Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

EM80

Meer
22 mei 2023 20:41 #97298 door Huub
Beantwoord door Huub in topic EM80
Het geeft ook nog een uitrek spieraal lange veer type binnen antenne
of dat beter is
H

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
22 mei 2023 19:59 #97296 door skandiluxe
Beantwoord door skandiluxe in topic EM80
De Russische buis kan ongevoeliger zijn dan een EM 80 dan krijg je een andere uitslag
Een binnenantenne is altijd een wispelturig ding en dat begin je te merken als het signaal
niet al te hard is.Op de foto,waar komt het signaal vandaan?Binnen een golflengte afst.
van de antenne heb je div.dingen die de ontvangst kunnen verstoren,lees kunnen het sterker of zwakker maken.Ook leidingdraden,gordijnrails,ja alles wat van metaal is kan
invloed hebben.Als het slechte signaal vanaf de raamkant binnenkomt zou je de antenne
naar het kozijn kunnen verhuizen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Meer
22 mei 2023 19:16 - 22 mei 2023 19:23 #97294 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic EM80
Zoals Peter het stelt, waarvoor dank, zo is de di-pool aangesloten.
De aanduidingen bij de antenne aansluitingen zijn overigens ook duidelijk genoeg.
Ook je laatste regel klopt hier bij beide radio's, al is het alleen maar om hem ook netjes op te hangen.
Vandaag ging het een stuk beter en sloeg de EM80 beter uit bij NPO Klassiek, zeg maar to halverwege.
Vandaag ook geen last gehad van de pal naast liggende herrie-zender. De zender heeft een groot deel van de dag aangestaan.
De radio is , na het plaatsen van van de EM80, niet meer van zijn plaats geweest, al heb ik hem gisteren wel even een stukje naar voren geschoven om de aansluiting van de di-pool te controleren. Die was goed.
De Westinghouse presteert tot nu toe beter dan de Russische ooit heeft gedaan. Die ging trouwens niet eens zo heel lang mee vind ik. Overdag was hij nauwelijks nog te zien en moest je je hand er bij houden om licht af te schermen. Bij Radio Klassiek was hij een streepje geworden en eigenlijk heb ik nooit beter geweten bij deze zender. Hij ging er 21 mei 2021 in (heee.... precies twee jaar geleden). De EM80 daarvoor van Philips ging vanaf september 2014 mee, zeven jaar dus. Deze radio staat veel (dagelijks een paar uur) aan. 
De Westinghouse slaat veel beter uit. Hij heeft ook het formaat van een Philips EM80.
De Russische heb ik ook nog nooit maximaal zien uitslaan, de Westinghouse doet dat volop bij flink wat zenders.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 22 mei 2023 19:23 door RR1957.

Meer
22 mei 2023 17:51 - 22 mei 2023 17:54 #97293 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic EM80
Theoretisch kan het niet, dat na het plaatsen van een nieuw oog de afregeling van welke kring dan ook verstoord is.
Maar het toestel is van zijn plaats geweest. Misschien ligt de antennekabel net iets anders.
Ik neem aan dat de antenne goed is aangrsloten, namelijk in twee bussen naast elkaar en niet twee bussen onder elkaar, zoals ik regelmatig tegenkom. Niet één van de antennestekers per ongeluk in de antenne aansluiting van de AM gestoken? De twee linker bovenste bussen zijn de enige juiste (van achteren gezien).
De kabel vanaf de opgehangen dipool dient het eerste stuk haaks op de antenne te liggen. 
Als de kabel langs de dipool loopt, geeft dat verlies.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 22 mei 2023 17:54 door peter1952.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Meer
22 mei 2023 17:39 #97292 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic EM80
Wat ik vreemd vind is dat René met de Russische EM80 geen last heeft van de naastliggende frequenties op de BX653A.

Mvg.
Bert

Meer
22 mei 2023 15:03 #97291 door Huub
Beantwoord door Huub in topic EM80
Laat ons de goede vorderingen weten ?
intresant wel..succes
H

Gemaakt door Kunena