header

Er wordt gewerkt aan een update van de website en het forum. Het gaat wel enige tijd duren, tot die tijd zijn in ieder geval een aantal functies uitgeschakeld. Ook de geregistreerde gebruikers zullen nagelopen worden. Is er 18 maanden niet ingelogd worden de gegevens verwijderd.                                                                                                                                                  

× Televisie tot 1970

Solid State Argus

Lees meer
08 juni 2020 16:56 #84013 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Solid State Argus
De video output is werkelijk knudde. Werkt voor geen meter. Moet wat hebben foutgedaan want de sim werkt prima. Heel vaag.

Maar veel erger is dat er bijna geen licht in de beeldbuis zit. Zal mijn CRT tester/rejuvenator er eens op loslaten, kijken wat ik voor resultaat krijg. Ik bedoel, het ding krijgt een dikke 2 kV op z'n dak, daar hoort wel wat helderheid bij! Nu zie ik zowat niks.

Tjerk, 9ZZ

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08 juni 2020 21:00 #84020 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Solid State Argus
als je de kathode instelt op ongeveer + 100v, heb je op g1 100vTT aan video nodig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09 juni 2020 06:52 - 09 juni 2020 06:53 #84022 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Solid State Argus
Dat klopt, en daarom is een voedingsspanning van +306 V ook een beetje ambitieus. Maar wat ik niet snap is dat de sim veel betere resultaten geeft dan real life. Kennelijk is de capacitieve belasting veel groter. Er is maar één manier om dat op te lossen: meer stroom door de eindtrap. Dikkere eindtor dus. Vintage BF258 misschien? :-D

Overigens kan de horizontale afbuiging ook nog wel wat meer bandbreedte gebruiken. En de black level restorer met optocoupler werkt ook voor geen meter, dus daar moet ik ook nog effe mee aan de slag. Kan natuurlijk altijd nog simpele sync tip clipper doen. Wat in de originele Argus ook werd gedaan tenslotte.

Maar eerst eens kijken of ik de emissie van die fles kan testen met mijn geliefde Leader. Het oudste wat die snapt is de beeldbuis van m'n hondehok...

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 09 juni 2020 06:53 door PE9ZZ. Reden: Sync tip black level restorer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09 juni 2020 11:20 #84023 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Solid State Argus
@Tjerk,
videotor BD115 ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10 juni 2020 08:17 #84025 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Solid State Argus
Uit de K9. Heb ik liggen, met koelflappie er nog aan vastgesoldeerd :-D

Tjerk, 9ZZ

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11 juni 2020 22:03 #84057 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Solid State Argus
Was er al een beetje bang voor maar er zit echt weinig licht in die fles. Heb m'n CRT tester erop losgelaten maar die vond dat de emissie prima was. Het zal de lage hoogspanning (nu -1.6 kV) wel zijn.

De video output met BD115 is wel goed. Heb een tweede voedingsspanning gemaakt van +148 V en die maakt nu 30 Vpp video (zonder sync). Bandbreedte is ook wel goed. Met mijn camera op lange belichting is dit het resultaat:



Zwart/wit testbeeld zoals het er daadwerkelijk uitziet



PM5534 met artefacten van de schakelende voeding



Ditto maar dan met een andere ingangsspanning



Blokjesbeeld voor de focus. Dat is ook nog een probleem, hij heeft een enorme astigmatische vervorming. Dit is het maximum van de potmeter. Die staat nu op +252 V. Met de focuspotmeter is of verticaal of horizontaal de boel scherp te krijgen. Dat lukt nu dus niet...

Het grootste probleem afgezien van de hoeveelheid licht zijn die verticale strepen. Waar die vandaan komen is mij vooralsnog een raadsel. Ik heb de hoogspanning al extra afgevlakt maar dat maakt niks uit. Er zit wel een beetje rimpel in het video naar g1 maar dat is vrij weinig. Ook de zwartniveauhersteller is niet goed. Ik denk dat de 1N4148 weer stuk is... Ook moet de videoamplitude twee keer zo hoog worden. 30 Vpp is niet genoeg.

Ik denk dat ik hem nu effe in de hoek smijt en iets anders ga doen...

Tjerk, 9ZZ

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Niet toegestaan: nieuw onderwerp te maken.
  • Niet toegestaan: om te antwoorden.
  • Niet toegestaan: voor het bewerken van uw bericht.

JoomCategories

  • Categorie: Siemens
  • Beschrijving:

    Siemens radio's en toebehoren


  • Categorie: Philips 895X
  • Beschrijving:

    Revisie uitgevoerd 20



JoomImages

  • IMG_3667
  • Fotograaf: H van t Kruis
  • Categorie: Graetz Fantasia 1318L
  • Downloads: 0
  • Omschrijving: Graetz Fantasia 1318L
  • Restauratie van een Murphy U102A
  • Fotograaf: Marcel Lk
  • Categorie: BUIZENRADIO'S NA 1940
  • Downloads: 109
  • Omschrijving: Restauratie foto's van een Engelse Murphy radio U102A
  • NL-RenkumHuijsWatanuki20180126BuizenRadioPhilipsOctrNr9296-13405ModS53A-AchterkantBuizen2CO_2811x1875
  • Fotograaf: Marcel Lk
  • Categorie: BUIZENRADIO'S TOT 1940
  • Downloads: 0
  • Omschrijving: Philips MG/KG Radio. Met zijcontactbuizen; met 8 zendervoorkeuzeknoppen

JoomTreeview

JoomSearch