- Berichten: 3849
Televisie tot 1970
Lijntrafo
11 dec 2019 18:38 - 11 dec 2019 18:39 #80952
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Een verticale streep is bijzonder zeldzaam. Dit kan bijna niet anders dan field collapse zijn. Raster dus. En Peter was me voor!
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 11 dec 2019 18:39 door PE9ZZ.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11 dec 2019 16:58 #80950
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Als je een felle streep hebt, is er in elk geval hoogspanning.
Als de streep horizontaal is, heb je geen raster afbuiging, staat de streep verticaal dan heb je geen lijnafbuiging.
Allereerst: De lijn niet te lang laten staan, helderheid terug draaien, anders brandt de beeldbuis in!
Als je geen raster hebt, schakeling rond de PCL82 nazien, deze wordt voorafgegaan door de PF86, dat is de rasteroscillator.
Heb je geen lijnafbuiging, dan kan het probleem in een onderbroken afbuigspoel of secundaire van de lijntrafo zitten.
Groeten,
Peter
Als de streep horizontaal is, heb je geen raster afbuiging, staat de streep verticaal dan heb je geen lijnafbuiging.
Allereerst: De lijn niet te lang laten staan, helderheid terug draaien, anders brandt de beeldbuis in!
Als je geen raster hebt, schakeling rond de PCL82 nazien, deze wordt voorafgegaan door de PF86, dat is de rasteroscillator.
Heb je geen lijnafbuiging, dan kan het probleem in een onderbroken afbuigspoel of secundaire van de lijntrafo zitten.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Offline
- Cees
Minder
Meer
- Berichten: 2969
11 dec 2019 15:12 #80949
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Lijntrafo
@Sander ,
Waarschijnlijk bedoel je de Rastertransformator?
plaats even een foto....
of heb je een Verticale streep ?
Waarschijnlijk bedoel je de Rastertransformator?
plaats even een foto....
of heb je een Verticale streep ?
Cees- pa1dba
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11 dec 2019 13:10 - 11 dec 2019 13:14 #80946
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Hoezo zit daar sluiting in? Hoe heb je dat geconstateerd? Is het niet gewoon de booster-C C135?
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 11 dec 2019 13:14 door PE9ZZ.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.