Televisie tot 1970
Solid State Argus
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
12 jun 2020 12:57 #84068
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Solid State Argus
@Tjerk,
Wie weet slingert er nog wel iets in het land op een hobby zolder.
Een VCR97 of groenfilter van de 62 set.
Je weet nooit wie zich meld.
Wie weet slingert er nog wel iets in het land op een hobby zolder.
Een VCR97 of groenfilter van de 62 set.
Je weet nooit wie zich meld.
Cees- pa1dba
De volgende gebruiker (s) zei dank u: PE9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12 jun 2020 12:34 #84067
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Solid State Argus
Ik ga hem voorlopig zo houden. Heb nog wat aan die strepen in beeld kunnen doen door de gloeidraad een wat minder agressieve voeding te geven:
Dit heb ik gedaan met L5. Die onderdrukt de rafels voor ongeveer de helft.
Wat ik nog wel ga doen is hem in de behuizing bouwen en twee connectoren op het frontpaneel monteren: een BNC voor de input en een C14 socket voor het netsnoer. Ga ook het groene filter ervoor monteren. Helaas is die gebroken waardoor aan de onderkant een onderbreking zit. Als alles af is ga ik er een verhaaltje over schrijven.
Dit heb ik gedaan met L5. Die onderdrukt de rafels voor ongeveer de helft.
Wat ik nog wel ga doen is hem in de behuizing bouwen en twee connectoren op het frontpaneel monteren: een BNC voor de input en een C14 socket voor het netsnoer. Ga ook het groene filter ervoor monteren. Helaas is die gebroken waardoor aan de onderkant een onderbreking zit. Als alles af is ga ik er een verhaaltje over schrijven.
Tjerk, 9ZZ
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
12 jun 2020 09:46 #84061
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Solid State Argus
@Tjerk,
Wat ben je al ver gekomen, zit al weer wat leuke hobby uren in.
nu de hsp nog opkrikken ?
Wat ben je al ver gekomen, zit al weer wat leuke hobby uren in.
nu de hsp nog opkrikken ?
Cees- pa1dba
11 jun 2020 22:03 #84057
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Was er al een beetje bang voor maar er zit echt weinig licht in die fles. Heb m'n CRT tester erop losgelaten maar die vond dat de emissie prima was. Het zal de lage hoogspanning (nu -1.6 kV) wel zijn.
De video output met BD115 is wel goed. Heb een tweede voedingsspanning gemaakt van +148 V en die maakt nu 30 Vpp video (zonder sync). Bandbreedte is ook wel goed. Met mijn camera op lange belichting is dit het resultaat:
Zwart/wit testbeeld zoals het er daadwerkelijk uitziet
PM5534 met artefacten van de schakelende voeding
Ditto maar dan met een andere ingangsspanning
Blokjesbeeld voor de focus. Dat is ook nog een probleem, hij heeft een enorme astigmatische vervorming. Dit is het maximum van de potmeter. Die staat nu op +252 V. Met de focuspotmeter is of verticaal of horizontaal de boel scherp te krijgen. Dat lukt nu dus niet...
Het grootste probleem afgezien van de hoeveelheid licht zijn die verticale strepen. Waar die vandaan komen is mij vooralsnog een raadsel. Ik heb de hoogspanning al extra afgevlakt maar dat maakt niks uit. Er zit wel een beetje rimpel in het video naar g1 maar dat is vrij weinig. Ook de zwartniveauhersteller is niet goed. Ik denk dat de 1N4148 weer stuk is... Ook moet de videoamplitude twee keer zo hoog worden. 30 Vpp is niet genoeg.
Ik denk dat ik hem nu effe in de hoek smijt en iets anders ga doen...
De video output met BD115 is wel goed. Heb een tweede voedingsspanning gemaakt van +148 V en die maakt nu 30 Vpp video (zonder sync). Bandbreedte is ook wel goed. Met mijn camera op lange belichting is dit het resultaat:
Zwart/wit testbeeld zoals het er daadwerkelijk uitziet
PM5534 met artefacten van de schakelende voeding
Ditto maar dan met een andere ingangsspanning
Blokjesbeeld voor de focus. Dat is ook nog een probleem, hij heeft een enorme astigmatische vervorming. Dit is het maximum van de potmeter. Die staat nu op +252 V. Met de focuspotmeter is of verticaal of horizontaal de boel scherp te krijgen. Dat lukt nu dus niet...
Het grootste probleem afgezien van de hoeveelheid licht zijn die verticale strepen. Waar die vandaan komen is mij vooralsnog een raadsel. Ik heb de hoogspanning al extra afgevlakt maar dat maakt niks uit. Er zit wel een beetje rimpel in het video naar g1 maar dat is vrij weinig. Ook de zwartniveauhersteller is niet goed. Ik denk dat de 1N4148 weer stuk is... Ook moet de videoamplitude twee keer zo hoog worden. 30 Vpp is niet genoeg.
Ik denk dat ik hem nu effe in de hoek smijt en iets anders ga doen...
Tjerk, 9ZZ
10 jun 2020 08:17 #84025
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Uit de K9. Heb ik liggen, met koelflappie er nog aan vastgesoldeerd
Tjerk, 9ZZ
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
09 jun 2020 11:20 #84023
door Cees PA1DBA