- Berichten: 7698
Televisie tot 1970
TX400U met beeldprobleem weer op de werkbank (met video)
19 dec 2012 10:43 #25710
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic TX400U met beeldprobleem weer op de werkbank (met video)
Marcel.
Gefeliciteerd met het resultaat.
Het valt mij op dat het beeld nog erg goed is.
Ja en die iets donkere vlek daar zou ik wel mee kunnen leven.
Tenslotte geen toestel wat je dagelijks gaat gebruiken lijkt mij.
Mg.
Bert.
Gefeliciteerd met het resultaat.
Het valt mij op dat het beeld nog erg goed is.
Ja en die iets donkere vlek daar zou ik wel mee kunnen leven.
Tenslotte geen toestel wat je dagelijks gaat gebruiken lijkt mij.
Mg.
Bert.
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19 dec 2012 01:00 #25691
door Cees
Beantwoord door Cees in topic TX400U met beeldprobleem weer op de werkbank (met video)
Marcel,
Bij het inbranden van een BB ontstaat meestal een puntje in het midden.
Of er ontstaat een ingebrande streep.
Op het filmpje is dat niet zichtbaar.
Bij een donkere vlek in het midden van het beeld kan het DY buisje versleten zijn
maar dan kun je met het contrast en helderheid het beeld groter en en kleiner regelen.
En bij deze oude TV's met ionenval magneet kan het zijn dat je de ionenval magneet
wat moet verschuiven of verdraaien.
Kun je goed beoordelen door tijdens het verstellen van de ionenval de TV niet op een
zender te zetten, zodat hij enkel sneeuw geeft.
Je stelt hem af tot je over de gehele oppervlakte van het beeld een egaal gelijk
sneeuw beeld ziet. Succes. En vr gr Cees.
PS:Oh ja, je hoeft dan niet met pekel te gaan strooien als je sneeuw ziet.
Bij het inbranden van een BB ontstaat meestal een puntje in het midden.
Of er ontstaat een ingebrande streep.
Op het filmpje is dat niet zichtbaar.
Bij een donkere vlek in het midden van het beeld kan het DY buisje versleten zijn
maar dan kun je met het contrast en helderheid het beeld groter en en kleiner regelen.
En bij deze oude TV's met ionenval magneet kan het zijn dat je de ionenval magneet
wat moet verschuiven of verdraaien.
Kun je goed beoordelen door tijdens het verstellen van de ionenval de TV niet op een
zender te zetten, zodat hij enkel sneeuw geeft.
Je stelt hem af tot je over de gehele oppervlakte van het beeld een egaal gelijk
sneeuw beeld ziet. Succes. En vr gr Cees.
PS:Oh ja, je hoeft dan niet met pekel te gaan strooien als je sneeuw ziet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18 dec 2012 22:29 #25688
door Marcel L
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Beantwoord door Marcel L in topic TX400U met beeldprobleem weer op de werkbank (met video)
Bedankt Klaas!
Het beeld is inderdaad uitstekend.
Wel is in het midden van het beeld een iets donkere vlek zichtbaar; ik had hem al opgemerkt toen ik nog een balk als beeld had. Daar is het beeld ingebrand doordat hij vroeger met enig spektakel de geest heeft gegeven.
Voorlopig dan althans, want sinds vandaag werkt hij dus weer. Ik heb hem nu de hele avond al aanstaan: hij mag wel weer eens even wat doen na ik schat zo'n 30 a 40 jaar niks doen.
Ik wil iedereen in deze draad bedanken voor alle tips: jullie hebben mij echt in de goede richting gestuurd. Bedankt!
Zoals gezegd zal ik morgen bij daglicht nog wat mooie foto's en een filmpje maken die ik op het forum zal plaatsen.
Groeten van Marcel : tvkijkuh : :kerstboom-k
Het beeld is inderdaad uitstekend.
Wel is in het midden van het beeld een iets donkere vlek zichtbaar; ik had hem al opgemerkt toen ik nog een balk als beeld had. Daar is het beeld ingebrand doordat hij vroeger met enig spektakel de geest heeft gegeven.
Voorlopig dan althans, want sinds vandaag werkt hij dus weer. Ik heb hem nu de hele avond al aanstaan: hij mag wel weer eens even wat doen na ik schat zo'n 30 a 40 jaar niks doen.
Ik wil iedereen in deze draad bedanken voor alle tips: jullie hebben mij echt in de goede richting gestuurd. Bedankt!
Zoals gezegd zal ik morgen bij daglicht nog wat mooie foto's en een filmpje maken die ik op het forum zal plaatsen.
Groeten van Marcel : tvkijkuh : :kerstboom-k
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
De volgende gebruiker (s) zei dank u: klaas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18 dec 2012 22:01 #25686
door klaas
Beantwoord door klaas in topic TX400U met beeldprobleem weer op de werkbank (met video)
Gefeliciteerd Marcel! Mooi beeldje!
Prettige kerstdagen! :smileys-boo
Prettige kerstdagen! :smileys-boo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18 dec 2012 19:38 - 18 dec 2012 19:40 #25677
door Marcel L
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Beantwoord door Marcel L in topic TX400U met beeldprobleem weer op de werkbank (met video)
Hoi,
Vanmiddag ben ik even met de TX400U aan de slag geweest. Nog even wat weerstanden en condensatoren nalopen.
Er was nog een weerstand die soms wel en soms niet werkte (mechanisch defect), die is uiteraard vervangen. Verder heb ik nog enkele weerstanden die enigszins waren verlopen, vervangen.
Ook waren er nog twee condensatoren die niet de juiste waarde hadden.
En zie hier het resultaat:
Morgen zal ik eens wat foto's en een betere video plaatsen. Maar hij werkt weer!!!
Een mooi kerstcadeau!
Groeten van Marcel :kerstman-da :kerstliedje :kerstlala2
Vanmiddag ben ik even met de TX400U aan de slag geweest. Nog even wat weerstanden en condensatoren nalopen.
Er was nog een weerstand die soms wel en soms niet werkte (mechanisch defect), die is uiteraard vervangen. Verder heb ik nog enkele weerstanden die enigszins waren verlopen, vervangen.
Ook waren er nog twee condensatoren die niet de juiste waarde hadden.
En zie hier het resultaat:
Morgen zal ik eens wat foto's en een betere video plaatsen. Maar hij werkt weer!!!
Een mooi kerstcadeau!
Groeten van Marcel :kerstman-da :kerstliedje :kerstlala2
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Laatst bewerkt 18 dec 2012 19:40 door Marcel L.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc en Patricia
- [Marc en Patricia]
-
Minder
Meer
18 dec 2012 11:59 #25662
door Marc en Patricia
Beantwoord door Marc en Patricia in topic TX400U met beeldprobleem weer op de werkbank (met video)
Marcel ,
Je hebt last van een PIEKSPANNING er is iets niet in orde in raster gedeelte van de trafo .je moet ergens een piek hebben .
Controleer ook alle massa punten !
Verder is het vanaf hier voor mij moeilijk om te zien wat het is , ps hoe schakeld jou beeld IN en UIT gaat ie meteen aan en meteen uit zonder lang NABEELD te hebben ( piekspanning die niet weg kan vloeien)
Mvgr Marc en Patricia
Je hebt last van een PIEKSPANNING er is iets niet in orde in raster gedeelte van de trafo .je moet ergens een piek hebben .
Controleer ook alle massa punten !
Verder is het vanaf hier voor mij moeilijk om te zien wat het is , ps hoe schakeld jou beeld IN en UIT gaat ie meteen aan en meteen uit zonder lang NABEELD te hebben ( piekspanning die niet weg kan vloeien)
Mvgr Marc en Patricia
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.