- Berichten: 355
Goeie bassen en slechte bassen
Hij was door en door slecht,omdat hij niet goed bij zijn hoofd was.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Een goede stabiele dure buizen bak zal al dat compressie geweld
wel aan kunnen, maar de versterkers die in radio's worden toegepast
weten daar echt geen goed raad mee.
Cees,
In mijn betoog doelde ik niet op de versterkers die in radio's worden toegepast.
De AG9004/9007 is van een heel andere orde.
En laat ik het zo zeggen, voor mij je van het.
Lang luisteren naar onze oude radio's is echt geen plezier meer.
Kan ik me ook in vinden, hoewel ik daar bij de Philips B8X72A geen last van heb, kan ik de hele dag met plezier naar luisteren
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
En zo komen we dan weer op de discussie dat buizenversterkers meer
dynamiek kunnen geven dan torren bakken.
Of het nu met zand of glasbakken gaat, ze kunnen, indien goed van
opbouw beiden een hele grote dynamiek verwerken.
Het gaat er om dat het ontwerp zo is uitgekiend dat de versterkers
bij grote dynamiek sprongen niet gaan clippen, vervormen.
En dat betekend, dure ontwerpen.
Belangrijk is de voeding en een stabiele voeding kost geld.
Cees.
@ Bert Kn,
Een goede stabiele dure buizen bak zal al dat compressie geweld
wel aan kunnen, maar de versterkers die in radio's worden toegepast
weten daar echt geen goed raad mee.
Gevolg, een sloom vermoeiend geluid.
Lang luisteren naar onze oude radio's is echt geen plezier meer.
Wat dat betreft kan ik wel mee gaan met de gedachte van Huub.
Leuk om er nog op een nostalgische manier oude platen over te draaien.
Gezellig.
Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dit is wat je eerder in het topic FM overmodulatie schreef.
Tja, dan kunnen we ook nog wel even verder off topic gaan.
Een CD met erg veel lage bassen er in op een buizen apparaat, versterker
of radio afspelen, HET KLINKT NERGENS NAAR!
En nu schrijf je dit.
Zelf kan ik op de signaal sterkte meter van mijn Philips CD wisselaar- recorder
combinatie goed zien wat het verschil is tussen een CD waar een groot
dynamiek verschil is( meestal klassieke muziek) en zo'n "dood"gecomprimeerde pop CD.
Met andere woorden het ligt niet zo zeer aan het medium.
En nogmaals, je opmerking een CD met erg veel lage bassen er in op een buizen apparaat afspelen, HET KLINKT NERGENS NAAR!, onzin dat gaat niet voor alle buizenbakken op en zeker niet voor de AG9004/9007 in de setting zoals ik hem gebruik.
Maar weet je wat het is.
Er zijn goed en slechte klinkende platen en CD's
Sorry Tjerk dat ik even offtopic ben.
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Een mooi voorbeeld.
Zelf kan ik op de signaal sterkte meter van mijn Philips CD wisselaar- recorder
combinatie goed zien wat het verschil is tussen een CD waar een groot
dynamiek verschil is( meestal klassieke muziek) en zo'n "dood"gecomprimeerde pop CD.
De metertjes bewegen nauwelijks en dan alleen nog in het rode +3 db gebied.
Bij een niet gecomprimeerde opname zie ik de metertjes bij de zachte
passages, die dus niet op een on natuurlijke manier zijn opgehaald, nauwelijks
bewegen. Maar zetten alle instrumenten in en volgen er een paar stevige
pauken slagen,...dan...zie je de meters uitslaan naar het + 3 db punt.
Het gaat dan heel realistisch zo als het live ook klinkt.
Dynamiek is niet een monotone harde weergave, maar is juist een levendig verschil
in sterkte van het geluid, tussen de zachte en harde muziek passages.
Maar dat vraagt om geconcentreerd, rustig luisteren, zonder afleidende factoren.
Gecomprimeerde muziek kun je gebruiken als je het niet hard zet, als "muzikaal behang".
Als je maar herrie hoort terwijl je fietst of werkt....De muziek echt beleven is wat anders.
Ik denk dan aan een oude man die daar over zij: "Ik hoor liever het geknetter van de
uitlaat van mijn brommer".
Overigens valt het mij op dat als mensen, vrienden of familie samen zijn er erg luid
gepraat word om over de "muziek" heen te komen.
Kan het nou niet eens zonder die "verplichte" muziek?
Gewoon gezellig bij praten.
Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.