- Berichten: 249
Televisie tot 1970
Lijntrafo
Minder
Meer
12 dec 2019 12:48 #80959
door Ton mijnster
Beantwoord door Ton mijnster in topic Lijntrafo
Zo te zien staat de sync. er naast horizon en verticaal!
draai eens aan de regelaars naast de druktoetsen of er iets veranderd.
groet
Ton
draai eens aan de regelaars naast de druktoetsen of er iets veranderd.
groet
Ton
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12 dec 2019 09:56 #80957
door sander33
ik had een horizontale witte streep op het beeld de buizen om ruilen hadden we bij die man al gedaan maar dat was het niet nu heb ik de trafo verwisseld en de streep is weg ik ben jullie erg dankbaar al zit er nu nog een probleem omdat ik geen buizentester heb laat ik maar eerst alle buizen na kijken dan kunnen we weer een probleem uit sluiten zo als jullie kunnen zien gaat er een streep door het beeld van boven naar beneden
mvg sander
mvg sander
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11 dec 2019 23:47 #80955
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Lijntrafo
Als er op het sloop chassis een PCL 82 zit kun je die eens in het raster circuit
Zetten.
Als ik goed gelezen had was de tv gereviseerd kan mogelijk een oud buisje zijn
Die op zijn laatste loodje liep
Bij deze type 17tx250 en 291 maakt normaal de trafo lawaai
Zwaar ratelen teken dat de rastertrafo werkt het blikpakket rammelt wat
Naarmate het toestel flink op temperatuur is gekomen wordt het ratelen minder.
Als je trafo stuk zou zijn zul je niks horen.
Letop bij andere tyoe toestellen hoor je niks maar bij deze tvs maakt dat enigzins lawaai.
Zet je helderheid terug en contrast anders ingebrand beeldbuis maar dat is al geschreven.
Mocht je het hele chassis uitbouwen dan beeldbuis ontladen
Wel een aantal keren onder de hoogspannings dop zodat dat alle hsp is verdwenen
Daarna kun je dop afnemen van de beeldbuis.
Lijntrafo is het zeker niet die is goed gaat bijna niet stuk in het toestel
Deze tyoes hebben geen problemen over het algemeen.
Succes
Mvg René
Zetten.
Als ik goed gelezen had was de tv gereviseerd kan mogelijk een oud buisje zijn
Die op zijn laatste loodje liep
Bij deze type 17tx250 en 291 maakt normaal de trafo lawaai
Zwaar ratelen teken dat de rastertrafo werkt het blikpakket rammelt wat
Naarmate het toestel flink op temperatuur is gekomen wordt het ratelen minder.
Als je trafo stuk zou zijn zul je niks horen.
Letop bij andere tyoe toestellen hoor je niks maar bij deze tvs maakt dat enigzins lawaai.
Zet je helderheid terug en contrast anders ingebrand beeldbuis maar dat is al geschreven.
Mocht je het hele chassis uitbouwen dan beeldbuis ontladen
Wel een aantal keren onder de hoogspannings dop zodat dat alle hsp is verdwenen
Daarna kun je dop afnemen van de beeldbuis.
Lijntrafo is het zeker niet die is goed gaat bijna niet stuk in het toestel
Deze tyoes hebben geen problemen over het algemeen.
Succes
Mvg René
René Daemen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11 dec 2019 21:12 #80954
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Voordat je uitwisselt: Heb je nu een verticale of een horizontale lijn?
En probeer eerst eens of nieuwe buizen helpen. Als je wel geluid hebt, kun je de PCL82 van het geluid even omwisselen met die van het raster. En meet die rastertrafo en de afbuigspoel eens even door. Dan weet je meer.
Lukraak onderdelen vervangen kan iedereen, repareren is een ander verhaal. Als je een scoop hebt: Meten!
En denk je er aan dat het chassis direct aan het lichtnet zit?
Groeten,
Peter
En probeer eerst eens of nieuwe buizen helpen. Als je wel geluid hebt, kun je de PCL82 van het geluid even omwisselen met die van het raster. En meet die rastertrafo en de afbuigspoel eens even door. Dan weet je meer.
Lukraak onderdelen vervangen kan iedereen, repareren is een ander verhaal. Als je een scoop hebt: Meten!
En denk je er aan dat het chassis direct aan het lichtnet zit?
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11 dec 2019 20:35 #80953
door sander33
bedankt voor de hulp ik ben er erg blij mee om eerlijk te zijn ben ik een beginner
ben met de tv bij iemand geweest die zij dat de lijn trafo kapot zou zijn en de tv maar beter voor onderdelen kan houden maar daar ben ik te eigenwijs voor en begin nu te begrijpen hoe een tv werkt ik heb nog een sloop chassis daar zit een goede raster trafo in ik ga en zo mee aan de slag houd je op de hoogte
mvg sander
ben met de tv bij iemand geweest die zij dat de lijn trafo kapot zou zijn en de tv maar beter voor onderdelen kan houden maar daar ben ik te eigenwijs voor en begin nu te begrijpen hoe een tv werkt ik heb nog een sloop chassis daar zit een goede raster trafo in ik ga en zo mee aan de slag houd je op de hoogte
mvg sander
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.