Hi-Q apparatuur
Ontwerpfoutje in B7X73A
27 jul 2021 11:17 - 27 jul 2021 11:22 #91560
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Ontwerpfoutje in B7X73A
Bij fouten dan zit er ook een
Ph .Erata briefje bij het schema of verbeteringen
Maar dat is ook meer voor de handelaar
Dat krijgt het later er bij .het briefje met erata,s
Dat merken wij niet bij de schema,s
die zijn niet aanwezig .beter is ook als dast er is
twee schema,s van het zelde toestel met datum verschil
deze te vergelijken . van bvb de B5X61A geeft het ook twee
toestellen.. ik heb er ook een .. deze geeft goed geluid
denk ook een Duitsen PH.
huub
Ph .Erata briefje bij het schema of verbeteringen
Maar dat is ook meer voor de handelaar
Dat krijgt het later er bij .het briefje met erata,s
Dat merken wij niet bij de schema,s
die zijn niet aanwezig .beter is ook als dast er is
twee schema,s van het zelde toestel met datum verschil
deze te vergelijken . van bvb de B5X61A geeft het ook twee
toestellen.. ik heb er ook een .. deze geeft goed geluid
denk ook een Duitsen PH.
huub
Laatst bewerkt 27 jul 2021 11:22 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27 jul 2021 10:02 #91559
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Ontwerpfoutje in B7X73A
Een fabrieksfout kan wel degelijk in een enkel exemplaar voorkomen.
Ik heb een B2X71U waarbij de voorschakelweerstand verkeerd gemonteerd en daardoor verkeerd was aangesloten. Resultaat: Er gingen regelmatig buizen stuk. Ook speelde het duidelijk slechter dan een goed exemplaar. Bij het goede exemplaar was wel een ander type weerstand gemonteerd dat niet verkeerd gemonteerd kon worden.
Mijn B5X61A gaf duidelijk te weinig laag. De koppelcondensator naar de EL84 was bij mijn exemplaar 2,2 nF in plaats van 22 nF.
Misschien waren deze fouten wel bij meerdere exemplaren aanwezig uit dezelfde serie, maar dat kunnen we zo niet zien.
Naar mijn weten is dit de derde B7X73A van René, dat deze die fout niet hebben (gehad) wil nog niet zeggen dat alle exemplaren deze fout niet hebben.
Het kan best zijn dat bij een nieuw exemplaar het kraken van een gelijkspanning voerende potmeter nog niet optreedt.
Het blijven massaproducten waar wel eens een foutje optreedt waar je niet meteen last van hebt.
Groeten,
Peter
Ik heb een B2X71U waarbij de voorschakelweerstand verkeerd gemonteerd en daardoor verkeerd was aangesloten. Resultaat: Er gingen regelmatig buizen stuk. Ook speelde het duidelijk slechter dan een goed exemplaar. Bij het goede exemplaar was wel een ander type weerstand gemonteerd dat niet verkeerd gemonteerd kon worden.
Mijn B5X61A gaf duidelijk te weinig laag. De koppelcondensator naar de EL84 was bij mijn exemplaar 2,2 nF in plaats van 22 nF.
Misschien waren deze fouten wel bij meerdere exemplaren aanwezig uit dezelfde serie, maar dat kunnen we zo niet zien.
Naar mijn weten is dit de derde B7X73A van René, dat deze die fout niet hebben (gehad) wil nog niet zeggen dat alle exemplaren deze fout niet hebben.
Het kan best zijn dat bij een nieuw exemplaar het kraken van een gelijkspanning voerende potmeter nog niet optreedt.
Het blijven massaproducten waar wel eens een foutje optreedt waar je niet meteen last van hebt.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
27 jul 2021 09:27 - 27 jul 2021 09:28 #91558
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic Ontwerpfoutje in B7X73A
Als het echt een consequente bouwfout en schemafout zou zijn,
zouden alle exemplaren die ik er van gehad heb niet goed functioneren toch...
Echter, dat deden ze allemaal wel, evenals de talloze andere exemplaren uit
heden en verleden, vanaf het moment dat ze de fabriek verlieten.
Deze 'fout' wordt immers pas in 2021 geconstateerd, hier op het forum.
Van geen enkele radio die ik tot op heden heb gehad heb ik krakende potmeters gehad. Alleen bij de BX653A is hij drie jaar geleden door Peter vervangen omdat hij het volume niet meer geheel sloot. Maar hij kraakte niet.
zouden alle exemplaren die ik er van gehad heb niet goed functioneren toch...
Echter, dat deden ze allemaal wel, evenals de talloze andere exemplaren uit
heden en verleden, vanaf het moment dat ze de fabriek verlieten.
Deze 'fout' wordt immers pas in 2021 geconstateerd, hier op het forum.
Van geen enkele radio die ik tot op heden heb gehad heb ik krakende potmeters gehad. Alleen bij de BX653A is hij drie jaar geleden door Peter vervangen omdat hij het volume niet meer geheel sloot. Maar hij kraakte niet.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 27 jul 2021 09:28 door RR1957.
- Robert Gribnau
- [Robert Gribnau]
-
Minder
Meer
27 jul 2021 07:41 #91557
door Robert Gribnau
Beantwoord door Robert Gribnau in topic Ontwerpfoutje in B7X73A
Dag Peter,
Bedankt voor het kraken van deze noot. Het bedradingsschema toont jouw gelijk aan (mits daar niet ook een fout in zit... het schema zelf is immers zeker fout omdat uitgangscondensator C160 er kortgesloten in staat getekend).
De fout in het toestel van Cees is dan geen ontwerpfout maar een bouwfout. Ik ben nu wel benieuwd of deze bouwfout ook in andere B7X73A's zit. Wel opmerkelijk dat het toestel van Cees afgezien van krakende lage tonen regeling goed leek te functioneren.
Groet,
Robert
Bedankt voor het kraken van deze noot. Het bedradingsschema toont jouw gelijk aan (mits daar niet ook een fout in zit... het schema zelf is immers zeker fout omdat uitgangscondensator C160 er kortgesloten in staat getekend).
De fout in het toestel van Cees is dan geen ontwerpfout maar een bouwfout. Ik ben nu wel benieuwd of deze bouwfout ook in andere B7X73A's zit. Wel opmerkelijk dat het toestel van Cees afgezien van krakende lage tonen regeling goed leek te functioneren.
Groet,
Robert
27 jul 2021 00:17 #91556
door peter1952
Peter Boin,
Beantwoord door peter1952 in topic Ontwerpfoutje in B7X73A
Nu de schematheek weer weekt, ben ik ook eens in het schema gedoken. Volgens het schema in de schematheek zit de tegenkoppeling toch echt aan de - pool van de uitgangselco (C169) aangesloten.
Dus toch een beetje vreemd dat bij Cees de tegenkoppeling aan de + pool zat. Toch geen geknutsel van een vorige eigenaar?
Groeten,
Peter
Dus toch een beetje vreemd dat bij Cees de tegenkoppeling aan de + pool zat. Toch geen geknutsel van een vorige eigenaar?
Groeten,
Peter
Peter Boin,
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
Onderwerp Auteur
- Cees
Minder
Meer
26 jul 2021 21:35 #91554
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Ontwerpfoutje in B7X73A
@Robert,
Dc instelling van de triode wordt alleen bepaald door de kathodeweerstand.
De tegenkoppeling mag alleen maar wisselspanning leveren op dit punt.
Nader onderzoek heeft opgeleverd dat de tegenkoppeling af fabriek aan de verkeerde kant van de uitgangselko gesoldeerd zat.
Verwacht niet dat mijn toegevoegde elko een andere uitkomst geeft dan bij een goed aangesloten toestel.
Dc instelling van de triode wordt alleen bepaald door de kathodeweerstand.
De tegenkoppeling mag alleen maar wisselspanning leveren op dit punt.
Nader onderzoek heeft opgeleverd dat de tegenkoppeling af fabriek aan de verkeerde kant van de uitgangselko gesoldeerd zat.
Verwacht niet dat mijn toegevoegde elko een andere uitkomst geeft dan bij een goed aangesloten toestel.
Cees- pa1dba