Skip to main content
Radio's van 1970 tot heden

Hoe weet ik welke DIN pin aan welke RCA zit?

Meer
22 aug 2013 19:33 #35445 door peter1952
Die laatste oplossing van Kees is wel de beste. Geen gezeur met impedantie aanpassingen enz. Heb ik zelf ook al eens gedaan om via een lange leiding een versterker "parallel" te laten lopen door zijn ingang via een emittorvolger aan de tape out van de eerste versterker te verbinden.
Het kan simpel op een experimenteerprintje gemaakt worden en uit de versterker gevoed. Eventueel achter dat emittorvolgertje nog twee instelpotjes zoals door Cees genoemd en je kunt alle kanten op.

Opmerkingen als "Ik probeer wel wat" getuigt naar mijn idee van volkomen onwetendheid en niet weten wat je doet.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 aug 2013 22:33 #35425 door Cees
Nog een oplossing voor als de instelpotmeters niet het gewilde resultaat geven om een
klein simpel emittor volger schakelingetje er tussen te zetten.
Het werkt als een impedantie omvormer van hoog naar laag. Zo lukt het altijd.
Het ingang signaal tap je bij de potm of bij de din uitgang af.
Even proberen wat de beste resultaten geeft.
Het schakelingetje belast het uitgang signaal niet, versterkt niet, maar werkt
verlies vrij.
Een BC5** torretje en de voeding kun je gewoon uit de versterker halen en je zou het ook
in de versterker kunnen inbouwen.
Succes, vr gr Cees.
PS: Altijd audio RW CD tjes gebruiken, geen computer CD, zo kan het niet mis gaan.
De RW CD kun je dan weer kopiëren naar een gewone niet herschrijf bare goedkope CD.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Meer
21 aug 2013 17:10 #35418 door Rene Daemen
Peter

de meeste CD recorders hebben een hoofdtelefoon aansluiting
en kun je meeluisteren.
volgende week komt de Dual hier heen en zal eens een testje doen

en voor alle Dual freaks deze site met vele dual schema's gebruiks aanwijzing
wegavision.pytalhost.com/dual.html
mvg René Daemen

René Daemen

Meer
20 aug 2013 21:06 - 20 aug 2013 21:06 #35396 door peter1952
René, is ook een mogelijkheid. Als het goed is geeft de uitgang van de CD recorder ook signaal bij opname dus kun je via de versterker meeluisteren.
Via een menpaneel kan natuurlijk alles. De insteek van het T-stuk is bij mij echter dat je ook zonder rompslomp platen kunt draaien. Een mengpaneel geeft natuurlijk wel meer mogelijkheden.

Het schema van de CV 80 is gewoon op internet te vinden, compleet met printtekening etc.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Laatst bewerkt 20 aug 2013 21:06 door peter1952. Reden: aanvulling

Meer
20 aug 2013 17:53 #35390 door Rene Daemen
Peter

Als de Cd recorder een hoofd telefoon aansluiting heb
sluitje de hoofd telefoon op aan als monitor om even de opname te controleren is T stuk overbodig
of een mengpaneeltje nemen 5kanaals pickup ingang cd recorder zit ook tape out op het paneel
en masterout op ingang tape dual desnoods 2e platenspeler en je kan je CD vol mixen
maar je bent dan wel van het gezeur af van verzwakkers enz
helaas heb ik geen CV 80 voor handen is gisteren opgehaald 2 elko's vervangen
anders was ik even gaan experimenteren wat hij daadwerkelijk doet,

Eerst even Niels zijn bevindingen afwachten

Grt René

René Daemen

Meer
20 aug 2013 16:59 - 20 aug 2013 17:01 #35389 door peter1952
Beste René, het kàn goed gaan, zoals in jouw geval. De recorder is dan wel voorzien van Cinch ingangen, maar men maakt via een verzwakkertje (meestal maar één weerstand) gebruik van de microfoon ingang. Sluit je dan die ingang aan op de DIN uitgang van de versterker, dan treedt wel een kleine verzwakking op, maar het gaat goed. Anders wordt het verhaal als je een "echte" Cinch ingang hebt met een ingangsweerstand van bij. 47 of 100 kOhm. Je krijgt dan onvoldoende signaal om volledige uitsturing te krijgen.

Omdat de boel nu wel wat erg onoverzichtelijk wordt, ben ik er vanmiddag maar eens ingedoken en het schema gevonden op internet van de CV 80.
Het ingangscircuit bestaat uit een draaischakelaar voor de verschillende ingangen en die worden rechtstreeks doorgeschakeld naar de volumeregelaar van 1,3 MOhm. Dat is dus al behoorlijk hoogohmig. Van de draaischakelaar wordt via een weerstand van 1 MOhm het opnamesignaal afgetakt naar de DIN plug. Koppel je daar nu je (CD) recorder aan dan treedt ten eerste al een extra belasting op van de ingangsschakeling en het signaal wordt te zwak. De verzwakker uitschakelen gaat in dit geval ook niet op.
Het lukt zo dus niet zonder meer. Je zou er in feite een versterkertrapje van c.a. 10 x tussen moeten schakelen.

Als het alleen om plaat opnamen gaat, zou Niels het ook zo kunnen doen: Maak geen gebruik van de MD voorversterker van de CV 80. Koppel de ingang van de CD recorder rechtstreeks via een losse MD voorversterker met de platenspeler en verbind de uitgang van de CD recorder met de tape ingang van de versterker. Wil je op deze manier rechtstreeks naar de platenspeler luisteren, koppel dan via een T-stukje de uitgang van de voorversterker aan bijv. de aux aansluiting van de versterker. Aangezien de ingangsweerstand van de versterker behoorlijk hoog is, krijg je nauwelijks extra belasting van je voorversterker.

Ik ben er nu ervan van uit gegaan dat een MD element wordt gebruikt.

Het is wel wat omslachtig, maar dit lijkt mij de beste manier.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Laatst bewerkt 20 aug 2013 17:01 door peter1952. Reden: Foutjes

Gemaakt door Kunena