Skip to main content
Radio's van 1970 tot heden

AM modulator - technisch vaag

Meer
10 jul 2020 15:03 #84516 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic AM modulator - technisch vaag
Er zit bij mij een LPAM zender om de hoek (Bos & Lommer) en die is (weer) goed te nemen. Er zit ook eentje in Osdorp en die ontvang ik niet. Dit volgens het kaartje van het antennebureau. Waar ik overigens niet opsta...

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 jul 2020 20:05 #84505 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic AM modulator - technisch vaag
@ Marco,
Leuk laat het je weten, (ik verstuur geen QLS kaarten)

Cees- pa1dba

Meer
09 jul 2020 20:00 #84504 door marcola64
Beantwoord door marcola64 in topic AM modulator - technisch vaag
@Cees,
Het is een keramische C. Niets bijzonders om te zien, maar blijkbaar een brak exemplaar... Ik weet ook niet zeker of ik die 20V voor of na de problemen er per ongeluk op had gezet. Dus misschien was het puur toeval.
Ik heb nog geen compressor/expander. Volgend project :-) Ik speel muziek via Spotify, waar je compressie aan kan zetten.

V.w.b. de SWR: die kan ik 1:1 krijgen (gemeten met de antennetuner want mijn SWR-meter doet niks bij dit lage vermogen) maar dan is de afstraling niet optimaal, die zit 10 kHz hoger. Scheelt niet veel dus. Maar deze antenne is zeer smalbandig. Ik merk zelf door de dag heen dat de SWR flink kan veranderen naar gelang het weer, alhoewel is daar nog geen logica in heb gevonden. Volgend antenneproject is een hairpin te maken om de aanpassing te perfectioneren, de antenne impedantie is al bijna 50 Ohm, dus er is niet veel nodig...
Als je een zeer gevoelige ontvanger hebt, zou je me (Backyard AM, 1485 kHz, alleen in het weekend) moeten kunnen ontvangen, maar ik betwijfel het. Voordeel (mijn antenne staan in Zaandijk) is dat ik daar geen concurrentie heb van andere LPAM stations :-)

Marco

Meer
09 jul 2020 19:12 - 09 jul 2020 19:27 #84498 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic AM modulator - technisch vaag
@Marco,
SMD 100nf c's zijn wel vaker berucht geweest om veel uitval, meestal in voeding-ontkoppelingen. (Philips,B&O,loewe)

Wat gebruik je aan audio optimizing voor je AM zender, een compressor/expander ?

jou SWR van 1:2 geeft maar 11% verlies . niet gek gezien je antenne situatie :thumbsup:

Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 09 jul 2020 19:27 door Cees PA1DBA.

Meer
09 jul 2020 13:34 #84495 door marcola64
Beantwoord door marcola64 in topic AM modulator - technisch vaag
Hmm inderdaad, nou da's dan helemaal gek. Maandagochtendproductje waarschijnlijk...

Marco

Meer
09 jul 2020 13:28 #84493 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic AM modulator - technisch vaag
Maar hij krijgt helemaal geen 20 V op z'n dak! Hooguit (20/12)*4.8=8.0 V. Nou, als-ie daar al niet tegenkan... Mijn 0805 104 C'tjes (SMD 0.1 µF) zijn ook bedoeld tot 50 V.

Tjerk, 9ZZ

Gemaakt door Kunena