Radio's van 1950 tot 1970
Philips B8X72A op zicht
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
26 mrt 2011 15:50 #3113
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Philips B8X72A op zicht
Wim
En waar wil je het dan voor ruilen?
:smilythumb:
RR
En waar wil je het dan voor ruilen?
:smilythumb:
RR
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- wimmie
- [wimmie]
-
Minder
Meer
26 mrt 2011 13:37 - 26 mrt 2011 13:41 #3108
door wimmie
Beantwoord door wimmie in topic Re: Philips B8X72A op zicht
Rene
Klopt een is er te koop, of te ruil natuurlijk
Wim
Klopt een is er te koop, of te ruil natuurlijk
Wim
Laatst bewerkt 26 mrt 2011 13:41 door wimmie.
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
26 mrt 2011 13:31 #3107
door René R
Hoi Wim
Ik zie dat je er ook een te koop hebt gezet.
Groet :smilythumb:
René (R)
Ik zie dat je er ook een te koop hebt gezet.
Groet :smilythumb:
René (R)
- wimmie
- [wimmie]
-
Minder
Meer
25 mrt 2011 20:04 #3100
door wimmie
Beantwoord door wimmie in topic Re: Philips B8X72A op zicht
Hoi,
Het lijkt een beetje een rage te worden de b8x72 a vandaar dat ik ze ook effe voor de dag heb gehaalt.
Ik heb er drie eentje staat nog op zolder de andere twee staan hier op de foto.
Ik heb er een aangesloten op een extra speaker met daarin de 9710 am klinkt zeer goed.
wim
Het lijkt een beetje een rage te worden de b8x72 a vandaar dat ik ze ook effe voor de dag heb gehaalt.
Ik heb er drie eentje staat nog op zolder de andere twee staan hier op de foto.
Ik heb er een aangesloten op een extra speaker met daarin de 9710 am klinkt zeer goed.
wim
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
25 mrt 2011 15:15 - 25 mrt 2011 15:19 #3085
door René R
Hoi
Een vriend van me merkte gisteren op dat hij het een "oerlelijk toestel" vindt.
Dat mag natuurlijk en ik vind het helemaal niet erg.
Zo heb ik ook voorbeelden bij anderen die ik niet mooi vind.
Ik vroeg me alleen af waarom ik het dan wel een mooi toestel vind.
En bedacht het volgende.
Ik heb vooral belangstelling voor prototypes, dus apparaten die iets aan het begin
vertegenwoordigen en daarom ook meer geschiedenis hebben gemaakt dan zijn opvolgers.
Zo is de eerste plano de B5X61A. Of hij nou mooi is of niet, hij was de start voor
een nieuwe trend. Het gebogen gefineerde multiplex was in de jaren vijftig hypermodern.
Kijk ook maar naar de toenmalige meubelvormgeving. Scandinavische meubels en bijvoorbeeld
ook Charles and Ray Eames uit Amerika. Ook Gerrit Rietveld experimenteerde er mee, en zijn
zoon Jan.
Logisch dus dat de radio-industrie er ook op inhaakte.
Maar goed.
De B8X72A vind ik ook een prototype. Philips noemde dit ook een plano (in de drie sterren-
klasse) en in veel opzicht was hij uniek. Ook hij week af van het toen nog normale patroon
van de luidsprekers aan de voorkant, afgedekt met een doekje. Gezien de uitgebreide
functies werd de glasplaat toch nog tamelijk groot en dat maakte het model niet compact.
Het verband met de drie sterrenklasse (Hi-Q) zie ik nu ook; er is een aansluiting voor de
bekende set hoog-ohmige losse luidsprekers. In principe was deze radio uitgebreider dan
de B7X73A als ontvanger. Desgewenst kunnen de inwendige luidsprekers ook nog eens uitgezet worden.
Voorliefde voor prototypes dus.
Vandaar ook mijn ontstane en praktiserende passie voor de vroege hifi van Philips.
Ook in die dagen met de AG9000 een trendsetter voor de volgende generaties hifi.
De hele serie hifi (o.a. AG9006, 9004, 9007) uit die jaren is ook zeer functioneel
vormgegeven zonder enige poespas. Dat kwam later pas, toen het principe ingeburgerd was.
De nuchtere industriële vormgeving er van spreekt mij aan.
Zo heb ik ook de voorkeur voor de jukebox AMI G, terwijl maar weinig mensen die mooi vinden.
Maar de kast om het mechaniek was heel functioneel en exact afgestemd op dat mechaniek:
de eerste carrousel met 200 selecties. Om er optimaal voor onderhoud bij te kunnen
hadden ze een ingenieuze kast bedacht die aan alle kanten open kon zonder de jukebox
van de muur te verplaatsen. Alle deuren open en het mechaniek kon naar voren geschoven
worden en zelf rond draaien. Prachtig gewoon. Ook was er veel aandacht besteed aan de
weergave. Er is vrijwel geen jukebox die de AMI G in weergave evenaarde.
En zo zijn er meer voorbeelden.
Prototypes dus, daar gaat mijn bewondering naar uit.
Uiteraard geen wet van Meden en Perzen.

Groet
René (R)
Een vriend van me merkte gisteren op dat hij het een "oerlelijk toestel" vindt.
Dat mag natuurlijk en ik vind het helemaal niet erg.
Zo heb ik ook voorbeelden bij anderen die ik niet mooi vind.
Ik vroeg me alleen af waarom ik het dan wel een mooi toestel vind.
En bedacht het volgende.
Ik heb vooral belangstelling voor prototypes, dus apparaten die iets aan het begin
vertegenwoordigen en daarom ook meer geschiedenis hebben gemaakt dan zijn opvolgers.
Zo is de eerste plano de B5X61A. Of hij nou mooi is of niet, hij was de start voor
een nieuwe trend. Het gebogen gefineerde multiplex was in de jaren vijftig hypermodern.
Kijk ook maar naar de toenmalige meubelvormgeving. Scandinavische meubels en bijvoorbeeld
ook Charles and Ray Eames uit Amerika. Ook Gerrit Rietveld experimenteerde er mee, en zijn
zoon Jan.
Logisch dus dat de radio-industrie er ook op inhaakte.
Maar goed.
De B8X72A vind ik ook een prototype. Philips noemde dit ook een plano (in de drie sterren-
klasse) en in veel opzicht was hij uniek. Ook hij week af van het toen nog normale patroon
van de luidsprekers aan de voorkant, afgedekt met een doekje. Gezien de uitgebreide
functies werd de glasplaat toch nog tamelijk groot en dat maakte het model niet compact.
Het verband met de drie sterrenklasse (Hi-Q) zie ik nu ook; er is een aansluiting voor de
bekende set hoog-ohmige losse luidsprekers. In principe was deze radio uitgebreider dan
de B7X73A als ontvanger. Desgewenst kunnen de inwendige luidsprekers ook nog eens uitgezet worden.
Voorliefde voor prototypes dus.
Vandaar ook mijn ontstane en praktiserende passie voor de vroege hifi van Philips.
Ook in die dagen met de AG9000 een trendsetter voor de volgende generaties hifi.
De hele serie hifi (o.a. AG9006, 9004, 9007) uit die jaren is ook zeer functioneel
vormgegeven zonder enige poespas. Dat kwam later pas, toen het principe ingeburgerd was.
De nuchtere industriële vormgeving er van spreekt mij aan.
Zo heb ik ook de voorkeur voor de jukebox AMI G, terwijl maar weinig mensen die mooi vinden.
Maar de kast om het mechaniek was heel functioneel en exact afgestemd op dat mechaniek:
de eerste carrousel met 200 selecties. Om er optimaal voor onderhoud bij te kunnen
hadden ze een ingenieuze kast bedacht die aan alle kanten open kon zonder de jukebox
van de muur te verplaatsen. Alle deuren open en het mechaniek kon naar voren geschoven
worden en zelf rond draaien. Prachtig gewoon. Ook was er veel aandacht besteed aan de
weergave. Er is vrijwel geen jukebox die de AMI G in weergave evenaarde.
En zo zijn er meer voorbeelden.
Prototypes dus, daar gaat mijn bewondering naar uit.
Uiteraard geen wet van Meden en Perzen.
Groet
René (R)
Laatst bewerkt 25 mrt 2011 15:19 door René R.
Minder
Meer
24 mrt 2011 05:26 - 24 mrt 2011 05:27 #3041
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Philips B8X72A op zicht
Als eigenwijze oue zak zijnde :banghead: blijf ik de pest houden aan zulke spuitbussen met halogeen verbindingen. Ik zweer bij mijn compressortje
Ieder zijn voorkeur
Nico
Ieder zijn voorkeur
Nico
Laatst bewerkt 24 mrt 2011 05:27 door Ouwe Schipper.