Skip to main content
Repro onderdelen

elco,s , condensatoren wat kan wel en wat niet

Meer
03 apr 2014 18:52 #42200 door pietje b
Dag Allen,

Probleem is opgelost op een voor mij heel aangename manier.

Heb het mede forumlid een mail gestuurd met de aanwezige waarden welke in de radio zitten. en heb een setje toegestuurd gekregen met labels waarop nummers en mijn eigen mail uitgeprint met de corresponderende nummers er bij gezet.

Waarden komen grotendeels overeen.

Elco''s er in gezet en radio speelt aal aardig goed ook de reverbeo werkt
was afgelopen nacht 12:30 u toen ik ging testen vrouw werd wakker en was niet echt happy bigfun bigfun

Vervolg van dit verhaal en de bijbehorende radio gaat op het juiste draadje over deze radio

groeten Piet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
25 mrt 2014 00:44 #42081 door Cees
@ Peter,
Het buizenboek gebruiken om de waarde van een elco te bepalen, doe je natuurlijk alleen
als je geen schema van de radio hebt. Het is dan een handig hulp middel voor als je geen
schema hebt, maar wel de buistypen weet.
Je kunt er niet altijd van uitgaan dat een reeds vervangen elco die weer slecht is
geworden de juiste waarde heeft.
Veel heel oude radio's hadden origineel maar 8 of 16 uF na de gelijkrichtbuis en men
verving die dan wel met een elco van een hogere waarde, b.v 50uF, wat heel slecht kon
zijn voor de gelijkrichtbuis die dat niet altijd aan kan.
En dan is na het vervangen van de gelijkrichtbuis door een nieuwe de nieuwe opnieuw
geen lang leven beschoren...
En ja, bij de meeste na oorlogse toestellen zit je met 50uF wel goed.
Zitten andere typen gelijkrichtbuizen in die daar voor geschikt zijn.
Vr gr Cees.

Meer
24 mrt 2014 19:18 #42071 door pietje b
Dank Peter voor je uitgebreide reactie.

Ik ben een beginner en dan werkt vervangen van onderdelen met een ander getal dan origineel tegen je gevoel in.

Ik wil zo veel mogelijk bji de originele waarden gaan zitten.
Had ik de site van olaf lenk goed bekeken ( daar waar een uigebreid verslag van de B7X43A dan had ik geweten dat de 450v 47 uF prima vervangers zijn voor de elco.

Buizenboek ken ik niet maar heb op de site radiomuseum wel gezien dat een buis alleen niets bijzonders is maar dat er nog een hele schakeling bij hoord. voor mij abracadabra. maar niet helemaal onbegrijpelijk.

Ook wil ik zou goed mogelijk de waarden aanhouden dit om te voorkomen dat wanneer er een serieus probleem met de radio is waar ik niet uitkom. bij een meer ervaren persoon niet meteen de deur gewezen wordt. omdat deze door de bomen het bos niet meer ziet.

Ik ga de oude originele condensatoren nummeren en zo ook de nieuwe. zodat later iedereen kan zien wat waar origineel gezeten heeft. de oude wel bij de radio bewaren.

Groeten Piet.

Meer
23 mrt 2014 23:11 - 23 mrt 2014 23:15 #42066 door maarten
Helemaal mee eens, op het omlaag afwijken van de originele elcospanning na.

Als expert kan je daar nog wel mee wegkomen na analyse van de schakeling, maar als advies aan een beginner of zelfs als vuistregel vind ik het ronduit gevaarlijk.

Meest voorkomende valkuil: een elco waar tijdens het opwarmen (gelijkrichter die al warm is voordat de andere buizen stroom gaan trekken) veel meer spanning over staat dan in normaal bedrijf. Zo zijn er vast nog wel een paar.

Maar ook bij de reparatiepraktijk van modern bruingoed kwam het wel voor, en het kwam dan ook voor dat ik zo'n televisie binnenkreeg met een bolle elco een paar maanden na de oorspronkelijke reparatie...
Laatst bewerkt 23 mrt 2014 23:15 door maarten.

Meer
23 mrt 2014 21:20 #42064 door peter1952
Kom, kom, zo moeilijk is het allemaal niet.

Weerstanden is het makkelijkste, reeds lang worden bij weerstanden de waardes uit de bekende reeks gehanteerd en die is al jaren hetzelfde. Weerstanden mogen altijd door weerstanden van hoger vermogen worden vervangen.

Condensatoren: Daar kun je wel wat verschillen tegenkomen omdat de originele waarde niet in de reeks voorkomt. Dan neem je de waarde die het dichtst bij de originele waarde ligt.
Bijvoorbeeld: 20.000 pF wordt 22.000 pF, 25.000 pF wordt 27.000 pF enzovoort. Bij toonregelcircuits is de waarde van condensatoren vrij belangrijk, echter als je de waarde neemt die het dichtst in de buurt komt zit je wel goed.
Bij condensatoren ook aan de spanning denken: Een hogere spanning dan de originele is altijd goed.
Voor radio's is 630 V. DC meestal wel goed. In sommige, bijv. Franse toestellen komen condensatoren voor voor bijv. een proefspanning van 1000 V., dit is niet de werkspanning! Die is een stuk lager.

Hetzelfde geldt ook voor elco's, bijv. 50 uF komt niet in de reeks voor, 47 uF komt het dichtst in de buurt en trouwens, de waardes van elco's zijn nooit echt nauwkeurig, de tolerantie kan bijv. wel liggen tussen -25 en +50 %! Dus pietluttig zijn t.a.v. de juiste waarde heeft geen zin.
En voor de spanning geldt hetzelfde als bij condensatoren.

Van de spanning t.o.v. de originele elco of condensator kan soms ook naar beneden worden afgeweken, het kan best zijn dat de originele elco 300 V. is, maar dat er in werkelijkheid maar 150 V. op staat, in dat geval is een elco van 250 V. ook goed.

En nu niet het buizenboek er bij halen om na te kijken wat de waarde van een voedingselco mag zijn, dat heeft de fabrikant van het toestel al gedaan. Je mag er toch van uitgaan dat de fabrikant de juiste waarde heeft gebruikt. De meeste gelijkrichters in radio's hebben geen probleem met elco's van 47 uF.
Is allemaal goed bedoeld, maar niet moeilijker maken dan nodig is.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
23 mrt 2014 18:56 #42063 door pietje b
Dank voor jullie reacties.

Ik had het wat makkelijker ingeschat. Bij weerstanden lees je de kleuren besteld andere en het komt een heel eind goed. ik heb een lijst weerstanden besteld en het meeste is goed gekomen. moet er nog een aantal bij bestellen en heb er een paar over.

Ik heb de condensatoren niet specifiek besteld. medeforumlid heeft dit samengesteld aan de hand van een schema. Ik weet dat dit medeforumlid zeer veel ervaring heeft Ik ga hem mailen wat er vervangen moet worden en ga hem vragen mij terug te mailen wat er voor in de plaats komt.

Het is hobby mag tijd kosten soms frustrerend vaak heel leerzaam.

ga jullie op de hoogte houden

groet P

Gemaakt door Kunena