Skip to main content
Televisie tot 1970

Philips 17TX210A/07, oplossing in zicht? (help!)

Meer
19 jul 2012 11:23 #19519 door Marcel L
Hoi,

Ik ben zowaar een stap verder: ik ontdekte dat een grote grote "buis"-condensator onder het chassis door het uitkasten tegen het chassis was gedrukt. Toen ik de condensator iets bijboog had ik ineens weer beeld. De sluiting met het chassis zat tussen C122 en R133.

Ik heb nu dus wel beeld, MAAR OOK EEN NIEUW PROBLEEM: de beeldhelderheid is nu maximaal en laat zich niet meer bijregelen.
Wat kan er defect zijn geraakt door de sluiting tussen C122, R133 en het chassis?

Ik ga weer zoeken, maar tips blijven welkom uiteraard!

Groeten van Marcel ;)

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
19 jul 2012 11:18 #19517 door Ton mijnster
Marcel,

Even gemeten in 17TX250

OP kathode staat 150Vdc
Op punt 2 BB staat max 145Vdc helderheid max.90Vdc helderheid min.

Dit is een andere BB,bij jouw BB staat op kathode 100Vdc
Dit moet dan in vehouding de zelfde resultaten opleveren!

Gemeten met de scoop.

Groet Ton

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
19 jul 2012 09:46 #19515 door Ton mijnster
Marcel,

Zet je scoop op DC en kijk of het DC niviau varieert bij verandering
helderheids regelaar.

Bij het ontbreken vande rasterpuls moet er in principe gewoon beeld zijn
wel met terugslag lijnen.

Aangezien dat de rasterpuls ontbreekt(blauw)lijkt het er op
dat er ergens sluiting in dit circuit zit.

Groet Ton

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
19 jul 2012 09:21 - 19 jul 2012 09:37 #19514 door Marcel L
Hallo,

Ik heb gisteravond de kathode van de beeldbuis even kort verbonden met G1. De beeldbuis lichte toen op, en in eerste instantie was het beeld plat. Door draaien aan de instelknoppen voor beeldhoogte aan de achterkant was het beeld weer op normale hoogte te brengen.
Ik zag een grijs beeld met terugslaglijnen, dus ik neem aan dat dat gedeelte dan normaal werkt.

Maar verder zie ik nog steeds geen video op het scherm, terwijl dat volgens mij wel bij de buis aan komt. Dus of kathodespanning is te laag, maar die heb ik gemeten en is volgens mij goed. Dus ik vermoed dat de G1 spanning te laag is, gezien mijn eerdere constateringen hierboven.
Of klopt het dat het midden van het oscillogram bij de rode pijl (hierboven) op de nul Volt lijn ligt?

Groeten van Marcel ;)


PS: voor alle duidelijkheid: ik heb wel eens televisies gerepareerd, maar dat ging om nieuwere transistor-toestellen met problemen in het laagspanningsgedeelte.
Dit soort problemen met spanningsinstellingen rondom de beeldbuis zijn nieuw voor mij, dus ik heb nauwelijks benul van wat voor spanning waarop moet staan. Op de hoogspanning na dan...

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Laatst bewerkt 19 jul 2012 09:37 door Marcel L.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
19 jul 2012 08:05 #19513 door Ton mijnster
Hallo Marcel,

Als achteraf blijkt dat de beeldhoogte wel in orde is
moet de raster terugslag er ook zijn.

Zo niet is er iets aan de hand.

De terugslagpuls komt uit wikkeling S62 gaat viaC122 R133 naar BB

Tevens zit er C125 aan het knooppunt naar massa,mogelijk sluiting.

Groet Ton

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
18 jul 2012 23:41 - 18 jul 2012 23:42 #19507 door Cees
Marcel,
De beeld punt onderdrukking zal nog wel goed zijn, ten zij je daar iets onderbroken
hebt tijdens het werken aan de TV.
De spanning op de anode video eindbuis = aan de spanning op de kathode van de BB.
ca 100v. Is die spanning te hoog geworden dan staat de emissie door de BB dicht geknepen.
Daar door zal er bij uitschakelen van de TV een stip kunnen ontstaan.
Dat komt omdat de kathode en g1 dan een ongeveer gelijk spanning potentiaal krijgen.
De kathode is dan nog warm en de BB is geladen, tevens werken de hor en vert afbuiging
dan niet. Er kan nu door het (bijna) gelijke spanning potentiaal van K en G1 weer stroom
(emissie) door de BB gaan. De BB ontlaad zichzelf dan gedeeltelijk.
Er ontstaat dan een stip (spot) op het scherm, tot dat de kathode is afgekoeld.
Omdat de elektronen straal niet meer afgebogen word komt er logisch een stip op het
scherm.
Denk er wel om, dat je dat niet te vaak laat gebeuren, want nu word er maar een heel
erg klein gedeelte van het scherm kortdurend gebombardeerd met elektronen.
En daardoor kan er een heel klein stipje van de licht gevende laag worden weg gebrand.
Zonde van de nog goede BB.Kun je voorkomen door g1 en K even met el kaar te verbinden
direct voor het uitzetten.
Meet eens tussen de K en G1 wat de spanning is. De positieve spanning van G1 moet lager
zijn dan de positieve K, t.o.v chassis.
Of anders gezegd G1 moet negatief zijn t.o.z van de K.
Succes en deze keer vr TV groeten van Cees.
Laatst bewerkt 18 jul 2012 23:42 door Cees. Reden: Zin veranderd

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena