Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Reparatie van mijn B8X72A

Meer
26 jul 2025 11:04 #101573 door lierseboy
Beantwoord door lierseboy in topic Reparatie van mijn B8X72A
 Stuurspanning EM kan ook met de multimeter gemeten worden, eerst moetten de kernen maar beweegbaar gemaakt worden

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 jul 2025 06:45 #101571 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Reparatie van mijn B8X72A
Grootste probleem is dat de kerntjes vaak vastzitten en door draaien de spoelvormpjes losraken waardoor de draadjes afbreken. Dan ben je verder van huis. Beter is eerst met van die oorsmeerolie de kerntjes gangbaar te maken (ervanuitgaande dat ze inderdaad vastzitten) en dan heel voorzichtig met een speciale kunststof trimsleutel de kerntjes verdraaien. Zie ook de tips en trucs op NFOR. Kan inderdaad met off-air signaal en afstemoog. Testzendertje is beter (want stabieler) en het is altijd handig om de stuurspanning van de EM80 voor en na te meten om te zien of er verbetering is opgetreden.

Tjerk, 9ZZ

Meer
25 jul 2025 20:46 - 25 jul 2025 20:47 #101570 door lierseboy
Zoals renê zegt, beste is “oefenen” op een goedkoper of toestel met slechte kast, als je het toch perse wil doen , kun je met de haardroger de spoel 1per 1 opwarmen. Met de punt van de soldeerbout kan ook maar dan moet je al voorzichtiger zijn, met een kunststof passende , geen te kleine sleuf pakken want dan draai je de kern snel stuk… ,zachtjes links en rechts proberen draaien, lukt het niet met een kleine kracht verder opwarmen, tot er zachtjes beweging inkomt, de originele stand onthouden, en kijken tijdens het draaien naar het afstem oog, van rechts (kant eindtrap) naar links (kant ECC 85 ) werken, met als laatste de ratiodedector sec (tweede spoelkern ratiodedector), deze kun je dan op het gehoor ook afregelen,  als hier  de uitslag EM 80 het grootste is moet de zender het zuiverste klinken, uiteraard wanneer alle andere mogelijke oorzaken gecontroleerd zijn (buizen ,weerstanden,condensatoren…) heb dit verschillende keren gedaan en na controle met de meetzender toonde aan dat er weinig verschil zat, ik doe het soms ook met de multimeter
Laatst bewerkt 25 jul 2025 20:47 door lierseboy.

Meer
25 jul 2025 20:21 #101569 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Reparatie van mijn B8X72A
Marc
ik raad het af met dit toestel
neem hier een goedkoop toestel voor  waar kast leleijk is  chassis spelend maken en dan  kun je na hartelust trimmen en kijken wat er gebeurt
sloop je iets geen man overboord.
Daarna onder de knie kun je de b8x doen
grt René

René Daemen

Meer
25 jul 2025 17:22 #101568 door Marc
Beantwoord door Marc in topic Reparatie van mijn B8X72A
Bedankt voor jullie reacties!

De + en ++ spanningen zijn iets hoger dan wat er in het schema staat, als de EZ81 niet goed zou zijn dan zou ik verwachten dat juist die spanningen ook wat lager zouden zijn. Dus ik verwacht geen problemen met de EZ81. Maar kan even zoeken of ik er nog een heb liggen en dan even uitwisselen.

Voor wat betreft het bijregelen. Ik heb hier inderdaad geen ervaring mee. Maar ik zou er wel graag ervaring mee opdoen. Aan de andere kant wil ik natuurlijk niets beschadigen.
Zolang ik voorzichtig ben en bijhoud hoeveel ik ze verdraaid heb, kan er niets misgaan en kan ik het (letterlijk) terugdraaien toch?
Van achter naar voren: dus beginnen bij S35/S34 en dan terug werken naar S26/S27, en tenslotte S58/S59?

Of raden jullie echt af dat ik hier zelf aan begin?

Meer
21 jul 2025 10:15 #101561 door lierseboy
Dat is volgens mij meer een combinatie van : een licht verminderde emissie van de EZ buis in combinatie van een mindere ECC 85 en hier en daar wat verlopen weerstanden. Gelukkig moet er om de minste fout geen EZ buis vervangen worden of er waren er al lang geen meer

Gemaakt door Kunena