Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips BX433A

Meer
05 dec 2022 12:45 #96161 door Gino
Beantwoord door Gino in topic Philips BX433A
Zou ik een sterkere antenne nodig hebben voor dit toestel? Een van de eerste met FM?

Op bijv. de B7X14A gaat de ontvangst op een draadje van plm 2 meter al prima.

Als het oud is is het leuk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
05 dec 2022 12:35 - 05 dec 2022 12:43 #96160 door Gino
De luidspreker is goedgekeurd. Ik had hem op een andere radio aangesloten en klinkt dan goed.

Bijzonder is wel dat als ik de antennedraad  tegen een contact van de spoel aan de onderzijde van het chassis, waar de draden van de antenne ingang heenlopen, het signaal beter is. En ook frisser klinkt.
Vlgs mij is dit spoel A of B op het schema.

Maar de MG is niet zuiver qua weergave.

Laatst bewerkt 05 dec 2022 12:43 door Gino.

Meer
03 dec 2022 20:42 #96159 door Gino
Fijn! Dank voor de uitleg.

Ik zal mijn bevindingen weer delen als ik wat verder ben. :)

Meer
03 dec 2022 20:17 #96158 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips BX433A
Gino, koppel beide draden even af van de luidspreker, en verbind de speaker met je stereo versterker, luister dan op normaal volume of de speaker van je radio nog "fris "is.
Succes!
ps. , een toonfiets is de vak uitdrukking voor een toongenerator. deze kan tegenwoordig als app. op je smartphone, zodat je alle mogelijke tonen kan " genereren " uit de oordoppen aansluiting .

Cees- pa1dba

Meer
03 dec 2022 20:15 #96157 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips BX433A
Ik heb dan weer geen brommer. "Toonfiets" is in "het wereldje" een vrij gangbare term voor toongenerator. Je kan ook een fruitig speeltje of een andere veegtelefoon gebruiken als die een toontje kan maken. Het gaat erom dat je de frequentie kan variëren zodat je goed kan horen of de speaker schor is. Je kan zelfs een andere luidspreker erop aansluiten, dan weet je ook zo of het aan de speaker ligt of aan de radio.

Dédain vind ik onnodig. Ik weet dat ik de materie goed beheers en wil dat graag delen. Zie bijvoorbeeld ook mijn escapades op MFB freaks forum (onder de username Regenpak).

Tjerk, 9ZZ

Meer
03 dec 2022 19:32 #96156 door Gino
Met liefde zou ik dat doen.

Maar: ik ben geen door de wol geverfde elektrotechnicus. Toonfiets?? Ik heb een motorfiets..

Ik wil (indien mogelijk) met genoeg parate kennis, maar niet als elektro technicus, deze radio fixen.
Wordt dit hier niet haalbaar geacht, dan hoor ik dit graag.

Ik ben van goede wil, maar op andere fora liep ik tegen een hoop dedain aan.  

Mocht dat hier ook het geval zijn/worden dan lijkt het mij een goed idee om er een speciale rubriek voor te maken.
Dan kunnen s*kkels als ik er ook nog iets leren. Zonder een HBO studie elektotechniek voor te moeten volgen.

Gemaakt door Kunena