Televisie tot 1970
Philips 17TX210A/07, oplossing in zicht? (help!)
22 jul 2012 22:48 #19640
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips 17TX210A/07, oplossing in zicht? (help!)
Marcel, Even resumeren:
Er gaat dus bijna geen emissie stroom door de video eindbuis.
En dat terwijl de voorspanning op de kathode maar heel erg laag is.
Je zou dan verwachten dat er juist een hele hoge emissiestroom door die buis gaat.
En dan zou de anode spanning van die buis 9 juist heel veel lager gaan worden
als die normaal zou moeten zijn.
Het beeld was eerst voor het schoon maken van de TV goed.
Daarbij is er dus iets mis gegaan, bij het inbouwen van het chassis.
Dat is weer gevonden en hersteld, waarna de TV het nog niet deed.
Door het wijzigen van een R die een andere waarde had als op het schema in de
waarde zoals het schema aan geeft is er nu weer beeld, maar niet goed.
De vraag is nou waarom is die R met een verkeerde waarde er destijds in is gemonteerd.
Er werden vroeger wel vaker R's veranderd rond het video eind gedeelte.
Meestal om dat er gas in de BB was ontstaan, terwijl de BB in feite nog niet op was.
Die R is misschien om die reden eens geweizicht en dan zou de TV daar mee een goed
beeld moeten kunnen geven. Dat is dus niet de oorzaak van de fout.
Nu is het de uit daging om te vinden wat er nog meer stuk is gegaan, tijdens
het schoon maken van de TV.
Succes met deze uitdaging en vr gr Cees.
Er gaat dus bijna geen emissie stroom door de video eindbuis.
En dat terwijl de voorspanning op de kathode maar heel erg laag is.
Je zou dan verwachten dat er juist een hele hoge emissiestroom door die buis gaat.
En dan zou de anode spanning van die buis 9 juist heel veel lager gaan worden
als die normaal zou moeten zijn.
Het beeld was eerst voor het schoon maken van de TV goed.
Daarbij is er dus iets mis gegaan, bij het inbouwen van het chassis.
Dat is weer gevonden en hersteld, waarna de TV het nog niet deed.
Door het wijzigen van een R die een andere waarde had als op het schema in de
waarde zoals het schema aan geeft is er nu weer beeld, maar niet goed.
De vraag is nou waarom is die R met een verkeerde waarde er destijds in is gemonteerd.
Er werden vroeger wel vaker R's veranderd rond het video eind gedeelte.
Meestal om dat er gas in de BB was ontstaan, terwijl de BB in feite nog niet op was.
Die R is misschien om die reden eens geweizicht en dan zou de TV daar mee een goed
beeld moeten kunnen geven. Dat is dus niet de oorzaak van de fout.
Nu is het de uit daging om te vinden wat er nog meer stuk is gegaan, tijdens
het schoon maken van de TV.
Succes met deze uitdaging en vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22 jul 2012 19:02 - 22 jul 2012 19:02 #19632
door Marcel L
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Beantwoord door Marcel L in topic Philips 17TX210A/07, oplossing in zicht? (help!)
Hoi,
Nu de sluiting aan het licht is gekomen en opgelost, is het probleem met de witte stip bij uitschakelen verdwenen.
Het enige probleem dat er nu nog is, is de te hoge Anodespanning van B9, de video-eindbuis. Die is zo'n 200V maar zou 100V moeten zijn. Daarom heb ik een zwaar overstuurd, dus te licht beeld als ik de weerstand R82 weer terugbreng naar 1M9.
Ook de 19V spanning aan de Kathode van B9 meet ik niet: iets van 2V staat daar in mijn TV.
Binnenkort duik ik er weer even in.
Groeten van Marcel
Nu de sluiting aan het licht is gekomen en opgelost, is het probleem met de witte stip bij uitschakelen verdwenen.
Het enige probleem dat er nu nog is, is de te hoge Anodespanning van B9, de video-eindbuis. Die is zo'n 200V maar zou 100V moeten zijn. Daarom heb ik een zwaar overstuurd, dus te licht beeld als ik de weerstand R82 weer terugbreng naar 1M9.
Ook de 19V spanning aan de Kathode van B9 meet ik niet: iets van 2V staat daar in mijn TV.
Binnenkort duik ik er weer even in.
Groeten van Marcel
Laatst bewerkt 22 jul 2012 19:02 door Marcel L.
21 jul 2012 23:31 #19600
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips 17TX210A/07, oplossing in zicht? (help!)
Marcel,
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat met die TV.
Over de witte punt na het uitzetten, weet ik nog
dat de hele oude TV's na het uitzetten met een steeds kleiner
wordend vierkantje eindigde in een kleine punt die maar heel erg kort
duurde. Dat kon geen kwaad.
Dat was zo bij een goed werkende TV met een goede BB met goede emissie.
Als de BB eerst een kwartiertje moest opwarmen, aleer het beeld
goed contrastrijk was (BB bijna versleten) dan duurde dat stipje
wat langer.
Als de punt erg dik en vel is, dan is dat schadelijk voor het scherm.
Zeker als dat wat langer duurt dan enkele seconden.
Succes met de TV en vr gr Cees.
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat met die TV.
Over de witte punt na het uitzetten, weet ik nog
dat de hele oude TV's na het uitzetten met een steeds kleiner
wordend vierkantje eindigde in een kleine punt die maar heel erg kort
duurde. Dat kon geen kwaad.
Dat was zo bij een goed werkende TV met een goede BB met goede emissie.
Als de BB eerst een kwartiertje moest opwarmen, aleer het beeld
goed contrastrijk was (BB bijna versleten) dan duurde dat stipje
wat langer.
Als de punt erg dik en vel is, dan is dat schadelijk voor het scherm.
Zeker als dat wat langer duurt dan enkele seconden.
Succes met de TV en vr gr Cees.
19 jul 2012 21:48 #19539
door Marcel L
Beantwoord door Marcel L in topic Philips 17TX210A/07, oplossing in zicht? (help!)
Hoi,
Sorry, ik schreef eerder B7, maar dit moet B9 zijn. Ik heb dus bijna 200V op de anode van de video-versterkerbuis. Dat klopt dus al niet, en ik heb daar ook geen 19V op de kathode volgens mijn meting van enkele dagen geleden. Die was toen 2V geloof ik, maar die meting moet ik nog eens herhalen.
Uiteraard is het streven om de 1M9 weer terug te plaatsen, maar ik was even verbaasd (en ook even blij) dat ik toch goed beeld kreeg met de 4M7 erin. Vreemd dat deze (originele?) modificatie is gemaakt.
Voor alle EF80's heb ik er nieuwe in gehad. Ook daarmee werkte de TV niet anders. Volgens mij hebben ze B6, een EF85, vervangen door een EF80. Beide buizen werken wel, en ik zie zo geen verschil.
Ik weet niet of ik er morgen weer mee verder ga, of dat ik hem eerst even aan de kant zet.
Hoe dan ook: ik heb wel weer heel wat kennis en ervaring opgedaan om binnenkort mijn TX400U weer eens verder aan te pakken. Die staat er ook alweer een paar jaar .
Iedereen bedankt voor de informatie en de behulpzaamheid tot nu toe!!! :thumbsup:
Als er nieuws is meld ik me weer in deze draad.
Groeten van Marcel
Sorry, ik schreef eerder B7, maar dit moet B9 zijn. Ik heb dus bijna 200V op de anode van de video-versterkerbuis. Dat klopt dus al niet, en ik heb daar ook geen 19V op de kathode volgens mijn meting van enkele dagen geleden. Die was toen 2V geloof ik, maar die meting moet ik nog eens herhalen.
Uiteraard is het streven om de 1M9 weer terug te plaatsen, maar ik was even verbaasd (en ook even blij) dat ik toch goed beeld kreeg met de 4M7 erin. Vreemd dat deze (originele?) modificatie is gemaakt.
Voor alle EF80's heb ik er nieuwe in gehad. Ook daarmee werkte de TV niet anders. Volgens mij hebben ze B6, een EF85, vervangen door een EF80. Beide buizen werken wel, en ik zie zo geen verschil.
Ik weet niet of ik er morgen weer mee verder ga, of dat ik hem eerst even aan de kant zet.
Hoe dan ook: ik heb wel weer heel wat kennis en ervaring opgedaan om binnenkort mijn TX400U weer eens verder aan te pakken. Die staat er ook alweer een paar jaar .
Iedereen bedankt voor de informatie en de behulpzaamheid tot nu toe!!! :thumbsup:
Als er nieuws is meld ik me weer in deze draad.
Groeten van Marcel
Minder
Meer
19 jul 2012 20:37 - 19 jul 2012 20:40 #19536
door Ton mijnster
Beantwoord door Ton mijnster in topic Philips 17TX210A/07, oplossing in zicht? (help!)
Marcel,
Dat de weerstand 1M9 is kan een wijziging zijn!
de anode spanning op B7 is 190V,dit is echter een MF buis.
B9 is de video eindbuis ook een EF80 daar moet de anode spanning 100V kathode 19V
schermrooster 200 tot 25V afhankelijk van contrast regelaar.
Gelijkspanningen worden gemeten met contrast op max. en helderheid op min. zonder signaal.
Oscilogrammen met signaal toestel normaal ingesteld
Heb je de metingen verricht zoals eerder aangegeven?
Het toestel werkte voor de sluiting goed,dus de R van1M9 kan niet de oorzaak zijn
Groet Ton
Dat de weerstand 1M9 is kan een wijziging zijn!
de anode spanning op B7 is 190V,dit is echter een MF buis.
B9 is de video eindbuis ook een EF80 daar moet de anode spanning 100V kathode 19V
schermrooster 200 tot 25V afhankelijk van contrast regelaar.
Gelijkspanningen worden gemeten met contrast op max. en helderheid op min. zonder signaal.
Oscilogrammen met signaal toestel normaal ingesteld
Heb je de metingen verricht zoals eerder aangegeven?
Het toestel werkte voor de sluiting goed,dus de R van1M9 kan niet de oorzaak zijn
Groet Ton
Laatst bewerkt 19 jul 2012 20:40 door Ton mijnster.
19 jul 2012 20:18 #19535
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Philips 17TX210A/07, oplossing in zicht? (help!)
Beste Marcel,
Die 200 V. op de anode van de videoeindbuis is natuurlijk niet goed, het wijst er kennelijk op dat de videoeindbuis niet 100 % is. Nu ben je al aan het buizen wisselen geweest, maar toen had je geen beeld. Als je een te hoge anodespanning hebt, klopt de instelling van de beeldbuis niet meer, immers de helderheidsinstelling van de beeldbuis wordt beinvloed door de anodespanning van de videoeindbuis. Misschien is nu een snel succesje te boeken door de videoeindbuis te vervangen.
Normaal is dit een PL83 en die moet wel erg slecht geworden zijn wil de zaak niet goed meer werken. Nu wordt een EF80 gebruikt die relatief zwaar belast wordt.
Ik weet niet of je de MF buizen ook hebt gewisseld, een slechte MF buis heeft, net als een slechte MF buis een contrastarm beeld tot gevolg door de verminderde versterking.
Succes met verder zoeken!
Groeten,
Peter
Die 200 V. op de anode van de videoeindbuis is natuurlijk niet goed, het wijst er kennelijk op dat de videoeindbuis niet 100 % is. Nu ben je al aan het buizen wisselen geweest, maar toen had je geen beeld. Als je een te hoge anodespanning hebt, klopt de instelling van de beeldbuis niet meer, immers de helderheidsinstelling van de beeldbuis wordt beinvloed door de anodespanning van de videoeindbuis. Misschien is nu een snel succesje te boeken door de videoeindbuis te vervangen.
Normaal is dit een PL83 en die moet wel erg slecht geworden zijn wil de zaak niet goed meer werken. Nu wordt een EF80 gebruikt die relatief zwaar belast wordt.
Ik weet niet of je de MF buizen ook hebt gewisseld, een slechte MF buis heeft, net als een slechte MF buis een contrastarm beeld tot gevolg door de verminderde versterking.
Succes met verder zoeken!
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.