Repro onderdelen
elco,s , condensatoren wat kan wel en wat niet
Minder
Meer
15 apr 2014 19:28 #42468
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic elco,s , condensatoren wat kan wel en wat niet
Waar het om gaat Piet
Is de spanning die deze C moet kunnen verdragen. Vaak staan ze tussen de anode van de eindbuis en aarde, dan krijgt hij de + hoogspanning èn de AF wisselspanning voor z'n kiezen. Bij het doorslaan van die condensator sluit je de + hoogspanning kort! Als je 'm toch al vervangt, zet die condensator dan parallel aan de UGT; dan komt alleen de AF signaalspanning erover te staan.
Zo blijft de rest van het toestel tenminste héél als die C sneuvelt
Nico
Is de spanning die deze C moet kunnen verdragen. Vaak staan ze tussen de anode van de eindbuis en aarde, dan krijgt hij de + hoogspanning èn de AF wisselspanning voor z'n kiezen. Bij het doorslaan van die condensator sluit je de + hoogspanning kort! Als je 'm toch al vervangt, zet die condensator dan parallel aan de UGT; dan komt alleen de AF signaalspanning erover te staan.
Zo blijft de rest van het toestel tenminste héél als die C sneuvelt
Nico
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
14 apr 2014 18:45 #42447
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic elco,s , condensatoren wat kan wel en wat niet
Piet, dat maakt niet uit. Deze condensator kent geen polariteit.
14 apr 2014 18:10 #42444
door pietje b
Beantwoord door pietje b in topic elco,s , condensatoren wat kan wel en wat niet
Nog een vraagje betreffende de condensator ter vervanging van de 2200pF 1300 v op de ugt
heb de volgende binnen gekregen zie afbeelding. voor mijn gevoel is de kant van de opdruk door het driehoekige tegkentje de kant van de massa
of maakt dat bij deze niets uit
graag jullie adviezen
groeten Piet
heb de volgende binnen gekregen zie afbeelding. voor mijn gevoel is de kant van de opdruk door het driehoekige tegkentje de kant van de massa
of maakt dat bij deze niets uit
graag jullie adviezen
groeten Piet
04 apr 2014 22:51 #42230
door Huub
Beantwoord door Huub in topic elco,s , condensatoren wat kan wel en wat niet
Ja een buizen boek
Is een Radio bijbel.
meen dat ik er nog twee over de hand heb liggen
Muider kring Amroh
Huub
Is een Radio bijbel.
meen dat ik er nog twee over de hand heb liggen
Muider kring Amroh
Huub
04 apr 2014 22:44 #42229
door Cees
Beantwoord door Cees in topic elco,s , condensatoren wat kan wel en wat niet
@ Paul,
En dat is nou precies wat ik bedoel.
Een buizenboek is juist voor een beginneling een
bron waarvan die veel wijzer kan worden.
Inzicht geeft in buizen schakelingen.
Vr gr Cees.
En dat is nou precies wat ik bedoel.
Een buizenboek is juist voor een beginneling een
bron waarvan die veel wijzer kan worden.
Inzicht geeft in buizen schakelingen.
Vr gr Cees.
04 apr 2014 19:48 #42224
door Paul Brouwer
Beantwoord door Paul Brouwer in topic elco,s , condensatoren wat kan wel en wat niet
Cees,
Ik ben het wel met jou eens. Zolang je niet bekend bent met een toestel of schakeling kan het beslist geen kwaad om bij vervanging van de voedingselco's ook eens naar de gelijkrichter te kijken (wie weet is die in het grijze wijze verleden al eens vervangen) en na te kijken hoe groot de eerste elco maximaal mag zijn. Dit is inderdaad in een buizenboek terug te vinden.
Al doende doe je er tevens de nodige ervaring en kennis mee op, dus dommer wordt je er niet van.
Groeten,
Paul
Ik ben het wel met jou eens. Zolang je niet bekend bent met een toestel of schakeling kan het beslist geen kwaad om bij vervanging van de voedingselco's ook eens naar de gelijkrichter te kijken (wie weet is die in het grijze wijze verleden al eens vervangen) en na te kijken hoe groot de eerste elco maximaal mag zijn. Dit is inderdaad in een buizenboek terug te vinden.
Al doende doe je er tevens de nodige ervaring en kennis mee op, dus dommer wordt je er niet van.
Groeten,
Paul