Radio's van 1950 tot 1970
Portable radio's in zwang!
- TransistorTube
- [TransistorTube]
-
Minder
Meer
05 okt 2011 18:31 #10154
door TransistorTube
Beantwoord door TransistorTube in topic Re: Portable radio's in zwang!
Hallo Klaas,
Een leuke link stuur je daar! Staan hele leuke radio,s tussen.....: prima :
Veel succes met je fijne GRAETZ, supertoestel...
De van de zelfde fabrikant zijnde Schaub-Lorenz portables uit die tijd zijn altijd stuk.
Schijnt te maken te hebben met een stabilisatie-batterij in het HF gedeelte, en die is na zoveel jaren altijd functieloos...
En meestal uitgelopen over de componenten met alle schade van dien.:banghead:
Ombouwen met diodes schijnt een optie te zijn, maar je hebt er altijd veel werk aan. Ook veel defecte torren....: waardeloos
Van mijn 10 Schaub-Lorenz radio,s spelen er maar 3 goed.(periode 1960-'65)
De (destijds) iets goedkopere GRAETZ modellen mistten deze luxe, en dat is nu een zegen!
Ik ben er eigelijk nog geen tegengekomen die na normale behandeling na dik 45 jaar niet werkt.
Mocht je nog eens veel transistor-portables willen zien, ben je welkom.......
Grusse,:smilythumb: TT :smilythumb:
Een leuke link stuur je daar! Staan hele leuke radio,s tussen.....: prima :
Veel succes met je fijne GRAETZ, supertoestel...
De van de zelfde fabrikant zijnde Schaub-Lorenz portables uit die tijd zijn altijd stuk.
Schijnt te maken te hebben met een stabilisatie-batterij in het HF gedeelte, en die is na zoveel jaren altijd functieloos...
En meestal uitgelopen over de componenten met alle schade van dien.:banghead:
Ombouwen met diodes schijnt een optie te zijn, maar je hebt er altijd veel werk aan. Ook veel defecte torren....: waardeloos
Van mijn 10 Schaub-Lorenz radio,s spelen er maar 3 goed.(periode 1960-'65)
De (destijds) iets goedkopere GRAETZ modellen mistten deze luxe, en dat is nu een zegen!
Ik ben er eigelijk nog geen tegengekomen die na normale behandeling na dik 45 jaar niet werkt.
Mocht je nog eens veel transistor-portables willen zien, ben je welkom.......
Grusse,:smilythumb: TT :smilythumb:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05 okt 2011 09:31 #10124
door klaas
Beantwoord door klaas in topic Re: Portable radio's in zwang!
Nog even een leuke tip, voor iedereen die geïnteresseerd is geraakt in draagbare radiootjes, en misschien 1 wil aanschaffen, maar nog geen duidelijke keuze kan maken:
Hier een leuke Duitse website met 1001 modellen van 1950 tot 1975...
www.antikradio.de/koffer.htm
Succes met zoeken, en een goede aankoop! Dat zoeken is altijd het leukste!
Groeten, Klaas uit Leeuwarden.
Hier een leuke Duitse website met 1001 modellen van 1950 tot 1975...
www.antikradio.de/koffer.htm
Succes met zoeken, en een goede aankoop! Dat zoeken is altijd het leukste!
Groeten, Klaas uit Leeuwarden.
04 okt 2011 23:04 - 04 okt 2011 23:13 #10115
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Portable radio's in zwang!
Hallo TT,
De radio zal 100% bij RFT gemaakt zijn want zoals je al zegt, dat konden ze heus zelf wel. In die jaren kregen door Philips van externe fabrikanten betrokken artikelen nog niet of niet altijd eigen fabrieksletters voor het serienummer. Zo heb ik ook portable TV's van Belgisch en Japans fabrikaat gezien die gewoon de letter A kregen alsof ze in Eindhoven gemaakt waren terwijl ze er hooguit administratief of logistiek verwerkt zijn. Wel kwam in 1968 al de combinatie 1A voor voor algemene inkoop audio, maar die is hier dus nog niet gebruikt. Mijn RS2234 RFT tafelradio uit 1973 heeft zelfs helemaal geen letter voor het nummer staan...
En de band tussen Erres/Van der Heem en Philips in het algemeen, dus voordat Philips de boel overnam... Dat heeft ook regelmatig samenwerkingen en producten opgeleverd die ik nog niet helemaal in de peiling heb.
Nog veel andere details dus uit te zoeken, alleen blijft dat zonder archieftoegang altijd een beetje behelpen. Mijn informatie komt in principe voornamelijk van het bestuderen van (foto's van) apparaten en documentatie.
De radio zal 100% bij RFT gemaakt zijn want zoals je al zegt, dat konden ze heus zelf wel. In die jaren kregen door Philips van externe fabrikanten betrokken artikelen nog niet of niet altijd eigen fabrieksletters voor het serienummer. Zo heb ik ook portable TV's van Belgisch en Japans fabrikaat gezien die gewoon de letter A kregen alsof ze in Eindhoven gemaakt waren terwijl ze er hooguit administratief of logistiek verwerkt zijn. Wel kwam in 1968 al de combinatie 1A voor voor algemene inkoop audio, maar die is hier dus nog niet gebruikt. Mijn RS2234 RFT tafelradio uit 1973 heeft zelfs helemaal geen letter voor het nummer staan...
En de band tussen Erres/Van der Heem en Philips in het algemeen, dus voordat Philips de boel overnam... Dat heeft ook regelmatig samenwerkingen en producten opgeleverd die ik nog niet helemaal in de peiling heb.
Nog veel andere details dus uit te zoeken, alleen blijft dat zonder archieftoegang altijd een beetje behelpen. Mijn informatie komt in principe voornamelijk van het bestuderen van (foto's van) apparaten en documentatie.
Laatst bewerkt 04 okt 2011 23:13 door maarten.
- TransistorTube
- [TransistorTube]
-
Minder
Meer
04 okt 2011 20:50 #10111
door TransistorTube
Hallo Maarten,
Typesticker is inderdaad het papieren Philips-achtige stickertje.....
Heel apart allemaal, ze waren bij RFT echt zelf wel in staat om zo,n radio te maken.
Stof tot nadenken en uitzoeken?: mmm :
Vriendelijke groeten, TT.
Typesticker is inderdaad het papieren Philips-achtige stickertje.....
Heel apart allemaal, ze waren bij RFT echt zelf wel in staat om zo,n radio te maken.
Stof tot nadenken en uitzoeken?: mmm :
Vriendelijke groeten, TT.
04 okt 2011 11:04 - 04 okt 2011 11:07 #10083
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Portable radio's in zwang!
Hallo Transistortube,
Hiermee heb je me alvast goed op weg geholpen! De op dit moment voor mij belangrijkste aanwijzing is het productienummer/serienummer dat met een A begint (ik neem aan op een etiketje in Philips-stijl). Die letter is een aanwijzing dat het apparaat ergens uit een Philips-koker kwam. Dan komt de veronderstelling toch weer dichterbij dat Philips zo nu en dan radio's kreeg als betaling voor het een of ander (kan me minder goed voorstellen dat ze die zelf bestelden daar, ze hadden zelf immers genoeg fabrieken). Aangezien de vormgeving uit de toon viel bij Philips of andere submerken, werden ze dan als Erres verkocht. óf ze zochten natuurlijk iets dat qua vormgeving goed aansloot bij wat men van Erres gewend was.
Let wel, dit is wat ik het meest waarschijnlijk vind. Het kan natuurlijk ook anders gelopen zijn, want Philips blijft je altijd verbazen.
Hiermee heb je me alvast goed op weg geholpen! De op dit moment voor mij belangrijkste aanwijzing is het productienummer/serienummer dat met een A begint (ik neem aan op een etiketje in Philips-stijl). Die letter is een aanwijzing dat het apparaat ergens uit een Philips-koker kwam. Dan komt de veronderstelling toch weer dichterbij dat Philips zo nu en dan radio's kreeg als betaling voor het een of ander (kan me minder goed voorstellen dat ze die zelf bestelden daar, ze hadden zelf immers genoeg fabrieken). Aangezien de vormgeving uit de toon viel bij Philips of andere submerken, werden ze dan als Erres verkocht. óf ze zochten natuurlijk iets dat qua vormgeving goed aansloot bij wat men van Erres gewend was.
Let wel, dit is wat ik het meest waarschijnlijk vind. Het kan natuurlijk ook anders gelopen zijn, want Philips blijft je altijd verbazen.
Laatst bewerkt 04 okt 2011 11:07 door maarten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: TransistorTube
- TransistorTube
- [TransistorTube]
-
Minder
Meer
04 okt 2011 09:56 #10082
door TransistorTube
@ Huub,
Nog even over die Graetz...
Die wordt gevoed door 5 dikke staafbatterijen.
Ik gebruik dit toestel zelf ook in en om huis, en laat em spelen op oplaadbare batterijen.
En verbaas me telkenmale hoe lang die meegaan!
Inderdaad een heerlijk toestel...
Vriendelijke groeten van TT.
Nog even over die Graetz...
Die wordt gevoed door 5 dikke staafbatterijen.
Ik gebruik dit toestel zelf ook in en om huis, en laat em spelen op oplaadbare batterijen.
En verbaas me telkenmale hoe lang die meegaan!
Inderdaad een heerlijk toestel...
Vriendelijke groeten van TT.