Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Portable radio's in zwang!

• TransistorTube
  • [TransistorTube]
Meer
02 okt 2011 11:36 #10028 door TransistorTube
Beantwoord door TransistorTube in topic Re: Portable radio's in zwang!
Hallo Klaas,

Die getoonde Graetz heb ik in de Super-Page uitvoering. Die heeft een uitgangsvermogen van vette 3.5 watt......: prima : (tegen 1.7 tot dikke 2 van de normale Page-Deluxe).
Een echte geweldenaar, met prachtig geluid, en super ontvangst op alle banden.......
Maar mooie transistorradio,s uit de beginperiode en buizenportables zijn altijd al duur geweest.
Daar betaalde ik zo,n 15 jaar geleden ook al de hoofdprijs voor.
Al vond je toen deze toestellen als de Graetz Page nog voor knaken.
Die zitten nu wel in de lift, maar daar kon je op wachten....
Maar de meeste mooie toestellen naar mijn smaak heb ik al vergaard in die tijd.
Al vind ik nog steeds wel een ding wat ik nog niet had. Gisteren kocht ik een zware ERRES portable, ongeveer 1965, met 3 voorkeuze-zenders op FM.:thumbsup:
De laatste echte ERRES van voor de Philips periode. Althans dacht ik......: mmm :
Bij openen blijkt het hele toestel een RFT uit de DDR! Kompleet met Russische transistoren.....:woohoo:
Geen stukje Hollands aan!
Heel apart! Nog nooit geweten......
Zo zie je maar weer.

Vriendelijke groeten,:thumbsup: TT.:thumbsup:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
02 okt 2011 08:12 - 02 okt 2011 08:12 #10023 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Portable radio's in zwang!
Mooi radiotje klaas ook nog alles van hout
dat was zoo in die tijd .
Ik las op het anderen Forum over voedings brom
Gewoon een beter groten losse voeding nemen bvb philips kastje
NIET zoo een die in het stopcontakt past
De aflak elco mist . 7.5 v DC . Huub
Laatst bewerkt 02 okt 2011 08:12 door Huub.

Meer
01 okt 2011 22:22 - 01 okt 2011 22:24 #10019 door klaas
Beantwoord door klaas in topic Re: Portable radio's in zwang!
Na enig zoeken en afwegingen kwam ik op de Greatz, super Page uit 1964 uit. Deze portable heeft wel een modernere uitstraling dan vaak geliefd is onder de meeste verzamelaars, maar het is een fantastische radio! Voor de prijs hoef je m niet te laten staan, en het geluid is geweldig! Daar kan menig modern radiootje nog wat van leren.

Het leuke is, dat ie een spaar stand heeft, om de batterijen te sparen, en zelfs schaalverlichting! Het toestel is dan ook al weer 47 jaar!

Ja, ik weet het, met torren.... Geeft niets! Historisch zeker! Een aanrader als keuken radio!

(de mijne is bruin, en zeker 2,5 kg zwaar!)
Bijlagen:
Laatst bewerkt 01 okt 2011 22:24 door klaas.

Meer
14 sep 2011 07:35 #9467 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Portable radio's in zwang!
Klaas de drie middelste en in ieder geval met FM er op
Ik vind deze radio.s ook heel luik .Huub

Meer
13 sep 2011 21:37 #9466 door klaas
Portable radio's in zwang! werd gestart door klaas
Goedenavond iedereen op Marcels forum.

Met toenemend verlangen naar een portable radio uit de jaren 50, of iets later, verneem ik op Marktplaats en ook de fora voor liefhebbers een steeds groter wordend aantal mensen die "iets" met portablel radio's doen. Natuurlijk zijn deze radio's in verhouding met de tafelradio's uit dezelfde periode erg fragiel en het geluid zal zeker niet in verhouding staan, maar leuk zijn ze wel!

Nou wil ik misschien eens zo'n radio aanschaffen, voor in de keuken, maar weet niet welk toestel nou leuk zou zijn. Ik zie dat de meeste portables al met transistoren zijn uitgevoerd. Dat was natuurlijk het toverwoord in die tijd, maar ook de transistoren uit de begintijd, zoals de AF en OC types zijn al zeker 50 jaar oud en leuk om mee te werken. Het leukste is natuurlijk een defect exemplaar! Daar kan ik nog een aantal uurtjes hobby plezier aan beleven in de donkere avonden.

Op MP kom ik verschillende types tegen. Steeds meer de laatste tijd, valt mij op. Ook de prijzen zijn niet mis! Een aantal jaren geleden werden zulke toestellen nog voor een paar gulden weggedaan op de rommelmarkt...

Een buizen portable met FM (UKW) is natuurlijk te mooi om waar te zijn! Ik kwam een Blaupunkt tegen, maar is al verkocht. Mijn wens is een radio met FM. Daar wordt door mijn vrouw het meest naar geluisterd, en zal zij de radio ook waarderen in de keuken.

Heeft iemand tips en voorbeelden van types, dat zou het zoeken wat vergemakkelijken.

Nog een paar MP voorbeelden... De prijzen zijn soms schrikbarend! Die mag je zelf opzoeken...

Gemaakt door Kunena