Televisie tot 1970
Solid State Argus
09 jun 2020 06:52 - 09 jun 2020 06:53 #84022
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Solid State Argus
Dat klopt, en daarom is een voedingsspanning van +306 V ook een beetje ambitieus. Maar wat ik niet snap is dat de sim veel betere resultaten geeft dan real life. Kennelijk is de capacitieve belasting veel groter. Er is maar één manier om dat op te lossen: meer stroom door de eindtrap. Dikkere eindtor dus. Vintage BF258 misschien? 
Overigens kan de horizontale afbuiging ook nog wel wat meer bandbreedte gebruiken. En de black level restorer met optocoupler werkt ook voor geen meter, dus daar moet ik ook nog effe mee aan de slag. Kan natuurlijk altijd nog simpele sync tip clipper doen. Wat in de originele Argus ook werd gedaan tenslotte.
Maar eerst eens kijken of ik de emissie van die fles kan testen met mijn geliefde Leader. Het oudste wat die snapt is de beeldbuis van m'n hondehok...

Overigens kan de horizontale afbuiging ook nog wel wat meer bandbreedte gebruiken. En de black level restorer met optocoupler werkt ook voor geen meter, dus daar moet ik ook nog effe mee aan de slag. Kan natuurlijk altijd nog simpele sync tip clipper doen. Wat in de originele Argus ook werd gedaan tenslotte.
Maar eerst eens kijken of ik de emissie van die fles kan testen met mijn geliefde Leader. Het oudste wat die snapt is de beeldbuis van m'n hondehok...
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 09 jun 2020 06:53 door PE9ZZ. Reden: Sync tip black level restorer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
08 jun 2020 21:00 #84020
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Solid State Argus
als je de kathode instelt op ongeveer + 100v, heb je op g1 100vTT aan video nodig.
Cees- pa1dba
08 jun 2020 16:56 #84013
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
De video output is werkelijk knudde. Werkt voor geen meter. Moet wat hebben foutgedaan want de sim werkt prima. Heel vaag.
Maar veel erger is dat er bijna geen licht in de beeldbuis zit. Zal mijn CRT tester/rejuvenator er eens op loslaten, kijken wat ik voor resultaat krijg. Ik bedoel, het ding krijgt een dikke 2 kV op z'n dak, daar hoort wel wat helderheid bij! Nu zie ik zowat niks.
Maar veel erger is dat er bijna geen licht in de beeldbuis zit. Zal mijn CRT tester/rejuvenator er eens op loslaten, kijken wat ik voor resultaat krijg. Ik bedoel, het ding krijgt een dikke 2 kV op z'n dak, daar hoort wel wat helderheid bij! Nu zie ik zowat niks.
Tjerk, 9ZZ
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
08 jun 2020 14:06 #84008
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Solid State Argus
Gaat heel goed, had inderdaad meer licht verwacht.
maar met video aansturing kan dat veranderen.
Er schijnt ook een blauwwitte uitvoering van de fosforlaag te zijn een CV??? van de VR97.
maar met video aansturing kan dat veranderen.
Er schijnt ook een blauwwitte uitvoering van de fosforlaag te zijn een CV??? van de VR97.
Cees- pa1dba
De volgende gebruiker (s) zei dank u: PE9ZZ
08 jun 2020 13:14 #84007
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Ik heb nu ook raster maar om nou te zeggen goh, wat sla ik hiervan steil achterover:
Typische kleur groen. Beetje olijfgroen. Je zou haast zeggen legergroen. In ieder geval is de afbuiging dus nu ook af:
Nu nog effe de videobewerking. Syncscheider en video output. Benieuwd of dat ook in één keer werkt...
Typische kleur groen. Beetje olijfgroen. Je zou haast zeggen legergroen. In ieder geval is de afbuiging dus nu ook af:
Nu nog effe de videobewerking. Syncscheider en video output. Benieuwd of dat ook in één keer werkt...
Tjerk, 9ZZ
07 jun 2020 15:08 #83977
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
De voeding is nu af. Die maakt keurig netjes 306 V en iets van -2.0 kV:
Linksonder komt de 9VAC binnen op de groene connector. Dan gelijkrichter, dikke elco's, MOSFET op klein koellichaam en de controller. Naar rechts de trafo, daaronder de hoogspanning en de dikke C's voor de koppeling van het video naar het rooster. Die heeft overigens maar iets van 30 Vpp nodig ofzo. Daar moet ik nog een truc voor verzinnen. De potmeters van links naar rechts zijn helderheid, focus en astigmatisme.
En natuurlijk de boel effe aangesloten:
Spot uit focus tegen inbranden, er lijkt redelijk licht te zitten in de beeldbuis. Ben onder de indruk van de stabiliteit van de hoogspanning. Die gaat precies gelijk op met de 306 V. De voeding voor de gloeidraad komt ook uit de hoogspanning via een koppellus op de trafo (met dat bruine draad). Komt uit een ouwe monitor waar die ook voor de gloeidraad dienst deed. De isolatie is eigenlijk bedoeld voor 600 V maar 2 kV gaat ook...
Nu nog effe de videoverwerking en de afbuiging.
Linksonder komt de 9VAC binnen op de groene connector. Dan gelijkrichter, dikke elco's, MOSFET op klein koellichaam en de controller. Naar rechts de trafo, daaronder de hoogspanning en de dikke C's voor de koppeling van het video naar het rooster. Die heeft overigens maar iets van 30 Vpp nodig ofzo. Daar moet ik nog een truc voor verzinnen. De potmeters van links naar rechts zijn helderheid, focus en astigmatisme.
En natuurlijk de boel effe aangesloten:
Spot uit focus tegen inbranden, er lijkt redelijk licht te zitten in de beeldbuis. Ben onder de indruk van de stabiliteit van de hoogspanning. Die gaat precies gelijk op met de 306 V. De voeding voor de gloeidraad komt ook uit de hoogspanning via een koppellus op de trafo (met dat bruine draad). Komt uit een ouwe monitor waar die ook voor de gloeidraad dienst deed. De isolatie is eigenlijk bedoeld voor 600 V maar 2 kV gaat ook...
Nu nog effe de videoverwerking en de afbuiging.
Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn, Cees PA1DBA