- Berichten: 3849
Goeie bassen en slechte bassen
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ben intussen wel benieuwd geworden naar die AG9004/7 combo, maar die gaat vast nog wel een keer langskomen in Driebergen.
Tjerk,
Deze combo is 3 oktober jl. al in Driebergen langs geweest.
In het RHT jaargang 38-nummer 4 is daar door de evenementen commissie een stukje over geschreven.
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Zie hier een plaatje van een mixtape die ik (digitaal) heb samengesteld:
De nummers die digitaal gepubliceerd zijn én digitaal zijn opgenomen komen er het slechtst van af. De analoge bronnen komen er het best van af. Het feit dat we hier naar een 16 bit audiosignaal kijken, geeft tevens aan dat het dynamiekprobleem niet eigen is aan digitaal geluid, maar dat het een bewuste keuze is... die in het geval van dit stuk mixtape vaker wordt gemaakt door digitale masteraars dan door analoge masteraars. Zelfs de nederige cassette, met microfoons in het publiek, laat nog meer dynamiek zien dan de CD's.
Analoog werden er ook wel dingen kapotgecomprimeerd (denk aan singletjes en de K-Tel verzamelalbums) maar tegenwoordig is het meer regel dan uitzondering.
.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik geloof niet dat CD's kapotgecomprimeerd worden. Da's nou juist het hele idee van die CD: dynamisch bereik van 96 dB. Gaat hem met een LP niet worden.
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Het is de omgekeerde wereld tegenwoordig. CD's worden doorgaans ter dood gecomprimeerd terwijl LP's minder compressie over zich heen krijgen. Dat verschil is erg dramatisch bij de albums van DeWolff.PE9ZZ schreef : Ik kan niet beoordelen of er verschil in mastering is tussen CD's en LP's van Adele. Heb ze allebei niet... Echt waarschijnlijk lijkt het me niet aangezien de mechanische beperkingen van de LP al worden gecompenseerd door de RIAA correctie. Die bij CD's niet nodig is. Hierbij loop je meteen tegen de onzin van LP's aan: er komen nogal wat extra stappen voor in het fabricageproces die geen van alle de geluidskwaliteit ten goede komen. Bij de CD luister je naar de master zoals-ie de studio uitkomt. Daarom waren vroegâh die "direct cut" elpees zo populair want daar werd ook een hele zooi editing eruit gesloopt, die destijds nogal destructief kon zijn.
.
Daarnaast kunnen LP's signalen opnemen tot voorbij de 20khz... Het is aan de masteraar of dat ook daadwerkelijk gebeurt.
.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
dat zijn gehoor botjes die beschadige dat is onhersteld baar
koptelefoons zijn ook slecht ..
Nee gewoon basse die er bij horen bij bvb Live muziek meer niet
Ja Adele ik vind haar maar een gewone stem bezitten
Ik vind het maar bvb een soort
Corry v de bos stem . met het roosje lied ...
sorry hoor ..
Huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.