- Berichten: 274
Televisie tot 1970
TX400U met beeldprobleem weer op de werkbank (met video)
Minder
Meer
16 dec 2012 22:04 #25583
door Roland Huisman
Beantwoord door Roland Huisman in topic TX400U met beeldprobleem weer op de werkbank (met video)
Ik neem aan dat de ECL80 vervangen is!
Hoi Ton,
Das een goeie, ik ging daar al blind vanuit dat Marcel de B23 al had
vervangen of gewisseld met één van de andere exemplaren.
Marcel gaat het ons vertellen denk ik
Groeten, Roland
Hoi Ton,
Das een goeie, ik ging daar al blind vanuit dat Marcel de B23 al had
vervangen of gewisseld met één van de andere exemplaren.
Marcel gaat het ons vertellen denk ik
Groeten, Roland
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
- Berichten: 249
16 dec 2012 21:58 #25582
door Ton mijnster
Beantwoord door Ton mijnster in topic TX400U met beeldprobleem weer op de werkbank (met video)
Marcel,
Ik neem aan dat de ECL80 vervangen is!
Wat zijn de spanningen op de raster buis?
De anode voeding van de rastereindbuis komt uit de lijntrafo via R133 daar zit als
afvlakking C146/147 2x25uF tevens de kathode elco controleren.
Groet Ton
Ik neem aan dat de ECL80 vervangen is!
Wat zijn de spanningen op de raster buis?
De anode voeding van de rastereindbuis komt uit de lijntrafo via R133 daar zit als
afvlakking C146/147 2x25uF tevens de kathode elco controleren.
Groet Ton
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
- Berichten: 274
16 dec 2012 21:42 - 16 dec 2012 21:58 #25579
door Roland Huisman
Beantwoord door Roland Huisman in topic TX400U met beeldprobleem weer op de werkbank (met video)
Hoi Marcel,
Voor de EB91:
Waarschijnlijk is de 500 ohm weerstand (R11) over de NTC onderbroken (die gaan heel vaak stuk).
De NTC warmt dan veel te snel op en dan krijg je deze effecten. Hoewel sommige buizen
in deze toestellen altijd wel wat oplichten. Het gaat alleen wat rustiger.
Die NTC zit onder de EQ80 op zo'n hekje, de parallel weerstand is zo'n groen exemplaar.
Of de NTC is doorverbonden maar dat zou ik wel heel schunnig vinden haha.
Het raster:
Je ziet twee dingen in het beeld. De eerste is een fout in de lineariteit.
De tweede is dat je totaal geen synchronisatie hebt. De raster trafo's
lijken mij prima in tegenstelling tot andere berichten.
Je beeld is ook geen 2cm want ik zie tot bovenin (en waarschijnlijk
verder buiten het beeld) de beeldlijnen lopen.
- Heb je alle condensatoren vervangen in het rastercircuit (rondom B23)?
- heb je ook de kathode elco gecontroleerd?
Het beeldje wat je laat zien is eigenlijk wat ik gewent ben
van hondehokken die alle teerellende er nog in het raster hebben zitten.
Hoe ziet het sneeuwbeeld er uit?
Tevens ben ik benieuwd naar de spanningen op C146 en C147.
Meet daar ook eens met de scoop op. Hoe groot is de rimpel daar?
Groeten, Roland
Voor de EB91:
Waarschijnlijk is de 500 ohm weerstand (R11) over de NTC onderbroken (die gaan heel vaak stuk).
De NTC warmt dan veel te snel op en dan krijg je deze effecten. Hoewel sommige buizen
in deze toestellen altijd wel wat oplichten. Het gaat alleen wat rustiger.
Die NTC zit onder de EQ80 op zo'n hekje, de parallel weerstand is zo'n groen exemplaar.
Of de NTC is doorverbonden maar dat zou ik wel heel schunnig vinden haha.
Het raster:
Je ziet twee dingen in het beeld. De eerste is een fout in de lineariteit.
De tweede is dat je totaal geen synchronisatie hebt. De raster trafo's
lijken mij prima in tegenstelling tot andere berichten.
Je beeld is ook geen 2cm want ik zie tot bovenin (en waarschijnlijk
verder buiten het beeld) de beeldlijnen lopen.
- Heb je alle condensatoren vervangen in het rastercircuit (rondom B23)?
- heb je ook de kathode elco gecontroleerd?
Het beeldje wat je laat zien is eigenlijk wat ik gewent ben
van hondehokken die alle teerellende er nog in het raster hebben zitten.
Hoe ziet het sneeuwbeeld er uit?
Tevens ben ik benieuwd naar de spanningen op C146 en C147.
Meet daar ook eens met de scoop op. Hoe groot is de rimpel daar?
Groeten, Roland
Laatst bewerkt 16 dec 2012 21:58 door Roland Huisman.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16 dec 2012 20:25 #25577
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic TX400U met beeldprobleem weer op de werkbank (met video)
Hoi Marcel,
waarschijnlijk is de rastertrafo defect
misschien past er 1 uit de TX 500 of tx 1422 14 TX 100 wel in???
probeer eens een andere EB 91 = Eaa91 volgens mij
Elko's nog goed???
Mvg René Daemen
waarschijnlijk is de rastertrafo defect
misschien past er 1 uit de TX 500 of tx 1422 14 TX 100 wel in???
probeer eens een andere EB 91 = Eaa91 volgens mij
Elko's nog goed???
Mvg René Daemen
René Daemen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16 dec 2012 19:54 - 16 dec 2012 19:58 #25573
door Marcel L
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
TX400U met beeldprobleem weer op de werkbank (met video) werd gestart door Marcel L
Hallo,
Ik heb mijn TX400U weer eens op de werkbank gezet.
Vrijwel alle teercondensatoren waren al vervangen, maar ik heb nog steeds een probleem met de beeldhoogte.
Maar eerst het volgende: als ik de TV inschakel licht de EB91 heel erg fel op. Dit is de video-detector buis. Bekijk de opname maar eens die ik hiervan maakte:
En dit is het beeld wat ik krijg. Ik herken wel iets in het beeld, en ik heb ook geluid:
Op de vorige versie van ons forum heb ik hier ook al een draad over geopend, maar daarna heb ik niet meer aan de TV gewerkt. Tot nu.
Ik heb overigens nog niet alle buizen vervangen.
Als jullie ideeen hebben hoor ik het graag.
Groeten van Marcel :kerstbmsmly
Ik heb mijn TX400U weer eens op de werkbank gezet.
Vrijwel alle teercondensatoren waren al vervangen, maar ik heb nog steeds een probleem met de beeldhoogte.
Maar eerst het volgende: als ik de TV inschakel licht de EB91 heel erg fel op. Dit is de video-detector buis. Bekijk de opname maar eens die ik hiervan maakte:
En dit is het beeld wat ik krijg. Ik herken wel iets in het beeld, en ik heb ook geluid:
Op de vorige versie van ons forum heb ik hier ook al een draad over geopend, maar daarna heb ik niet meer aan de TV gewerkt. Tot nu.
Ik heb overigens nog niet alle buizen vervangen.
Als jullie ideeen hebben hoor ik het graag.
Groeten van Marcel :kerstbmsmly
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Laatst bewerkt 16 dec 2012 19:58 door Marcel L.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.