Skip to main content
Radio's van 1970 tot heden

Goeie bassen en slechte bassen

Meer
09 jun 2016 07:11 #61021 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Goeie bassen en slechte bassen
@Cees: gehoorschade treedt voornamelijk op bij hogere frequenties. Het menselijk oor is op z'n gevoeligst tussen 1 en 2 kHz. Daarom geef ik de geluidsdruk van m'n Pioneer ook aan in dB(C) en niet in dB(A). Neemt niet weg dat ook die frequenties schade kunnen veroorzaken.

Ik kan niet beoordelen of er verschil in mastering is tussen CD's en LP's van Adele. Heb ze allebei niet... Echt waarschijnlijk lijkt het me niet aangezien de mechanische beperkingen van de LP al worden gecompenseerd door de RIAA correctie. Die bij CD's niet nodig is. Hierbij loop je meteen tegen de onzin van LP's aan: er komen nogal wat extra stappen voor in het fabricageproces die geen van alle de geluidskwaliteit ten goede komen. Bij de CD luister je naar de master zoals-ie de studio uitkomt. Daarom waren vroegâh die "direct cut" elpees zo populair want daar werd ook een hele zooi editing eruit gesloopt, die destijds nogal destructief kon zijn.

Fuck. Raak ik toch weer off-topic... On topic: ik heb de hele dag oorpropjes op om me te kunnen concentreren door gebabbel van collegae en geklier van gore kankerbrommers in de straat buiten te sluiten. De standaard Sansa Clip Plus oorpropjes hebben de bijzondere eigenschap dat de bas weliswaar terugloopt maar dat dit perfect gecompenseerd kan worden door de BASS setting van Rockbox, de replacement firmware voor de Sansa MP3 player. Ik heb nog geen betere propjes kunnen vinden, ook geen peperdure. M'n Beyer DT770 doen het ook erg goed maar dan moet de bas op -1 dB staan (bij de propjes op een gigantische +18 dB).

Ben intussen wel benieuwd geworden naar die AG9004/7 combo, maar die gaat vast nog wel een keer langskomen in Driebergen.

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 jun 2016 03:41 - 09 jun 2016 03:57 #61020 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Goeie bassen en slechte bassen

Maar als je van erg veel onnatuurlijke bassen houd, tja, zet dan de CD maar op.
Bassen horen in de muziek niet de overhand te krijgen.


Cees,
Dan heb jij dus werkelijk geen idee hoe de setting zoals ik omschreven heb daadwerkelijk klinkt.
Heb je überhaupt ooit wel eens een AG9004/9007 versterker combinatie in deze setting gehoord?
Van erg veel onnatuurlijke bassen is absoluut geen sprake, heb ik ook de pest aan en het midden hoog klinkt ook toppie,

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 09 jun 2016 03:57 door Bert Kn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 jun 2016 01:24 #61014 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Goeie bassen en slechte bassen
@ Bert Kn,
Tsja, smaken verschillen.
Maar luister eens op jouw installatie met buizen er in eens naar een
LP van Adele en daarna naar dezelfde nummers, maar dan van af een LP.
Hoewel de LP t.o.z.v de CD wat minder details ten gehore zal brengen,
klinkt de LP wat evenwichtiger bij de nummers waar erg veel bas
in zit. Er kan gewoon niet zo veel op een LP worden gemoduleerd
als op een CD en dus minder zware bassen.
Maar als je van erg veel onnatuurlijke bassen houd, tja, zet dan de CD maar op.
Bassen horen in de muziek niet de overhand te krijgen.
Is bovendien heel erg slecht voor de oortjes. Arme gescheurde trommel vliezen.
En als dat gedeelte van het gehoorspectrum al is aangetast, dan heb je steeds
meer bassen nodig om bevredigt te worden.
En daarna word het dan een bezoek aan Beter Horen.
Tegenwoordig zijn er steeds meer, ook jonge mensen, die voor durend zeggen:
Wat zeg je? Tja lopen fietsen auto rijden en werken de hele dag met een
koptelefoon of oortjes op. Horen als ze die af doen de details niet meer en
zijn a.h.w machine doof.
De papieren conussen van de oude radio speakers worden er ook niet blij van.
Ik ben niet allergisch voor bassen, maar ik wil ze wel in evenwicht horen
met de andere instrumenten en stemmen.
Na een gehoor test in het ziekenhuis, dat er geen belang bij heeft om mij een hoortoestel
aan te smeren, bleek mijn gehoor nog prima in orde te zijn.
Er was een klein verschil tussen links en rechts, links iets beter, en wat
betreft de hele lage tonen ook nog prima in orde.
Gr Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 jun 2016 00:28 #61013 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Goeie bassen en slechte bassen

mijn inzichten in het weergeven van al dan niet zware bassen. Ik ben een liefhebber van goeie trance/progressive housemuziek. Daarin komt veel bas voor. Om lekker te kunnen beuqen


Ik ben dan wel geen liefhebber trance/progressive housemuziek, maar al dan niet zware bassen kom je ook in andere muziek genres tegen.
Ik houd wel van een diepe bas, mits hij strak en kort klinkt zonder vertroebeling.

Cees schreef in het bericht FM overmodulatie.

Een CD met erg veel lage bassen er in op een buizen apparaat, versterker
of radio afspelen, HET KLINKT NERGENS NAAR!


Dan nodig ik Cees bij deze uit om hier eens te komen luisteren naar mijn Philips setting bestaande uit de Philips AG9004/9007 met aangesloten CD speler en zelfbouw luidsprekerset omschreven in onderstaand bericht wil je het nog beter :woohoo:

www.buizenradioclub.nl/forum/zelfbouw/21...prekers?limitstart=0

Mvg.
Bert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
08 jun 2016 20:59 - 08 jun 2016 21:00 #61010 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Goeie bassen en slechte bassen
@Kees: als het goed is gaat die JBL 125 dB(C) neerzetten. Ik heb er geen processing bij, anders zou het wel richting jouw niveau kunnen gaan... Ze claimen 30 Hz maar dat is bij -10 dB.

@Huub: je bedoelt Count BASSie? :lol: Zeer verdienstelijk jazzmusicus overigens.

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 08 jun 2016 21:00 door PE9ZZ. Reden: Basie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
08 jun 2016 20:48 - 08 jun 2016 20:55 #61009 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Goeie bassen en slechte bassen
Ik denk dat men dan zal over stappen
op 4 x grote MFB,s van 100 wat per stuk
Ik heb dat wel eens gehoort met een goed
Meng paneel ingestuurt .ook de kleine voldoen ook goed voor de basse mensen
gesloten box korte basse boxen met baspoort lange diepe basse
Zo is het nou eenmaal wel ...ik bezit wel The Count Basie dat vind ik heel goed
maar goed een ieder zijn pret ..
Huub
Laatst bewerkt 08 jun 2016 20:55 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena