Skip to main content
Radio's van 1970 tot heden

Goeie bassen en slechte bassen

Meer
08 jun 2016 20:22 - 08 jun 2016 20:32 #61008 door Kees van Dijke

PE9ZZ schreef : Helaas is de geluidsdruk (116 dBC @1m) een beetje magertjes en gaat dit systeem vervangen worden door een JBL PRX718XLF (32 dBW) met KRK Rokit 6 (17 dBW) actieve speakers. Mmmmm... sweet... Maar het punt wat ik hiermee wil maken is dat voor een goeie bas een goede frequentiekarakteristiek nodig is.


Ik heb in het verleden bij wijze van stunt 2x DAP AX-15B subs en 2x AX-10 topkasten in de woonkamer neergezet. Met de interne passieve filters kwam iedere versterker goed tot leven, ook een buizen bakje van 2x 10 Watt. Het rendement is enorm hoog, beduidend hoger dan met een 9710/M8 luidspreker van Philips.
Frequentie bereik is dan van 36 tot 16.000 Hz binnen -3 dB.

Het zijn PA luidsprekers, met ook nog een hifi geluid. Wel merk je dat het geluid erg direct in het gezicht klinkt, wat vooral wordt veroorzaakt door de hoorn tweeter en best wel grote 10 inch speaker voor mid weergave. Een 12 inch speaker klinkt nog wat directer.
Met 2 PA versterkers van elk 2x 600 Watt RMS en een DCX2496 processor ertussen kun je er genoeg mee toveren. Zelf kwam ik daarmee op 130 dB(C) . Bij dB(A) metingen kom ik op 100 dB(A) wat al erg stevig klinkt en niet te lang naar moet luisteren.
Met die processing heb ik in het subwoofer bereik 15 dB meer tussen de 36 en 100 Hz, waardoor het geheel een stuk levendiger klinkt zonder het aantasten van zang en stem.

Van de andere kant luister ik op mijn werkkametje op de achtergrond naar de Philips B5X62A. Ik heb er vaak ook nog Q-music op staaan, waarvan de FM modulatie wel erg hard klinkt, maar die 800 Ohm bakken hebben daar geen problemen mee. Het enige wat ik merk is dat de loudness regeling wat in gedrang komt, maar daar kun je met de toonregeling nog wat mee doen.

Voor mij geldt dat elke muzieksoort goed moet kunnen klinken op elke geluidssterkte. Zacht, maar ook als het stevig moet zijn. Bij moderne dance muziek wil ik de bassen ook in mijn borsst en maag kunnen voelen. Helaas zijn vele van mijn leefstijdsgenoten daar niet mee eens, maar als ik achter de knoppen staat krijg ik het wel voor elkaar om er niet tijdelijk doof van te worden.

groetjes,
Kees
Laatst bewerkt 08 jun 2016 20:32 door Kees van Dijke.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
08 jun 2016 18:32 #61006 door PE9ZZ
Naar aanleiding van Cees' tirade in Marcola's FM overmodulatietopic (@Marcola: volgende keer echt een betere topictitel kiezen) mijn inzichten in het weergeven van al dan niet zware bassen. Ik ben een liefhebber van goeie trance/progressive housemuziek. Daarin komt veel bas voor. Om lekker te kunnen beuqen staat op m'n werk een installatie met 23 dBW digitale amp die op een Pioneer speaker in een of andere vage baskist is aangesloten. Voor het spectrum boven de 200 Hz heb ik een tweetal melkpakspeakertjes (Philips!) van elk 7 dBW naast m'n 24" LCD monitor staan. Helaas is de geluidsdruk (116 dBC @1m) een beetje magertjes en gaat dit systeem vervangen worden door een JBL PRX718XLF (32 dBW) met KRK Rokit 6 (17 dBW) actieve speakers. Mmmmm... sweet... Maar het punt wat ik hiermee wil maken is dat voor een goeie bas een goede frequentiekarakteristiek nodig is. Met een open box als die Zauberklang van mij ga je dat van z'n lang-zal-z'n-leven niet bereiken. De bassen gaan niet van "boemboem" maar eerder "bokbok". Niet om naar te luisteren dus. Daarom moet van de Grundig de lage tonen ook echt niet te ver worden opengedraaid omdat anders de balans volkomen verloren gaat. Van die PRX verwacht ik heel veel omdat het LF eind ver doorloopt.

Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kees van Dijke

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena