Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

EM80

Meer
25 mei 2023 10:15 - 25 mei 2023 10:18 #97306 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic EM80

Theoretisch kan het niet, dat na het plaatsen van een nieuw oog de afregeling van welke kring dan ook verstoord is.
Maar het toestel is van zijn plaats geweest. Misschien ligt de antennekabel net iets anders.
Ik neem aan dat de antenne goed is aangrsloten, namelijk in twee bussen naast elkaar en niet twee bussen onder elkaar, zoals ik regelmatig tegenkom. Niet één van de antennestekers per ongeluk in de antenne aansluiting van de AM gestoken? De twee linker bovenste bussen zijn de enige juiste (van achteren gezien).
De kabel vanaf de opgehangen dipool dient het eerste stuk haaks op de antenne te liggen. 
Als de kabel langs de dipool loopt, geeft dat verlies.

Groeten,
Peter

Met deze reactie van Peter ben ik opnieuw aan de slag gegaan om de antenne nòg nauwkeuriger aan te leggen dan ik al had gedaan. 
Beetje lastig want als je de radio weer terug in positie zet weet je nooit wat er met de bedrading achter de radio weer gebeurd. 
Omdat de radio op de wandkast staat kunnen een aantal andere kabels ( stroom en pu ) achter de kast zakken waardoor het horizontale deel van de lintantenne geheel vrij achter de radio naar links loopt waar naast de radio en de kast het verticale deel langs de wand loopt.
Dit geeft een flinke verbetering van het ontvangst, al blijft NPO Klassiek qua uitslag van de EM80 achter bij veel andere zenders. Maar ook NPO 1 is flink verbeterd. De ontvangsten zijn nu zuiver en zonder verstoringen. 
Op de eerste foto de EM80 bij NPO Klassiek ( voorheen NPO 4 ). 
Zo zie je maar weer hoe -uiterst- zorgvuldig een antenne-opstelling moet zijn. 

Ook de antenne van de B7X73A heb ik nauwkeurig bekeken maar die blijft met de EM80 uitslag iets achter bij de BX653A. 
Ik heb de lintantenne verplaatst naar de dagkant van het kozijn in de voorgevel. Zie foto. 100 procent andere kabels vermijden gaat niet. 
Veel extra verbetering gaf dat echter niet. Misschien heeft dat ook wel te maken met de positie van de radio. De ontvangst van deze radio is echter prima, zuiver en zonder verstoringen. 
Op deze radio kan ik alle zenders van de wereld via blue tooth ontvangen, maar vind ik bijvoorbeeld NPO Klassiek 'gewoon' via de FM, dus als echte radio zender, beter klinken. Via blue tooth komt het iets kaler over. Dinsdagavond was er een fraai live concert van het 'Orkest van de 18e eeuw' (Beethoven Festival) waar ik beide mogelijkheden uitvoerig beluisterd heb door eenvoudig enkele keren over te schakelen. Mijn voorkeur ging dus uit naar de FM. Hoofdfunctie van deze Hi-Q combinatie blijft echter de PU. 

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 25 mei 2023 10:18 door RR1957.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
25 mei 2023 09:55 - 25 mei 2023 09:57 #97305 door Huub
Beantwoord door Huub in topic EM80
IK gebruik de radio niet voor de Zenders
gebruik daar voor een goede pH draag baar groot model
De radio, is voor plaatjes draaien met de PH wisselaar die er bij hoort
verders niks .. luister plezier met de MONO platen
Nostalcie Gevoel ook ....ik ben instaat de ontvangst buizen plus het oog
er van af te halen ..maaar laat het maar zitten  voor het oog en begrip .
huub
Laatst bewerkt 25 mei 2023 09:57 door Huub.

Meer
25 mei 2023 09:52 - 25 mei 2023 10:16 #97304 door Armand
Beantwoord door Armand in topic EM80
Ten noorden van Antwerpen tegen de Nederlandse grens,heb ik geen tot slechte ontvangst van NPO zenders op FM met een binnenantenne.
Ontvang ze nu in zeer goede kwaliteit op DAB+ en via een FM zendertje op mijn FM buizenradio's.
Sinds 1 februari 2022 worden er een aantal radiozenders minder doorgegeven op het DAB+ kanaal van de NPO en is de kwaliteit sterk verbeterd.
NPO Radio 1 zendt nu uit in een kwaliteit van 128 kbps (was 96 kbps), NPO4 Klassiek in 152 kbps (was 128 kbps) en alle overige NPO radiozenders in een kwaliteit van 120 kbps.
Zie ook digitalradio.nl/1-februari-2022npo-verbe...ndkwaliteit-via-dab/

Groeten, Armand

Laatst bewerkt 25 mei 2023 10:16 door Armand.

Meer
24 mei 2023 22:15 #97302 door Alco57
Beantwoord door Alco57 in topic EM80
Wat betreft de ontvangst van NPO4, hier in Vlissingen is de ontvangst op 95 MHz ook minder dan het commerciële gebral.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Meer
23 mei 2023 11:30 #97301 door Huub
Beantwoord door Huub in topic EM80
Ja dat is zo peter
ik heb wel eens opgemerkt
Dat met en ECC 85 de verstemming ook aanwezig is
Bij trimmen .
huub

Meer
22 mei 2023 21:42 #97299 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic EM80
Huub, dat zijn kamer antennes, bedoeld voor o.a. de middengolf. Dat zijn de grootste ondingen die je als antenne kunt gebruiken. Ze vangen alles op, ook veel storing.
Voor FM zijn ze helemaal niets waard. Het is een lange spoel en die heeft voor FM zeer hoge weerstand.
Als ze het toevallig wel doen op de FM komt dat door de toevoerlijn die als FM antenne dienst doet en toevallig min of meer de juiste lengte heeft.

Voor FM heb je een afgestemde antenne nodig. Vandaar de lengte van c.a. 1,5 m., zijnde de halve golflengte.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Gemaakt door Kunena