Skip to main content
Radio's van 1970 tot heden

Goeie bassen en slechte bassen

Meer
09 jun 2016 16:37 #61030 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Goeie bassen en slechte bassen
Daar ben ik wel bijgeweest. Kennelijk gemist, want er staat me nu wel wat van bij. Ach, het klimmen der jaren zullen we maar zeggen...

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 jun 2016 14:48 #61029 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Goeie bassen en slechte bassen

Ben intussen wel benieuwd geworden naar die AG9004/7 combo, maar die gaat vast nog wel een keer langskomen in Driebergen.


Tjerk,
Deze combo is 3 oktober jl. al in Driebergen langs geweest.
In het RHT jaargang 38-nummer 4 is daar door de evenementen commissie een stukje over geschreven.


Mvg.
Bert
Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 jun 2016 12:07 - 09 jun 2016 12:10 #61026 door Laurens
Beantwoord door Laurens in topic Goeie bassen en slechte bassen
Het probleem zit 'm niet zo zeer in de techniek, maar in de mensen die CD's masteren. Die maken er een potje van (lees: maken wat goed verkoopt). Alles wordt gemasterd, zowel CD's als LP's als directe digitale downloads.

Zie hier een plaatje van een mixtape die ik (digitaal) heb samengesteld:


De nummers die digitaal gepubliceerd zijn én digitaal zijn opgenomen komen er het slechtst van af. De analoge bronnen komen er het best van af. Het feit dat we hier naar een 16 bit audiosignaal kijken, geeft tevens aan dat het dynamiekprobleem niet eigen is aan digitaal geluid, maar dat het een bewuste keuze is... die in het geval van dit stuk mixtape vaker wordt gemaakt door digitale masteraars dan door analoge masteraars. Zelfs de nederige cassette, met microfoons in het publiek, laat nog meer dynamiek zien dan de CD's.
Analoog werden er ook wel dingen kapotgecomprimeerd (denk aan singletjes en de K-Tel verzamelalbums) maar tegenwoordig is het meer regel dan uitzondering.

.
Laatst bewerkt 09 jun 2016 12:10 door Laurens.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Nico H, admin

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 jun 2016 10:42 - 09 jun 2016 10:46 #61025 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Goeie bassen en slechte bassen
Als je op 96 kHz mastert gaat dat wel lukken. Maar voor goeie bassen heb je dat niet nodig :P

Ik geloof niet dat CD's kapotgecomprimeerd worden. Da's nou juist het hele idee van die CD: dynamisch bereik van 96 dB. Gaat hem met een LP niet worden.

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 09 jun 2016 10:46 door PE9ZZ.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 jun 2016 10:36 #61024 door Laurens
Beantwoord door Laurens in topic Goeie bassen en slechte bassen

PE9ZZ schreef : Ik kan niet beoordelen of er verschil in mastering is tussen CD's en LP's van Adele. Heb ze allebei niet... Echt waarschijnlijk lijkt het me niet aangezien de mechanische beperkingen van de LP al worden gecompenseerd door de RIAA correctie. Die bij CD's niet nodig is. Hierbij loop je meteen tegen de onzin van LP's aan: er komen nogal wat extra stappen voor in het fabricageproces die geen van alle de geluidskwaliteit ten goede komen. Bij de CD luister je naar de master zoals-ie de studio uitkomt. Daarom waren vroegâh die "direct cut" elpees zo populair want daar werd ook een hele zooi editing eruit gesloopt, die destijds nogal destructief kon zijn.
.

Het is de omgekeerde wereld tegenwoordig. CD's worden doorgaans ter dood gecomprimeerd terwijl LP's minder compressie over zich heen krijgen. Dat verschil is erg dramatisch bij de albums van DeWolff.
Daarnaast kunnen LP's signalen opnemen tot voorbij de 20khz... Het is aan de masteraar of dat ook daadwerkelijk gebeurt.

.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 jun 2016 08:51 - 09 jun 2016 09:02 #61022 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Goeie bassen en slechte bassen
oor schade dan is het zgz Hamer en aanbeeld krast in
dat zijn gehoor botjes die beschadige dat is onhersteld baar
koptelefoons zijn ook slecht ..
Nee gewoon basse die er bij horen bij bvb Live muziek meer niet
Ja Adele ik vind haar maar een gewone stem bezitten
Ik vind het maar bvb een soort
Corry v de bos stem . met het roosje lied ...
sorry hoor ..
Huub
Laatst bewerkt 09 jun 2016 09:02 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena