- Berichten: 2894
Radio's van 1970 tot heden
Hoe weet ik welke DIN pin aan welke RCA zit?
19 aug 2013 21:30 #35373
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Hoe weet ik welke DIN pin aan welke RCA zit?
Dat laatste klopt inderdaad, er worden regelmatig verloopkabeltjes verkocht die niet werken.
Die verzwakker is er best wel uit te halen denk ik, mits het via een weerstand gebeurt.
En René het gaat echt niet meteen op deze manier.
Ik denk dat het het beste is om met het schema erbij de zaak aan te passen. Dit heb ik meerdere malen zonder problemen gedaan.
Ik denk dat René mazzel had dat of hij een erg gevoelige ingang had of dat die ingang hoogohmig was. De signaal/ruisverhouding zal in elk geval niet best geweest zijn.
Nog even voor René: Als jij nou weet om welke nummers het gaat, ik heb zeer veel muziek uit die tijd, dus misschien kan ik zo een compilatie maken op een CD. Scheelt een hoop narigheid en de kwaliteit is een stuk beter, de goede kwaliteit van platen ten spijt. Analoog opnemen gaar nu eenmaal gepaard met kwaliteitsverlies.
Groeten,
Peter
Die verzwakker is er best wel uit te halen denk ik, mits het via een weerstand gebeurt.
En René het gaat echt niet meteen op deze manier.
Ik denk dat het het beste is om met het schema erbij de zaak aan te passen. Dit heb ik meerdere malen zonder problemen gedaan.
Ik denk dat René mazzel had dat of hij een erg gevoelige ingang had of dat die ingang hoogohmig was. De signaal/ruisverhouding zal in elk geval niet best geweest zijn.
Nog even voor René: Als jij nou weet om welke nummers het gaat, ik heb zeer veel muziek uit die tijd, dus misschien kan ik zo een compilatie maken op een CD. Scheelt een hoop narigheid en de kwaliteit is een stuk beter, de goede kwaliteit van platen ten spijt. Analoog opnemen gaar nu eenmaal gepaard met kwaliteitsverlies.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19 aug 2013 20:57 #35372
door soundman2
Beantwoord door soundman2 in topic Hoe weet ik welke DIN pin aan welke RCA zit?
Opnemen gaat helaas niet werken met deze kabel. Het is een verloopkabeltje wat tot veel ergernis leidt. Weergave van de cd recorder op de Dual zal zondermeer werken, omdat het lijnsignaal betreft.
Opnemen lukt niet, omdat door weerstanden in de Dual het signaal zodanig verkleind wordt, dat het geschikt is voor een microfoon gevoeligheid, zoals dat bij een diodeaansluiting gebruikelijk was.
Mogelijk kun je de spanningsdeler in de Dual verwijderen, zodat de uitgang ook lijn niveau krijgt.
Dit soort kabeltjes wordt al jaren verkocht door lieden die niet weten hoe het werkt, zelfs bij "vakzaken".
Soundman2
Opnemen lukt niet, omdat door weerstanden in de Dual het signaal zodanig verkleind wordt, dat het geschikt is voor een microfoon gevoeligheid, zoals dat bij een diodeaansluiting gebruikelijk was.
Mogelijk kun je de spanningsdeler in de Dual verwijderen, zodat de uitgang ook lijn niveau krijgt.
Dit soort kabeltjes wordt al jaren verkocht door lieden die niet weten hoe het werkt, zelfs bij "vakzaken".
Soundman2
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19 aug 2013 20:30 #35368
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Hoe weet ik welke DIN pin aan welke RCA zit?
Peter
Niels wil er wel mee opnemen
anders had hij niet de CD recorder aangeschaft
ik kan wel lezen en heb via mail contact gehad
als je heb gelezen wil hij de top 10 van 1983 opnemen
niels schreef:Nu wachten dat het spul binnen is, ben ik mooi op tijd om mijn top 10 uit 1983 voor Het Platenblad op een ceedeetje te branden. :lol:
aan mij mankeert niets en wel even vriendelijk blijven ook naar Huub
Ik denk dat het verzwakken wel mee valt opname volume in regelbaar
en niet automatisch als bij goedkope cassette decks het geval is
heb vroeger ook een los cassettedeck op mijn philips combi gehad met tulp naar din
Mvg René Daemen
Niels wil er wel mee opnemen
anders had hij niet de CD recorder aangeschaft
ik kan wel lezen en heb via mail contact gehad
als je heb gelezen wil hij de top 10 van 1983 opnemen
niels schreef:Nu wachten dat het spul binnen is, ben ik mooi op tijd om mijn top 10 uit 1983 voor Het Platenblad op een ceedeetje te branden. :lol:
aan mij mankeert niets en wel even vriendelijk blijven ook naar Huub
Ik denk dat het verzwakken wel mee valt opname volume in regelbaar
en niet automatisch als bij goedkope cassette decks het geval is
heb vroeger ook een los cassettedeck op mijn philips combi gehad met tulp naar din
Mvg René Daemen
René Daemen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19 aug 2013 20:15 #35367
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Hoe weet ik welke DIN pin aan welke RCA zit?
Sorry René, maar nu ga ik toch echt even lelijk tegen je doen. Ik kan echt wel goed lezen hoor en ik had ook best wel gezien dan Niels een CD recorder heeft. Ik ben niet achterlijk. Je herhaalt gewoon mijn verhaal en dat van Huub.
Maar wat IEDEREEN over het hoofd gezien heeft is dat de DIN aansluiting een te zwak signaal levert voor de CD recorder om op te nemen. In elke versterker met een DIN recorder aansluiting zit een verzwakker omdat een DIN ingang voor opname in feite stroomgestuurd is. Deze verzwakker is in de meeste gevallen alleen maar een weerstand van c.a. 1 MOhm. Als je die overbrugt ben je klaar.
Maar uit het verhaal van Niels blijkt niet dat hij met de CD recorder wil opnemen.
Wil de zaak goed draaien, dan moet hij het signaal voor opname voor de verzwakker afnemen. Gaat het om alleen weergave dan heeft hij aan twee stekertjes genoeg.
Laat Niels eerst maar eens proberen te achterhalen welke twee stekertjes hij moet gebruiken voor weergave. Dat gaat zoals hiervoor beschreven vrij makkelijk. De twee overblijvende zijn dan voor opname.
Ik hoop dat het verhaal nu volledig is.
En René, in tegenstelling tot wat jij denkt, wil ik niet voor moderator spelen. Het gaat mij er alleen om dat de juiste informatie gegeven wordt. Door wie dan ook.
Groeten,
Peter
Maar wat IEDEREEN over het hoofd gezien heeft is dat de DIN aansluiting een te zwak signaal levert voor de CD recorder om op te nemen. In elke versterker met een DIN recorder aansluiting zit een verzwakker omdat een DIN ingang voor opname in feite stroomgestuurd is. Deze verzwakker is in de meeste gevallen alleen maar een weerstand van c.a. 1 MOhm. Als je die overbrugt ben je klaar.
Maar uit het verhaal van Niels blijkt niet dat hij met de CD recorder wil opnemen.
Wil de zaak goed draaien, dan moet hij het signaal voor opname voor de verzwakker afnemen. Gaat het om alleen weergave dan heeft hij aan twee stekertjes genoeg.
Laat Niels eerst maar eens proberen te achterhalen welke twee stekertjes hij moet gebruiken voor weergave. Dat gaat zoals hiervoor beschreven vrij makkelijk. De twee overblijvende zijn dan voor opname.
Ik hoop dat het verhaal nu volledig is.
En René, in tegenstelling tot wat jij denkt, wil ik niet voor moderator spelen. Het gaat mij er alleen om dat de juiste informatie gegeven wordt. Door wie dan ook.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19 aug 2013 19:21 #35366
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Hoe weet ik welke DIN pin aan welke RCA zit?
Ja peter met de band Rec ingang is dat zoo
Hij kan of er bvb tuner of aux op zit .
Huub
Hij kan of er bvb tuner of aux op zit .
Huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19 aug 2013 17:41 #35361
door Niels
Niels
Beantwoord door Niels in topic Hoe weet ik welke DIN pin aan welke RCA zit?
Dank jullie voor de tips. Helder.
Nu wachten dat het spul binnen is, ben ik mooi op tijd om mijn top 10 uit 1983 voor Het Platenblad op een ceedeetje te branden. :lol:
Niels
Nu wachten dat het spul binnen is, ben ik mooi op tijd om mijn top 10 uit 1983 voor Het Platenblad op een ceedeetje te branden. :lol:
Niels
Niels
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.