TX400U met beeldprobleem weer op de werkbank (met video)
Ik heb niet alles helemaal gelezen, maar ik neem aan dat je de service documentatie wel hebt.
Volgens die documentatie is de parallelweerstand (R11) 500 Ω, en de NTC (R12) in opgewarmde stand 44 Ω.
Je zou dus een NTC moeten hebben die 44 Ω is als er 275 mA door loopt.
Ik meen me te herinneren dat hij koud wel 3 kΩ is, maar zeker ben ik er niet van.
R11 is vaak kapot.
Succes!
Jac
.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Die NTC is dus R12, en die zit er bij mij helemaal niet in.
R11 is losgemaakt, R12 verwijderd, en op de (fysieke) plaats van R12 zit nu die weerstand van 39 Ohm/10Watt bij mij. Dat is dus niet ok!
Die 500 Ohm is te regelen, maar wat voor NTC zou ik er als vervanging in kunnen doen?
Zou ik het uit een andere oude TV kunnen halen?
Groeten van Marcel
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
- hkruis
- [hkruis]
-
Bij toenemende spanning spanning over een VDR neemt de stroom snel toe zodat de weerstand kleiner wordt.
Een VDR vind je o.a; in de raster eindtrap en waarschijnlijk in het stabilisatiecircuit van de lijn eindtrap via een voorschakel weerstand +vB.
VDR's werden veel toegepast in televisies, maar ik weet eigenlijk niet zeker of dat ook al in deze serie was.
Henk
Die 500 ohm moet toch echt 500 zijn. Of 470 tegenwoordig. En 10W is niet teveel
De buizen komen zeker op gang en als de NTC warm wordt (en blijft!)
dan gloeien de buizen normaal. De buizen komen echter heel langzaam op gloei.
test het maar eens. Die 500 Ohm doet alleen wat bij het opstarten. Daarna neemt de
NTC het grotendeels over. (En die kun je bij bedrijf ook amper aanraken van de warmte.)
Groeten, Roland
De gemarkeerde weerstand is de NTC:
Roland Huisman schreef : Hoi Marcel,
Voor de EB91:
Waarschijnlijk is de 500 ohm weerstand (R11) over de NTC onderbroken (die gaan heel vaak stuk).
De NTC warmt dan veel te snel op en dan krijg je deze effecten. Hoewel sommige buizen
in deze toestellen altijd wel wat oplichten. Het gaat alleen wat rustiger.
Die NTC zit onder de EQ80 op zo'n hekje, de parallel weerstand is zo'n groen exemplaar.
Of de NTC is doorverbonden maar dat zou ik wel heel schunnig vinden haha.
Hoi,
Ik kom even terug op bovenstaand verhaal.
Hoewel mijn TX400U al maanden (af en toe spelend) in de hoek van de kamer staat, klopt er nog steeds iets niet. Bij het inschakelen lichten nog steeds de buizen meer dan normaal op, en ook de beeldbuis.
Ik ben bang dat dit op de langere termijn niet goed is voor de beeldbuis.
Vanmorgen zou ik dus nog eens even naar R11 kijken. En wat blijkt: die is al eens vervangen door een vorige eigenaar, maar door een weerstand van 39 Ohm/10Watt. Ik heb de weerstand eens vervangen door een exemplaar van 500 Ohm, maar dat gaat niet goed: de weerstand wordt gloeiend heet (tot stinkend toe) en de TV komt niet op gang.
Welke weerstand is de NTC?
Zou die inderdaad overbrugd kunnen zijn?
En hoe schadelijk is het kortstondige wat feller oplichten van de gloeidraad van de beeldbuis?
Alvast bedankt!
Groeten van Marcel
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl