Radio's van 1950 tot 1970
Reparatie van mijn B8X72A
25 aug 2025 23:49 - 25 aug 2025 23:50 #101656
door Marc
Beantwoord door Marc in topic Reparatie van mijn B8X72A
Weer een update 
De volumeknop doet het na een schoonmaakbeurtje weer een heel stuk beter. Hetzelfde verhaal voor de knop om de lage tonen te regelen.
De AM doet het ook weer een beetje. Hier heb ik de antenne schakelaar schoongemaakt en de kerntjes wat beter afgesteld.
De plofjes die sommige schakelaars hadden, zijn na schoonmaken ook een stuk minder.
Daarmee is hij technisch helemaal naar mijn zin. Dus heb hem ook weer in de kast ingebouwd.
Nu lekker aan het luisteren naar het eindresultaat
Ik ben er echt blij mee, er mankeerde best veel aan maar het is toch gelukt om hem weer tot leven te brengen.
Ook super bedankt voor alle hulp die ik hier van jullie gekregen heb.
Om het helemaal af te maken, zou het mooi zijn als iemand me kan helpen om een achterwand te vinden? Heeft iemand er een over, of hebben jullie een tip waar ik er een zou kunnen vinden?
(in de bijlage ook nog een foto van het eindresultaat)
De volumeknop doet het na een schoonmaakbeurtje weer een heel stuk beter. Hetzelfde verhaal voor de knop om de lage tonen te regelen.
De AM doet het ook weer een beetje. Hier heb ik de antenne schakelaar schoongemaakt en de kerntjes wat beter afgesteld.
De plofjes die sommige schakelaars hadden, zijn na schoonmaken ook een stuk minder.
Daarmee is hij technisch helemaal naar mijn zin. Dus heb hem ook weer in de kast ingebouwd.
Nu lekker aan het luisteren naar het eindresultaat
Ik ben er echt blij mee, er mankeerde best veel aan maar het is toch gelukt om hem weer tot leven te brengen.
Ook super bedankt voor alle hulp die ik hier van jullie gekregen heb.
Om het helemaal af te maken, zou het mooi zijn als iemand me kan helpen om een achterwand te vinden? Heeft iemand er een over, of hebben jullie een tip waar ik er een zou kunnen vinden?
(in de bijlage ook nog een foto van het eindresultaat)
Laatst bewerkt 25 aug 2025 23:50 door Marc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NGG
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04 aug 2025 22:51 #101581
door Marc
31 jul 2025 17:40 #101578
door lierseboy
Beantwoord door lierseboy in topic Reparatie van mijn B8X72A
Hoi Marc, wat de volume knop betreft, komt vaker voor bij deze types, je kunt hem eens inspuiten met Wd 40!contact of ipa, er kan zomaar wat vuil of stof inzitten,
dat uitschakelplofje is de aan uitschakel hendel onder het chassis die een koperen lip aantikt bij het indrukken, deze kan vuil zijn of slecht contact maken,de Dolche knop idem, schakelaar controleren/ reinigen …
De AM banden , spanningen rond de ECH 81 vervangen (is deze goed?) ferrietantenne controleren of alles juist zit aangesloten en de schakelaar op het aansluit bord hier goed zit /schakelt
als het goed is heb ik nog een achterwand uit twee delen liggen (moet ik naar kijken)
dat uitschakelplofje is de aan uitschakel hendel onder het chassis die een koperen lip aantikt bij het indrukken, deze kan vuil zijn of slecht contact maken,de Dolche knop idem, schakelaar controleren/ reinigen …
De AM banden , spanningen rond de ECH 81 vervangen (is deze goed?) ferrietantenne controleren of alles juist zit aangesloten en de schakelaar op het aansluit bord hier goed zit /schakelt
als het goed is heb ik nog een achterwand uit twee delen liggen (moet ik naar kijken)
30 jul 2025 22:04 #101576
door Marc
Ik heb weer aardig wat voortgang geboekt! Met behulp van jullie tips - dank daarvoor!
Op het sloop chassis had ik geoefend met het losmaken van de kernen. Met een haardroger en wat geduld is dat goed gelukt. Daarna op de B8X72A hetzelfde gedaan en alle kernen zijn goed losgekomen.
Toen met de afstelling aan de slag gegaan. Eerst voorzichtig wat naar links en rechts draaien om aan te voelen wat er gebeurt, zonder de start-instellingen kwijt te raken. En daarna op gehoor en op het beeld van de EM80 gaan afstellen. En ik ben echt super blij met het resultaat. Het volume is echt vele malen hoger, en ik heb ook veel meer hoge tonen. Het klinkt zoals FM hoort te klinken.
Wat er nu nog op de issue / to-do list staat:
Gezien de slechte bereikbaarheid van de volume potmeter denk ik dat ik die maar laat zoals het is. 'Forte' wil ik nog wel goed werkend krijgen, en zou ook graag de plofjes van sommige schakelaars weg krijgen.
AM - ik kan er mee leven als ik die niet werkend krijg, maar nu ik zo ver ben vind ik dat het eigenlijk wel opgelost moet worden
Op het sloop chassis had ik geoefend met het losmaken van de kernen. Met een haardroger en wat geduld is dat goed gelukt. Daarna op de B8X72A hetzelfde gedaan en alle kernen zijn goed losgekomen.
Toen met de afstelling aan de slag gegaan. Eerst voorzichtig wat naar links en rechts draaien om aan te voelen wat er gebeurt, zonder de start-instellingen kwijt te raken. En daarna op gehoor en op het beeld van de EM80 gaan afstellen. En ik ben echt super blij met het resultaat. Het volume is echt vele malen hoger, en ik heb ook veel meer hoge tonen. Het klinkt zoals FM hoort te klinken.
Wat er nu nog op de issue / to-do list staat:
- Het volume verloopt niet lineair als ik aan de volume knop draait, er is een soort van 'vlakker' stuk in het midden, en daarboven gaat het volume opeens veel harder omhoog. Ook is er een lichte kraak tijdens het verdraaien.
- Er is een plofje / kraakje bij het uitschakelen van de radio, en bij het inschakelen van het 2e pre-set knopje ('Dolce', de laag-volume setting waarbij het groene lampje aangaat)
- Bij inschakelen van het 4e pre-set knopje ('Forte', hoog volume) vallen de lage tonen grotendeels weg
- De AM banden doen het nog niet. Op MW vang ik bij hogere frequenties af en toe iets wat zo vervormd is dat ik niet eens herken of het muziek of gepraat is, en bij lagere frequenties hoor ik niets meer - ook geen ruis
- Tenslotte nog een oplossing vinden voor de ontbrekende achterwand
Gezien de slechte bereikbaarheid van de volume potmeter denk ik dat ik die maar laat zoals het is. 'Forte' wil ik nog wel goed werkend krijgen, en zou ook graag de plofjes van sommige schakelaars weg krijgen.
AM - ik kan er mee leven als ik die niet werkend krijg, maar nu ik zo ver ben vind ik dat het eigenlijk wel opgelost moet worden
26 jul 2025 14:34 #101575
door Marc
Bedankt voor alle tips! ik ga eerst eens ervaring opdoen met het gangbaar maken van kernen op het sloop-chassis dat ik heb liggen.
Als dat lukt, dan verder met de B8X72A. Ik heb trouwens een functiegenerator en oscilloscope, die ik eventueel kan gebruiken bij het afregelen ipv het afstemoog of op gehoor.
Als het niet lukt, zet ik alles gewoon weer in elkaar en ga ik er lekker van genieten.
Ik mis trouwens de 2-delige achterwand, is daar nog aan te komen? Ik denk niet dat er een ander radio type is met dezelfde achterwand, toch?
Als dat lukt, dan verder met de B8X72A. Ik heb trouwens een functiegenerator en oscilloscope, die ik eventueel kan gebruiken bij het afregelen ipv het afstemoog of op gehoor.
Als het niet lukt, zet ik alles gewoon weer in elkaar en ga ik er lekker van genieten.
Ik mis trouwens de 2-delige achterwand, is daar nog aan te komen? Ik denk niet dat er een ander radio type is met dezelfde achterwand, toch?
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
26 jul 2025 12:35 #101574
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Reparatie van mijn B8X72A
Een digitale multimeter is hier niet geschikt voor door het traag reageren en snel wisselende meetresultaten.
een scoop op DC ,of een Buisvoltmeter (fet mag ook) zijn ideaal voor dit doel.
de meest ideale afregeling krijg je door een "wobbel" opstelling te maken.
een scoop op DC ,of een Buisvoltmeter (fet mag ook) zijn ideaal voor dit doel.
de meest ideale afregeling krijg je door een "wobbel" opstelling te maken.
Cees- pa1dba