Groeten, Roland
Je hebt daar een mooi stukje Nederlandse historie!
Daar hebben meer bekende Nederlanders voor gestaan
dan dat ik in mijn leven in het echt zal zien
Jij hebt wel meer van die leuke studio apparaten.
Soms denk ik al: wat is een K6 eigenlijk een enorm bakbeest.
Maar zo'n camera met toebehoren is natuurlijk nog wel wat groter.
Ik probeer zelf de verzameling wat beperkt te houden maar wel
met speciale of aparte dingen. Zo past het allemaal nog in huis.
Ik denk dat het bij jou precies zo gaat? Om nu 20 van deze
opstellingen te plaatsen mag je een enorme loods hebben.
De beeldkwaliteit moet enorm goed kunnen zijn. Hier werd niet op
en guldentje gekeken. De betrouwbaarheid stond hoog in het vaandel.
Groeten, Roland
Laatst bewerkt 12 jun 2011 23:00 door Roland Huisman.
- buurjongen
- [buurjongen]
-
Minder
Meer
12 jun 2011 22:08 #5624
door buurjongen
Beantwoord door buurjongen in topic Re: De kleuren camera uit de begintijd, de LDK3
Beste Michiel,
Gaaf zeg dat die LDK 3 nog werkt. Ik zag hem nog bij het programma ' Willem Duys in memoriam '.Hij kwam een paar keer langs. Het mobieltje waar Lee het over had, heb ik overigens niet gezien bij dat programma ( hihi ). Het is dat ik helaas geen ruimte heb ... anders wist ik het wel ... Het zijn indrukwekkende toestelle. Geweldig Michiel, wees er maar zeer zuinig op ... er zullen niet veel mensen kunnen zeggen dat ze een echte werkende LDK 3 in huis hebben ...
een avondje AVRO ... daar blijf je voor thuis ... ( mits het beeld wordt uitgezonden door een LDK 3 ... ).
Gaaf zeg dat die LDK 3 nog werkt. Ik zag hem nog bij het programma ' Willem Duys in memoriam '.Hij kwam een paar keer langs. Het mobieltje waar Lee het over had, heb ik overigens niet gezien bij dat programma ( hihi ). Het is dat ik helaas geen ruimte heb ... anders wist ik het wel ... Het zijn indrukwekkende toestelle. Geweldig Michiel, wees er maar zeer zuinig op ... er zullen niet veel mensen kunnen zeggen dat ze een echte werkende LDK 3 in huis hebben ...
een avondje AVRO ... daar blijf je voor thuis ... ( mits het beeld wordt uitgezonden door een LDK 3 ... ).