Radio's van 1970 tot heden
Philips EL6436
11 sep 2013 18:54 #36040
door soundman2
Soundman2
Beantwoord door soundman2 in topic Philips EL6436
Komt eraan, moet wel even de scanner opstarten.hkruis schreef : De doc, is de doc die bij het apparaat zat. Als je betere hebt houd ik mij aanbevolen en plaats die erbij op het NVHR. Ik heb je mijn emailadres even via PM gezonden.
Soundman2
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- []
-
Onderwerp Auteur
11 sep 2013 18:32 #36034
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Philips EL6436
De doc, is de doc die bij het apparaat zat. Als je betere hebt houd ik mij aanbevolen en plaats die erbij op het NVHR. Ik heb je mijn emailadres even via PM gezonden.
11 sep 2013 18:00 - 11 sep 2013 18:20 #36028
door soundman2
In de schema's op de NVHR site, zijn met de hand de belastingimpedanties erbij geschreven. maar die waardes deugen niet.
De juiste impedantie bij 100 volt is 10.000/140=71 Ohm. Bij iedere stap lager, halveert de belastingsimpedantie, dus 70 volt 35 ohm,50 volt 18 ohm, 35 volt 8,75 ohm, 25 volt 4,5 ohm en bij 10 volt 0,71 ohm.
Er is ook nog een 4 volt uitgang. Deze is bedoeld om andere apparatuur, een testluidspreker of versterkers aan te sturen. Deze aansluiting mag belast worden met maximaal 5 ohm.
Destijds heb ik ook nog een mooie belastingweerstand gemaakt, bestaande uit 8 sloopweerstanden van 9,1 ohm. Totaal 73 ohm en een beetje inductief. Voor de gewone metingen is dat geen probleem. De versterker wordt doorgaans altijd inductief belast.
Ik heb eventueel wel een goede docu hier.
Soundman2
De juiste impedantie bij 100 volt is 10.000/140=71 Ohm. Bij iedere stap lager, halveert de belastingsimpedantie, dus 70 volt 35 ohm,50 volt 18 ohm, 35 volt 8,75 ohm, 25 volt 4,5 ohm en bij 10 volt 0,71 ohm.
Er is ook nog een 4 volt uitgang. Deze is bedoeld om andere apparatuur, een testluidspreker of versterkers aan te sturen. Deze aansluiting mag belast worden met maximaal 5 ohm.
Destijds heb ik ook nog een mooie belastingweerstand gemaakt, bestaande uit 8 sloopweerstanden van 9,1 ohm. Totaal 73 ohm en een beetje inductief. Voor de gewone metingen is dat geen probleem. De versterker wordt doorgaans altijd inductief belast.
Ik heb eventueel wel een goede docu hier.
Soundman2
Laatst bewerkt 11 sep 2013 18:20 door soundman2.
- hkruis
- []
-
Onderwerp Auteur
11 sep 2013 17:36 #36022
door hkruis
- hkruis
- []
-
Onderwerp Auteur
11 sep 2013 13:52 - 11 sep 2013 13:53 #36015
door hkruis
Het schema is aan de schematheek van de NVHR toegevoegd. toppie
Philips_EL6436
De versterker is vandaag door Peter getest en er wordt nog een verslagje geplaatst.
Philips_EL6436
De versterker is vandaag door Peter getest en er wordt nog een verslagje geplaatst.
Laatst bewerkt 11 sep 2013 13:53 door hkruis.
03 sep 2013 12:02 - 03 sep 2013 12:19 #35705
door soundman2
Da's een bekende, hier staan er ook nog twee, 140 watt schoon aan de haak.
Er is ook een complete versie van , de EL6435. Daar heb ik er ook nog twee van.
De voorversterker van die laatste was ook los te koop als EL6466, zodat je een rek kon bouwen met een voorversterker en een aantal eindtrappen.
Leuke voorziening is het meetcircuit voor de bias van de eindbuizen. Helaas staat in de meeste docs, de richting van de schakelaartjes verkeerd opgegeven.
De bias afregeling werkt met twee lampjes. Naast de schakelaars met de instelpotmeters is er nog een apart schakelaartje. Daar begin je mee om het meetcircuit aan te zetten. Tevens wordt eventueel aanwezig audiosignaal afgesloten. Vervolgens één voor één de schakelaartjes naast de potmeters bedienen (vasthouden want ze zijn terugverend). Er gaat een referentielampje branden en in de kathode van de resp. eindbuis wordt nu eveneens een lampje geschakeld. Met de bijhorende potmeter is het de bedoeling om de twee lampjes op gelijke lichtsterkte te regelen.
Dat moet voor elk van de vier eindbuizen. Zet daarna het aparte schakelaartje weer terug. Er brandt nu geen lampje meer. Bij versleten eindbuizen is het uiteraard niet mogelijk om een goede afregeling te verkrijgen.
Soundman2
Er is ook een complete versie van , de EL6435. Daar heb ik er ook nog twee van.
De voorversterker van die laatste was ook los te koop als EL6466, zodat je een rek kon bouwen met een voorversterker en een aantal eindtrappen.
Leuke voorziening is het meetcircuit voor de bias van de eindbuizen. Helaas staat in de meeste docs, de richting van de schakelaartjes verkeerd opgegeven.
De bias afregeling werkt met twee lampjes. Naast de schakelaars met de instelpotmeters is er nog een apart schakelaartje. Daar begin je mee om het meetcircuit aan te zetten. Tevens wordt eventueel aanwezig audiosignaal afgesloten. Vervolgens één voor één de schakelaartjes naast de potmeters bedienen (vasthouden want ze zijn terugverend). Er gaat een referentielampje branden en in de kathode van de resp. eindbuis wordt nu eveneens een lampje geschakeld. Met de bijhorende potmeter is het de bedoeling om de twee lampjes op gelijke lichtsterkte te regelen.
Dat moet voor elk van de vier eindbuizen. Zet daarna het aparte schakelaartje weer terug. Er brandt nu geen lampje meer. Bij versleten eindbuizen is het uiteraard niet mogelijk om een goede afregeling te verkrijgen.
Soundman2
Laatst bewerkt 03 sep 2013 12:19 door soundman2.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Martin