Skip to main content
Repro onderdelen

Glas snijden 506K

Meer
11 jul 2013 12:00 - 11 jul 2013 12:01 #33997 door Leo Snoeren
Beantwoord door Leo Snoeren in topic Glas snijden 506K
Hallo Henk,

Wat erg goed werkt is een draadje om de ballon, draadje aansluiten op een voeding zodat het roodgloeiend wordt en dan gelijk in een emmer water afkoelen. Het glas spring precies daar kapot, waar het draadje heeft gezeten. Hoe het glas zich gedraagt als de ballon nog vacuüm is weer ik niet, misschien eerst de pompstengel doorbreken?

Succes, Leo
Laatst bewerkt 11 jul 2013 12:01 door Leo Snoeren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 jul 2013 10:32 - 11 jul 2013 10:33 #33991 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Glas snijden 506K
Hoi Henk.
Ik heb dit bericht met bewondering gevolgd een lastige klus lijkt me.
Persoonlijk zou ik aan een gros van die buizen nog niet genoeg hebben om het tot een goed eind te brengen.
De oplossing van soundman2 lijkt me ook geen verkeerde.
Maar als hij dan toch opengaat zou ik zeggen een klein lampke erin en hij geeft nog licht ook :lol:

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 11 jul 2013 10:33 door Bert Kn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 jul 2013 08:49 #33983 door admin
Beantwoord door admin in topic Glas snijden 506K
Pim, dat weet ik niet. Wat Henk (Soundman) schrijft is ook een optie. Ik wil proberen de ballon te vullen met nieuwe inhoud en dan de ballon weer in de voet lijmen.

Henk

Henk van 't Kruis

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hoedendoosch
  • [Hoedendoosch]
Meer
11 jul 2013 07:27 #33982 door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic Glas snijden 506K
Hi Henk,

de oplossing van Soundman lijkt me idd ook geschikt. Maar als je de ballon dan toch open moet maken: als je het dremeltje of je verhitte draad erop zet en zodra je door het glas heen bent, wat gebeurt er dan met het vacuum in de buis ? Gaat het dan niet ineens *pats*, ballon gebroken ?

Pim.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
10 jul 2013 21:26 #33976 door soundman2
Beantwoord door soundman2 in topic Glas snijden 506K
Moet de buis wel open gemaakt worden?
Twee diodes 1N4007 zijn vrij klein en equivalenten in glazen uitvoering zowat nog kleiner. De buis levert max 75mA. Zou je nog een weerstandje willen gebruiken van 100 ohm, dan hoeft dat maar 0,5 watt te zijn. Volgens mij past dat wel in de overgebleven ruimte van de buisvoet.
De buis blijft er dan helemaal origineel uit zien.


Soundman2
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis, Bert Kn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Landman
  • [Jeroen Landman]
  • Offline
  • Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Meer
10 jul 2013 21:04 #33974 door Jeroen Landman
Beantwoord door Jeroen Landman in topic Glas snijden 506K
Henk,

Ik heb dit al eens met succes gedaan met een dremel, minislijpschijfje er in en met het hoogste toerental werken.
Het belangrijkste is het stevig vastzetten van je werkstuk!
Ik heb een keer een buisballon doorgeslepen door de buisvoet vast te klemmen in de spantang van een draaibank, je werkstuk kan dan niet kantelen of trillen.

Ik heb de ballon in 3 fasen doorgeslepen, steeds een stapje verder door de spantang te verdraaien.

Het is verstandig om de ballon eerst te verwarmen alvorens de slijpschijf er in te zetten, koud glas vindt het niet zo fijn als het lokaal verhit word...pats! hoor je dan.

Oefen liever eerst op wat minder speciale dooie pitten.. toppie

Als je meer tips wilt over glas bewerken, of hulp bij het werken met glas?
ga eens langs bij een kennis van mij; Van Tetterode Glasindustrie op de Rhôneweg in Amsterdam.

Vraag naar Dhr. Larooy, een echte ouderwetse vakman en een artiest met glas.

Wat ze daar kunnen is ongekend, van restauraties tot kunstwerken en speciale opdrachten.

Groet,

Jeroen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena