Repro onderdelen
Glas snijden 506K
Minder
Meer
11 jul 2013 12:00 - 11 jul 2013 12:01 #33997
door Leo Snoeren
Beantwoord door Leo Snoeren in topic Glas snijden 506K
Hallo Henk,
Wat erg goed werkt is een draadje om de ballon, draadje aansluiten op een voeding zodat het roodgloeiend wordt en dan gelijk in een emmer water afkoelen. Het glas spring precies daar kapot, waar het draadje heeft gezeten. Hoe het glas zich gedraagt als de ballon nog vacuüm is weer ik niet, misschien eerst de pompstengel doorbreken?
Succes, Leo
Wat erg goed werkt is een draadje om de ballon, draadje aansluiten op een voeding zodat het roodgloeiend wordt en dan gelijk in een emmer water afkoelen. Het glas spring precies daar kapot, waar het draadje heeft gezeten. Hoe het glas zich gedraagt als de ballon nog vacuüm is weer ik niet, misschien eerst de pompstengel doorbreken?
Succes, Leo
Laatst bewerkt 11 jul 2013 12:01 door Leo Snoeren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11 jul 2013 10:32 - 11 jul 2013 10:33 #33991
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Glas snijden 506K
Hoi Henk.
Ik heb dit bericht met bewondering gevolgd een lastige klus lijkt me.
Persoonlijk zou ik aan een gros van die buizen nog niet genoeg hebben om het tot een goed eind te brengen.
De oplossing van soundman2 lijkt me ook geen verkeerde.
Maar als hij dan toch opengaat zou ik zeggen een klein lampke erin en hij geeft nog licht ook :lol:
Ik heb dit bericht met bewondering gevolgd een lastige klus lijkt me.
Persoonlijk zou ik aan een gros van die buizen nog niet genoeg hebben om het tot een goed eind te brengen.
De oplossing van soundman2 lijkt me ook geen verkeerde.
Maar als hij dan toch opengaat zou ik zeggen een klein lampke erin en hij geeft nog licht ook :lol:
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 11 jul 2013 10:33 door Bert Kn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11 jul 2013 08:49 #33983
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Glas snijden 506K
Pim, dat weet ik niet. Wat Henk (Soundman) schrijft is ook een optie. Ik wil proberen de ballon te vullen met nieuwe inhoud en dan de ballon weer in de voet lijmen.
Henk
Henk
Henk van 't Kruis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hoedendoosch
- [Hoedendoosch]
-
Minder
Meer
11 jul 2013 07:27 #33982
door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic Glas snijden 506K
Hi Henk,
de oplossing van Soundman lijkt me idd ook geschikt. Maar als je de ballon dan toch open moet maken: als je het dremeltje of je verhitte draad erop zet en zodra je door het glas heen bent, wat gebeurt er dan met het vacuum in de buis ? Gaat het dan niet ineens *pats*, ballon gebroken ?
Pim.
de oplossing van Soundman lijkt me idd ook geschikt. Maar als je de ballon dan toch open moet maken: als je het dremeltje of je verhitte draad erop zet en zodra je door het glas heen bent, wat gebeurt er dan met het vacuum in de buis ? Gaat het dan niet ineens *pats*, ballon gebroken ?
Pim.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
10 jul 2013 21:26 #33976
door soundman2
Beantwoord door soundman2 in topic Glas snijden 506K
Moet de buis wel open gemaakt worden?
Twee diodes 1N4007 zijn vrij klein en equivalenten in glazen uitvoering zowat nog kleiner. De buis levert max 75mA. Zou je nog een weerstandje willen gebruiken van 100 ohm, dan hoeft dat maar 0,5 watt te zijn. Volgens mij past dat wel in de overgebleven ruimte van de buisvoet.
De buis blijft er dan helemaal origineel uit zien.
Soundman2
Twee diodes 1N4007 zijn vrij klein en equivalenten in glazen uitvoering zowat nog kleiner. De buis levert max 75mA. Zou je nog een weerstandje willen gebruiken van 100 ohm, dan hoeft dat maar 0,5 watt te zijn. Volgens mij past dat wel in de overgebleven ruimte van de buisvoet.
De buis blijft er dan helemaal origineel uit zien.
Soundman2
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis, Bert Kn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Landman
- [Jeroen Landman]
-
- Offline
- Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Minder
Meer
- Berichten: 468
10 jul 2013 21:04 #33974
door Jeroen Landman
Beantwoord door Jeroen Landman in topic Glas snijden 506K
Henk,
Ik heb dit al eens met succes gedaan met een dremel, minislijpschijfje er in en met het hoogste toerental werken.
Het belangrijkste is het stevig vastzetten van je werkstuk!
Ik heb een keer een buisballon doorgeslepen door de buisvoet vast te klemmen in de spantang van een draaibank, je werkstuk kan dan niet kantelen of trillen.
Ik heb de ballon in 3 fasen doorgeslepen, steeds een stapje verder door de spantang te verdraaien.
Het is verstandig om de ballon eerst te verwarmen alvorens de slijpschijf er in te zetten, koud glas vindt het niet zo fijn als het lokaal verhit word...pats! hoor je dan.
Oefen liever eerst op wat minder speciale dooie pitten.. toppie
Als je meer tips wilt over glas bewerken, of hulp bij het werken met glas?
ga eens langs bij een kennis van mij; Van Tetterode Glasindustrie op de Rhôneweg in Amsterdam.
Vraag naar Dhr. Larooy, een echte ouderwetse vakman en een artiest met glas.
Wat ze daar kunnen is ongekend, van restauraties tot kunstwerken en speciale opdrachten.
Groet,
Jeroen
Ik heb dit al eens met succes gedaan met een dremel, minislijpschijfje er in en met het hoogste toerental werken.
Het belangrijkste is het stevig vastzetten van je werkstuk!
Ik heb een keer een buisballon doorgeslepen door de buisvoet vast te klemmen in de spantang van een draaibank, je werkstuk kan dan niet kantelen of trillen.
Ik heb de ballon in 3 fasen doorgeslepen, steeds een stapje verder door de spantang te verdraaien.
Het is verstandig om de ballon eerst te verwarmen alvorens de slijpschijf er in te zetten, koud glas vindt het niet zo fijn als het lokaal verhit word...pats! hoor je dan.
Oefen liever eerst op wat minder speciale dooie pitten.. toppie
Als je meer tips wilt over glas bewerken, of hulp bij het werken met glas?
ga eens langs bij een kennis van mij; Van Tetterode Glasindustrie op de Rhôneweg in Amsterdam.
Vraag naar Dhr. Larooy, een echte ouderwetse vakman en een artiest met glas.
Wat ze daar kunnen is ongekend, van restauraties tot kunstwerken en speciale opdrachten.
Groet,
Jeroen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.