Radio's van 1950 tot 1970
Hoe gaan jullie van stereo naar mono ?
08 sep 2022 14:44 #95594
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Hoe gaan jullie van stereo naar mono ?
Als ik het goed heb
Dan noemen ze dat bij PH ontkoppelen met weerstanden
mar bij de PH radio,s vind ik dat niet zo best
het is toch hoorbaar bij een apperaat gebruik
Of beiden gebruik gelijk tezamen
huub
Dan noemen ze dat bij PH ontkoppelen met weerstanden
mar bij de PH radio,s vind ik dat niet zo best
het is toch hoorbaar bij een apperaat gebruik
Of beiden gebruik gelijk tezamen
huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08 sep 2022 14:22 #95592
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Hoe gaan jullie van stereo naar mono ?
Goed uitgelegd Peter en verklaart het waarom het bij René goed gaat. In zijn geval zijn die weerstanden in zijn installatie dus al van huis uit aanwezig. Misschien zonder hij het wist, maar het maakt ook niet uit want hij is er heel tevreden mee. En daar gaat het om 

08 sep 2022 14:06 - 08 sep 2022 14:07 #95590
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Hoe gaan jullie van stereo naar mono ?
Wat het koppelen van stereo naar mono betreft: Bij René wordt bij de platenspeler maar één ingang van de voorversterker gebruikt. Beide uitgangen van de platenspeler zitten op dezelfde ingang. De uitgang van de voorversterker gaat naar beide kanalen.
De Tivoli CD-speler heeft al weerstanden in serie met zijn uitgangen, dus koppelen met mono gaat goed.
Over het algemeen hoef je geen scheidingsweerstanden te gebruiken bij apparaten die al serie weerstanden hebben. Juist voor de koppeling met mono apparaten hadden de band- en cassetterecorders van Philps (en veel andere merken) serieweerstanden in serie met de uitgang (meestal 18 kOhm).
Als je van de koptelefoon uitgang uitgaat kun je beter wel serieweerstanden (1 kOhm) gebruiken aangezien de uitgangen laagohmig zijn en elkaar wel beïnvloeden bij parallel schakelen.
Maar als ik het goed heb zit er in het verbindingssnoer tussen het schakelkastje van René en de B7X73a ook serieweerstanden, dus elke stereobron kan gebruikt worden.
Groeten,
Peter
De Tivoli CD-speler heeft al weerstanden in serie met zijn uitgangen, dus koppelen met mono gaat goed.
Over het algemeen hoef je geen scheidingsweerstanden te gebruiken bij apparaten die al serie weerstanden hebben. Juist voor de koppeling met mono apparaten hadden de band- en cassetterecorders van Philps (en veel andere merken) serieweerstanden in serie met de uitgang (meestal 18 kOhm).
Als je van de koptelefoon uitgang uitgaat kun je beter wel serieweerstanden (1 kOhm) gebruiken aangezien de uitgangen laagohmig zijn en elkaar wel beïnvloeden bij parallel schakelen.
Maar als ik het goed heb zit er in het verbindingssnoer tussen het schakelkastje van René en de B7X73a ook serieweerstanden, dus elke stereobron kan gebruikt worden.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 08 sep 2022 14:07 door peter1952.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
08 sep 2022 13:17 - 08 sep 2022 13:18 #95587
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Hoe gaan jullie van stereo naar mono ?
De ingang van een mono radio is geen gebalanceerde ingang maar a-symmetrisch net zo als je bron.
Een koptelefoon uitgang van een smartphone of laptop komt vaak van een klasse D versterker, op deze aansluiting staat vaak hoogfrequent rotzooi ,de schakelfrequentie van de digitale koptelversterker, zoiets zal die fading wel veroorzaken.
Bij veel analoge stereoversterkers sluit de mono schakelaar ook gewoon de 2 ingangen bij elkaar.
Probeer het eens met een andere muziekbron.
Een koptelefoon uitgang van een smartphone of laptop komt vaak van een klasse D versterker, op deze aansluiting staat vaak hoogfrequent rotzooi ,de schakelfrequentie van de digitale koptelversterker, zoiets zal die fading wel veroorzaken.
Bij veel analoge stereoversterkers sluit de mono schakelaar ook gewoon de 2 ingangen bij elkaar.
Probeer het eens met een andere muziekbron.
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 08 sep 2022 13:18 door Cees PA1DBA.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957
08 sep 2022 13:16 #95586
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic Hoe gaan jullie van stereo naar mono ?
Ik zou zeggen: kom luisteren en verwonder,
zoals veel bezoekers bij mij al gedaan hebben.
En ik heb het niet botweg gedaan,
zoals ik al heb aangegeven in mijn vorige bijdrage.
zoals veel bezoekers bij mij al gedaan hebben.
En ik heb het niet botweg gedaan,
zoals ik al heb aangegeven in mijn vorige bijdrage.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
08 sep 2022 13:01 - 08 sep 2022 13:08 #95585
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Hoe gaan jullie van stereo naar mono ?
Inderdaad Frans, want dat moet je ook zeker niet zo doen. Ik weet nu even niet welke weerstanden ik heb gebruikt en kom er straks graag op terug.
Maar om zo botweg stereo aan mono te koppelen vraagt om moeilijkheden (is mijn ervaring) en dat kan je heel eenvoudig voorkomen. Ik kom er zo dadelijk op terug (tenminste als niemand zoals Henk het eerder weet ) .
En waarom het bij René wel werkt bevestigt het denk ik het verschil tussen theorie en praktijk. Sommige mensen zijn voor dat geluk geboren, maar in principe zou je de weerstanden echt wel nodig hebben om zonder storing van stereo naar mono te gaan.
M.vr.gr. Hans
Maar om zo botweg stereo aan mono te koppelen vraagt om moeilijkheden (is mijn ervaring) en dat kan je heel eenvoudig voorkomen. Ik kom er zo dadelijk op terug (tenminste als niemand zoals Henk het eerder weet ) .
En waarom het bij René wel werkt bevestigt het denk ik het verschil tussen theorie en praktijk. Sommige mensen zijn voor dat geluk geboren, maar in principe zou je de weerstanden echt wel nodig hebben om zonder storing van stereo naar mono te gaan.
M.vr.gr. Hans
Laatst bewerkt 08 sep 2022 13:08 door Johannes.