Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Reparatie van mijn B8X72A

Meer
15 jul 2025 18:43 #101541 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Reparatie van mijn B8X72A
Wat betreft het volume verschil tussen de PU-ingang en de FM: Het hangt er vanaf hoeveel signaal je op de PU-ingang zet. Dit volume verschil zegt in feite niets.
En het verschil in volume m.b.t. het antennesignaal: Zolang de begrenzer niet in werking treedt, is het volume ook afhankelijk van het antenne signaal. Zodra de begrenzer in werking treedt, is het volume niet meer of minder afhankelijk van het antenne signaal.
Heb je de schermrooster weerstanden van de mengbuis en MF-trappen gecontroleerd? 

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
15 jul 2025 15:04 - 15 jul 2025 15:05 #101540 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Reparatie van mijn B8X72A

Bij frequentie modulatie had ik dat niet verwacht?
De midfrequent van buizenradio's heeft meestal nogal weinig versterking waardoor die niet in limiting gaat, een vereiste voor correcte FM demodulatie. Je hebt waarschijnlijk ook heel weinig ruis tussen de zenders. Bij deze radio worden slechts drie buizen gebruikt. Als ook nogeens de schermroosterspanning van de drie buizen te laag is blijft er weinig over. Dat is dan meteen een mooie eerste stap in het reparatieproces: de spanningen nalopen die in het schema op diverse punten staat aangegeven.

Wat ook kan is dat de C'tjes in de midfrequent trafootjes zijn verlopen. Dan zijn de spanningen wel goed maar heb je alsnog te weinig versterking. En geen uitslag op de EM80.

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 15 jul 2025 15:05 door PE9ZZ.

Meer
14 jul 2025 22:36 #101536 door Marc
Beantwoord door Marc in topic Reparatie van mijn B8X72A
Even een update.

Het volume op de FM is ondertussen deels opgelost, door de contacten van de schakelaars eens goed schoon te maken. Het volume is nu best goed, al is het nog wel iets zachter dan muziek via de PU ingang. Ik weet niet of dat zo hoort?
Verder valt me op dat het volume ook afhankelijk is van de richting van de antenne (ik gebruik nu een draad van ongeveer 1m als antenne). Bij frequentie modulatie had ik dat niet verwacht?

Daarna aan de slag gegaan om de snaren te installeren. Dat was best even een gepruts, maar met een paar keer opnieuw beginnen en een flinke dosis geduld is het gelukt :)

Verder aan de slag gegaan om wijzers te maken. De FM wijzer heb ik gemaakt door de wijzer van de sloop-F7X70A te verbuigen. De AM wijzer van de F7X70A was te kort, maar heb de wijzer van een B4X02A met flink wat buigen uiteindelijk goed passend gekregen. Zie de bijlage voor het resultaat.

Nu nog wachten op wat bestelde condensatoren om de toonregeling weer goed werkend te krijgen.

Wat me ook opviel: het 'te hoog volume' neonlampje licht zelfs bij maximum volume nog niet op. Mogelijk dat die ook kapot is? Bij welke spanning zou die aan moeten gaan?

Binnenkort hopelijk weer een update :)   
Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NGG

Meer
24 jun 2025 12:05 #101458 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic Reparatie van mijn B8X72A
Een pracht van een plano radio en het bewijs dat Philips met die term niet 'plat' bedoelde. 
Zo te zien aan de schaal heb je een exportmodel, het is zo neutraal mogelijk en niet de
schaal die we normaliter zien (met de plaatsnamen). 
Succes en plezier met de restauratie. 

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is

Meer
15 jun 2025 21:50 - 15 jun 2025 21:51 #101430 door Marc
Reparatie van mijn B8X72A werd gestart door Marc
Hi

Bij deze wat meer achtergrond van de reparatie van mijn B8X72A.

Het begon met een Marktplaats advertentie met als titel en beschrijving "Philips radio". Verder geen info, maar de foto liet zien dat het om een B8X72A ging. De eigenaar wist er verder niet veel van, en de radio deed het ook niet. Ik wilde graag een B8X72A en kon hem voor weinig ophalen, dus zo werd ik eigenaar van deze radio.

Thuis aangekomen natuurlijk eens goed gekeken wat ik eigenlijk gekocht had. Mijn bevindingen:
  • Een van de 5 kleine knopjes ontbreekt, en bij een mist het metalen kapje op het uiteinde
  • Weinig stof van binnen, bij eerder radio's was dat wel anders...
  • Geen sporen van eerdere reparaties / vervangen componenten, behalve een extra weerstand bij de 9710A (en later bleek, ook wat plakband op de conusrand)
  • De 2-delige achterwand ontbreekt, in plaats daarvan zat er een doek met nietjes
  • De 2 wijzers en snaren voor FM en AM ontbreken
  • 1 EL86 is kapot: helemaal wit uitgeslagen, en gescheurd glas
  • De kast is in redelijk goede staat. De lak is wel matig, maar geen beschadigingen
  • Het is de internationale versie met FM tot 108MHz

Toen eerst op zoek gegaan naar een vervangende EL86.
Daarna gecontroleerd of er geen kortsluitingen in zitten, capaciteit van de grote elco gecontroleerd, en voorzichtig met een variac de radio opgestart:
  • Er zijn verschillende lampjes stuk
  • Er komt 50Hz brom uit, maar via de PU ingang geen muziek
  • Het schuif-mechanisme bij het groene lampje werkte niet goed, waardoor het touwje bij de potmeter van de katrol afloopt bij de potmeter
  • De EM80 heeft zijn beste tijd gehad

Wat is er ondertussen al opgelost::
  • Behoorlijk wat componenten gevonden in het versterker deel die niet meer goed waren: R42, R44, R55, R81, R82, C67, C69, C70, C74, C161. Verder ook R6, R15, R20, R30 en R49 vervangen omdat ze niet goed waren. Er moeten nog een paar andere C's vervangen worden in het versterker deel maar die hebben alleen invloed op de toonregeling, niet op de versterking. Ik had daar niet de juiste componenten voor liggen, dus besloten om die later te doen. In het zender-ontvang-deel zullen vast ook nog wat C's vervangen moeten worden.
  • Kapotte lampjes vervangen
  • Het schuifje bij het groene lampje weer goed werkend gekregen. Hier bleek een spleet te zitten tussen de 2 delen waar het schuifje doorheen beweegt. Het schuifje kwam daardoor vast te zitten. Opgelost door met een extra popnagel de spleet tussen de 2 delen weer dicht te maken.
  • Op zoek gegaan naar de missende knopjes. Uiteindelijk op Marktplaats een radio gevonden die in heel belabberde staat was, met 4 van deze knopjes in de glazen afstemschaal. Dit bleek een F7X70A te zijn die was verzaagd van radiomeubel tot radio en ook een tijdje in een vochtige schuur had gestaan ofzo. Maar de knopjes waren goed, en er zitten nog wel meer bruikbare onderdelen aan die misschien van pas komen.
  • Probleem met de 9710A opgelost (zie mijn andere topic hier)

Het resultaat tot nu toe is een radio die via de PU ingang weer muziek speelt, en al best aardig klinkt.
Op de AM banden kan ik nog niets ontvangen.
Op FM kan ik wel zenders ontvangen, maar echt heel zacht. Met het volume maximaal open is het net te horen.

Volgende stappen:
  • FM weer goed werkend krijgen
  • Verlopen C's in de toonregeling vervangen
  • Nieuwe snaren installeren (ik heb al gelezen dat de besnaring zoals die in de service manual staat, niet goed is. Dan gaat de FM de verkeerde kant op)
  • Wijzers vinden voor op de snaren. Ik hoop dat de wijzers van de F7X70A bruikbaar zijn?

De FM werkt dus wel. Ik kan hier Omroep Brabant ontvangen (87.6MHz) met de afstem condensator bijna maximaal ingedraaid, en Sky Radio (101.6 MHz) met de afstem condensator op ongeveer 2/3e van de range. Dus dat klopt allemaal wel. Maar het is zo zacht dat het nauwelijks hoorbaar is.
Ik snap nog niet helemaal hoe dit deel van het circuit werkt en hoe te troubleshooten. Maar daar ga ik de komende weken eens in duiken.

Tot zo ver, to be continued!
Bijlagen:
Laatst bewerkt 15 jun 2025 21:51 door Marc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin, RR1957

Gemaakt door Kunena