Skip to main content
Televisie tot 1970

TX400U met beeldprobleem weer op de werkbank (met video)

Meer
19 dec 2012 10:43 #25710 door Bert Kn
Marcel.
Gefeliciteerd met het resultaat.
Het valt mij op dat het beeld nog erg goed is.
Ja en die iets donkere vlek daar zou ik wel mee kunnen leven.
Tenslotte geen toestel wat je dagelijks gaat gebruiken lijkt mij.

Mg.
Bert.

Mvg.
Bert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
19 dec 2012 01:00 #25691 door Cees
Marcel,
Bij het inbranden van een BB ontstaat meestal een puntje in het midden.
Of er ontstaat een ingebrande streep.
Op het filmpje is dat niet zichtbaar.
Bij een donkere vlek in het midden van het beeld kan het DY buisje versleten zijn
maar dan kun je met het contrast en helderheid het beeld groter en en kleiner regelen.
En bij deze oude TV's met ionenval magneet kan het zijn dat je de ionenval magneet
wat moet verschuiven of verdraaien.
Kun je goed beoordelen door tijdens het verstellen van de ionenval de TV niet op een
zender te zetten, zodat hij enkel sneeuw geeft.
Je stelt hem af tot je over de gehele oppervlakte van het beeld een egaal gelijk
sneeuw beeld ziet. Succes. En vr gr Cees.
PS:Oh ja, je hoeft dan niet met pekel te gaan strooien als je sneeuw ziet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
18 dec 2012 22:29 #25688 door Marcel L
Bedankt Klaas!

Het beeld is inderdaad uitstekend.
Wel is in het midden van het beeld een iets donkere vlek zichtbaar; ik had hem al opgemerkt toen ik nog een balk als beeld had. Daar is het beeld ingebrand doordat hij vroeger met enig spektakel de geest heeft gegeven.
Voorlopig dan althans, want sinds vandaag werkt hij dus weer. Ik heb hem nu de hele avond al aanstaan: hij mag wel weer eens even wat doen na ik schat zo'n 30 a 40 jaar niks doen.

Ik wil iedereen in deze draad bedanken voor alle tips: jullie hebben mij echt in de goede richting gestuurd. Bedankt!

Zoals gezegd zal ik morgen bij daglicht nog wat mooie foto's en een filmpje maken die ik op het forum zal plaatsen.

Groeten van Marcel : tvkijkuh : :kerstboom-k

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
De volgende gebruiker (s) zei dank u: klaas

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
18 dec 2012 22:01 #25686 door klaas
Gefeliciteerd Marcel! Mooi beeldje!

Prettige kerstdagen! :smileys-boo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
18 dec 2012 19:38 - 18 dec 2012 19:40 #25677 door Marcel L
Hoi,

Vanmiddag ben ik even met de TX400U aan de slag geweest. Nog even wat weerstanden en condensatoren nalopen.
Er was nog een weerstand die soms wel en soms niet werkte (mechanisch defect), die is uiteraard vervangen. Verder heb ik nog enkele weerstanden die enigszins waren verlopen, vervangen.
Ook waren er nog twee condensatoren die niet de juiste waarde hadden.

En zie hier het resultaat:



Morgen zal ik eens wat foto's en een betere video plaatsen. Maar hij werkt weer!!!
Een mooi kerstcadeau!

Groeten van Marcel :kerstman-da :kerstliedje :kerstlala2

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Laatst bewerkt 18 dec 2012 19:40 door Marcel L.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc en Patricia
  • [Marc en Patricia]
Meer
18 dec 2012 11:59 #25662 door Marc en Patricia
Beantwoord door Marc en Patricia in topic TX400U met beeldprobleem weer op de werkbank (met video)
Marcel ,

Je hebt last van een PIEKSPANNING er is iets niet in orde in raster gedeelte van de trafo .je moet ergens een piek hebben .
Controleer ook alle massa punten !
Verder is het vanaf hier voor mij moeilijk om te zien wat het is , ps hoe schakeld jou beeld IN en UIT gaat ie meteen aan en meteen uit zonder lang NABEELD te hebben ( piekspanning die niet weg kan vloeien)

Mvgr Marc en Patricia

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena