Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Hoe gaan jullie van stereo naar mono ?

Meer
08 sep 2022 20:19 #95602 door fransdemers
Bedankt voor jullie leerrijke bijdragen.

Ik leer hieruit dat een smartphone niet de beste keuze is om een buizenbak te voederen.

Maar ja, ik wil nu eenmaal wat mp3's horen, omdat ik die niet op cd noch LP heb.

Ik heb wel nog een stereo walkman liggen.  Compleet analoog '80ies spul.

Ik probeer het daar eens mee.

Maar idd, die smartphones klinken stukken beter met de koptelefoon.  Op de buizenkachel veel minder.

René voedert met pickups en analoog spul, dus denk dat dit veel verklaart.

En ja... ik gebruik 2 X 10K in mijn kabel.

Tot gauw.

Frans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
08 sep 2022 16:29 #95599 door Kees van Dijke
Van Stereo naar mono doe ik met 2x 10K weerstandjes. Aangezien de ingangsimpedantie vaak rond de 1 Meg is, is het signaalverlies ca 1%, ofwel onhoorbaar en nauwelijks meetbaar. Vele line outputs zijn ook vaak tevens headphone outputs, en mag je dus niet zomaar kortsluiten door links en rechts met elkaar door te verbinden. Je krijgt dan zachter en vervormd geluid. Gewone line outputs hebben vaak wat inwendige weerstand, en die mag je wel zo aan elkaar knopen.

Ander punt is dat smartphones en tablets vaak een uitgangsspanning hebben van 155 mV (-14 dBu), en dat is te weinig om een buizenradio mooi uit te kunnen sturen. Je raakt dan snel over het loudness punt heen, en de radio klinkt dan erg blikkerig, dun en schel. Vele andere bronnen, zoals CD-spelers, platenspelers met keramische elementen, bandrecorders, soundcards etc geven vaak 1 Volt (+2.2 dBu) af en sluit netjes aan op de gevoeligheid van de PU en bandrecorder ingang van de radio.

Wat de B5X63A en F6X63A betreft: De F6X63A is een echte Bi-Ampli radio en heeft ook een klankregel netwerk met een zeer groot bereik. Dat is de hoofdreden dat het geluid dan ook een stuk voller kan klinken. Wat het verschil in gevoeligheid betreft, dat kan ik niet verklaren omdat die in principe hetzelfde is.

groetjes,
-=Kees=-
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Meer
08 sep 2022 16:23 - 08 sep 2022 16:27 #95598 door peter1952
Wordt dat probleem van de stotterende en slechte weergave niet veroorzaakt door vuile contacten? Als een aansluiting lange tijd niet gebruikt wordt, wil het nog wel eens corroderen. 
Als het l.f.- gedeelte verder in orde is, moet het geen probleem geven bij de B5X63A. 

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 08 sep 2022 16:27 door peter1952.

Meer
08 sep 2022 15:53 - 08 sep 2022 15:56 #95597 door Jan Bus
Om terug te keren naar het probleem: Hier is toch wat vreemds aan de hand. Op de F6X63A werkt alles goed. De B5x63A heeft een gelijkwaardige PU-ingang/tape-uitgang. Dan moet het verloop hier ook goed werken. Dat doet het echter niet. Dan moet je fout bij de B5X63A zoeken. Is het verloopkabeltje wel op de PU-ingang (niet op de tape-uitgang) aangesloten? Geeft een andere bron zoals een pickup wel een goede weergave? Is er een modificatie aangebracht in de B5X63A?

Groet, Jan
Laatst bewerkt 08 sep 2022 15:56 door Jan Bus.

Meer
08 sep 2022 15:03 - 08 sep 2022 15:07 #95596 door RR1957

Goed uitgelegd Peter en verklaart het waarom het bij René goed gaat.  In zijn geval zijn die weerstanden in zijn installatie dus al van huis uit aanwezig.  Misschien zonder hij het wist.

Helaas klopt dit dus niet , ik mag dan niet technisch zijn, zo onwetend ben ik nou ook weer niet... ;-) 
Ik denk dat de reactie van Cees goed aansluit op die van mij. 

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 08 sep 2022 15:07 door RR1957. Reden: typefoutje

Meer
08 sep 2022 14:59 #95595 door RR1957
Helaas wordt er getwijfeld aan de inhoud van mijn bijdragen.
Als niet-technicus kan ik daarom beter niet reageren en blijf achter mijn bijdragen staan.
;-)

Als er weerstanden worden gebruikt, gaat het volume toch ook achteruit?
Vandaar kennelijk dat de Tivoli cd-speler hierin minder goed presteert dan de platenspeler en de bleu tooth. Je moet het volume veel verder opendraaien.
Wat betreft deze Tivoli cd-speler heeft die al eerder op het andere forum ooit een pittige discussie opgeleverd. Ik heb de importeur toen benaderd die bevestigde dat deze speler standaard weerstanden heeft, mede omdat het systeem ook mono combinaties had.
Inmiddels is de productie van deze cd speler al enkele jaren geleden gestopt.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is

Gemaakt door Kunena