Televisie tot 1970
Philips 17TX210A/07, oplossing in zicht? (help!)
Minder
Meer
19 jul 2012 19:54 - 19 jul 2012 20:00 #19534
door Marcel L
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Beantwoord door Marcel L in topic Philips 17TX210A/07, oplossing in zicht? (help!)
Hoi,
Ik denk dat Nico gelijk heeft: de foto's geven geen goed beeld van de werkelijkheid.
Nu iets geks: R82, in het schema 4M7, was in mijn TV een weerstand van 1M9. Een dikke gele weerstand met opdruk, en het zag er allemaal wel origineel uit.
Deze weerstand heb ik nu toch maar weer eens naar de originele waarde teruggebracht van 4M7, en nu heb ik beeld op mijn TV wat je goed zou kunnen noemen.
Echter: ik heb toch sterke twijfels. Want de TV functioneerde vorige week dus normaal met de weerstand van 1M9. Met contrast en helderheid op minimaal houd ik toch een zichtbaar beeld. Ook is de spanning aan de anode van B7 niet de aangegeven 100V, maar eerder 200V (volgens mij klopt dit niet, en is dit nu het echte probleem!). Contrastregelaar heeft daar wel wat invloed op, maar niet zo veel.
Ook zie ik, afhankelijk van het videosignaal, het beeld boven- en onderin enigszins kromtrekken als ik het contrast opdraai. Ook vind ik het beeld wat vlekkerig: ik zie toch echt lichtere en donkere plekken in het beeld. Niet altijd heel erg zichtbaar, maar toch.
Sowieso voelt het instellen van contrast en helderheid nu niet helemaal goed: het werkt naar mijn gevoel niet zoals het hoort, hoewel het op zich dus wel werkt. Net of de marges verschoven zijn; de instelling is anders.
Nogmaals: ik heb nog geen echt defecte onderdelen aangetroffen. Alleen een sluiting naar het chassis; gewoon een aansluitdraad die tegen het chassis hing zeg maar.
En ik heb nu een weerstand die tot nu toe goed functioneerde, en die nog op waarde is, vervangen door de waarde van het schema en nu werkt hij ineens wel na het defect van de sluiting.
???????????????????????????
Groeten van Marcel :oops:
Ik denk dat Nico gelijk heeft: de foto's geven geen goed beeld van de werkelijkheid.
Nu iets geks: R82, in het schema 4M7, was in mijn TV een weerstand van 1M9. Een dikke gele weerstand met opdruk, en het zag er allemaal wel origineel uit.
Deze weerstand heb ik nu toch maar weer eens naar de originele waarde teruggebracht van 4M7, en nu heb ik beeld op mijn TV wat je goed zou kunnen noemen.
Echter: ik heb toch sterke twijfels. Want de TV functioneerde vorige week dus normaal met de weerstand van 1M9. Met contrast en helderheid op minimaal houd ik toch een zichtbaar beeld. Ook is de spanning aan de anode van B7 niet de aangegeven 100V, maar eerder 200V (volgens mij klopt dit niet, en is dit nu het echte probleem!). Contrastregelaar heeft daar wel wat invloed op, maar niet zo veel.
Ook zie ik, afhankelijk van het videosignaal, het beeld boven- en onderin enigszins kromtrekken als ik het contrast opdraai. Ook vind ik het beeld wat vlekkerig: ik zie toch echt lichtere en donkere plekken in het beeld. Niet altijd heel erg zichtbaar, maar toch.
Sowieso voelt het instellen van contrast en helderheid nu niet helemaal goed: het werkt naar mijn gevoel niet zoals het hoort, hoewel het op zich dus wel werkt. Net of de marges verschoven zijn; de instelling is anders.
Nogmaals: ik heb nog geen echt defecte onderdelen aangetroffen. Alleen een sluiting naar het chassis; gewoon een aansluitdraad die tegen het chassis hing zeg maar.
En ik heb nu een weerstand die tot nu toe goed functioneerde, en die nog op waarde is, vervangen door de waarde van het schema en nu werkt hij ineens wel na het defect van de sluiting.
???????????????????????????
Groeten van Marcel :oops:
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Laatst bewerkt 19 jul 2012 20:00 door Marcel L.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
- Berichten: 249
19 jul 2012 19:16 #19530
door Ton mijnster
Beantwoord door Ton mijnster in topic Philips 17TX210A/07, oplossing in zicht? (help!)
Marcel,
Zijn de raster en lijn terugslagpulsen op punt 2 Beeldbuis nu op juiste waarde?
Werkt de helderheids regelaar nu wel,DC niveau op punt 2 beeldbuis 100 tot 50Vdc?
Welke cond.maakte sluiting,of was dit direct naar massa?
Klopt het beeld van de foto,als in werkelijkheid?
Zijn de raster en lijn terugslagpulsen op punt 2 Beeldbuis nu op juiste waarde?
Werkt de helderheids regelaar nu wel,DC niveau op punt 2 beeldbuis 100 tot 50Vdc?
Welke cond.maakte sluiting,of was dit direct naar massa?
Klopt het beeld van de foto,als in werkelijkheid?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
- Berichten: 1095
19 jul 2012 18:46 #19528
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Philips 17TX210A/07, oplossing in zicht? (help!)
Het fotograferen van een TV beeld is lastig......
Je hebt te maken met de tijd die nodig is om een kompleet beeld te schrijven. Als de belichtingstijd korter is dan 1/25 seconde krijg je een onvolledig beeld op je foto
Als de belichtingstijd van belang lànger is krijg je een onscherpe foto
Nico
Je hebt te maken met de tijd die nodig is om een kompleet beeld te schrijven. Als de belichtingstijd korter is dan 1/25 seconde krijg je een onvolledig beeld op je foto
Als de belichtingstijd van belang lànger is krijg je een onscherpe foto
Nico
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19 jul 2012 17:16 #19525
door Marcel L
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Beantwoord door Marcel L in topic Philips 17TX210A/07, oplossing in zicht? (help!)
Hoi,
R75, R77 en alles wat er maar enigszins in de buurt zit heb ik gecontroleerd. Er was een weerstand van 120K die 105K meette, en die heb ik vervangen, maar dat was ook meteen de grootste afwijking. Verder was alles in orde.
Ik houd een zeer licht beeld, en bovenin het beeld zie je ook terugslaglijnen. Toen ik dat probeerde te fotograferen ontdekte ik pas dat de beelden niet goed geschreven worden.
Graag hoor ik wat jullie hieruit op kunnen maken.
De aanhouder wint, maar het ding begint me nu toch wel een beetje te irriteren
Hopelijk hebben jullie nog wat tips.
Groeten van Marcel :oops:
R75, R77 en alles wat er maar enigszins in de buurt zit heb ik gecontroleerd. Er was een weerstand van 120K die 105K meette, en die heb ik vervangen, maar dat was ook meteen de grootste afwijking. Verder was alles in orde.
Ik houd een zeer licht beeld, en bovenin het beeld zie je ook terugslaglijnen. Toen ik dat probeerde te fotograferen ontdekte ik pas dat de beelden niet goed geschreven worden.
Graag hoor ik wat jullie hieruit op kunnen maken.
De aanhouder wint, maar het ding begint me nu toch wel een beetje te irriteren
Hopelijk hebben jullie nog wat tips.
Groeten van Marcel :oops:
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
- Berichten: 249
19 jul 2012 11:54 #19521
door Ton mijnster
Beantwoord door Ton mijnster in topic Philips 17TX210A/07, oplossing in zicht? (help!)
Marcel,
Dus toch terugslagpuls kortgesloten!
Controleer de werking helderheidregeling zoals eerder al aangeven.
mogelijk R75 of R77 defect.
Groet Ton
Dus toch terugslagpuls kortgesloten!
Controleer de werking helderheidregeling zoals eerder al aangeven.
mogelijk R75 of R77 defect.
Groet Ton
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19 jul 2012 11:45 #19520
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Philips 17TX210A/07, oplossing in zicht? (help!)
Beste Marcel,
Dat je geen beeld hebt als de bewuste condensator sluiting maakt, klopt wel, de wehnelt (G1) van de beeldbuis ligt dan via 100 k direct aan massa. Het verklaart ook waarom de terugslagpuls van het raster niet aanwezig was.
Meet eerst eens op de loper van de helderheidsregelaar of de spanning varieert als je aan de helderheidsregelaar draait. Is dit niet het geval controleer dan de serieweerstand naar massa, deze zal dan defect of ernstig verlopen zijn. Is dit wel in orde, controleer dan de serieweerstand(en) tussen de loper en de wehnelt van de beeldbuis.
Succes!
Groeten,
Peter
Dat je geen beeld hebt als de bewuste condensator sluiting maakt, klopt wel, de wehnelt (G1) van de beeldbuis ligt dan via 100 k direct aan massa. Het verklaart ook waarom de terugslagpuls van het raster niet aanwezig was.
Meet eerst eens op de loper van de helderheidsregelaar of de spanning varieert als je aan de helderheidsregelaar draait. Is dit niet het geval controleer dan de serieweerstand naar massa, deze zal dan defect of ernstig verlopen zijn. Is dit wel in orde, controleer dan de serieweerstand(en) tussen de loper en de wehnelt van de beeldbuis.
Succes!
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.