Skip to main content
Televisie tot 1970

Lijntrafo

Meer
11 dec 2019 18:38 - 11 dec 2019 18:39 #80952 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Lijntrafo
Een verticale streep is bijzonder zeldzaam. Dit kan bijna niet anders dan field collapse zijn. Raster dus. En Peter was me voor!

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 11 dec 2019 18:39 door PE9ZZ.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 dec 2019 16:58 #80950 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Lijntrafo
Als je een felle streep hebt, is er in elk geval hoogspanning.
Als de streep horizontaal is, heb je geen raster afbuiging, staat de streep verticaal dan heb je geen lijnafbuiging.

Allereerst: De lijn niet te lang laten staan, helderheid terug draaien, anders brandt de beeldbuis in!
Als je geen raster hebt, schakeling rond de PCL82 nazien, deze wordt voorafgegaan door de PF86, dat is de rasteroscillator.
Heb je geen lijnafbuiging, dan kan het probleem in een onderbroken afbuigspoel of secundaire van de lijntrafo zitten.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 dec 2019 15:12 #80949 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Lijntrafo
@Sander ,
Waarschijnlijk bedoel je de Rastertransformator?
plaats even een foto....
of heb je een Verticale streep ?

Cees- pa1dba

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 dec 2019 14:53 #80948 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Lijntrafo
Die lijn is horizontaal en je lijntrafo is DUS in orde. Je hebt geen verticale afbuiging.

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 dec 2019 14:28 #80947 door sander33
Beantwoord door sander33 in topic Lijntrafo
de tv is volledig gereviseerd alle condensatoren zijn vernieuwd
maar er komt een felle streep in beeld het spoeltje heb ik door gemeten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 dec 2019 13:10 - 11 dec 2019 13:14 #80946 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Lijntrafo
Hoezo zit daar sluiting in? Hoe heb je dat geconstateerd? Is het niet gewoon de booster-C C135?

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 11 dec 2019 13:14 door PE9ZZ.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena