Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

B4X82A PHILIPS geluid erg zacht

Meer
18 mei 2022 13:02 #94700 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic B4X82A PHILIPS geluid erg zacht
Bij mij (B7X73A) waren ze allemaal stuk.

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
18 mei 2022 12:17 #94697 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic B4X82A PHILIPS geluid erg zacht
De schermroosterweerstanden zitten bij de ECH81 tussen pen 1 en de + (33 kOhm) en bij de EF85 tussen pen 8 en de + (68 kOhm). Er zit ook nog een weerstand tussen pen 8 van de ECH81 en een geschakelde + via de FM-toets (geen spanning bij FM) van 22 kOhm, maar die doet alleen bij AM dienst.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
18 mei 2022 12:02 #94696 door adrie franse
dank!!      pick up aansluiting geeft volle bak geluid. Het is hetradiogedeelte dat erg zacht is. Koppelcondensator zojuist vervangen....geen verandering. welke zijn de schermroosterweerstanden precies?  Groet ADRIE

Meer
18 mei 2022 11:53 #94695 door peter1952
Toch heb ik ze in apparatuur van voor 1960 ook wel gezien, maar dan groen.
Voorbeelden: Philips S202 Pionier Senior bouwdoos (koppelcondensator) Philips AG9124 koffergrammofoon, Phlips L3X71 en 72. Ze waren er dus wel, hoewel voornamelijk met lage werkspanning. Alleen voor de condensator van anode eindbuis naar massa zijn ze nog heel lang gebruikt.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.

Meer
18 mei 2022 09:35 #94691 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic B4X82A PHILIPS geluid erg zacht
Alle philips toestellen
Na 1960 hebben mosterd condensators
Ervoor teerknollen waar dit toestel mee vol zit 1958

René Daemen

Meer
18 mei 2022 09:29 - 18 mei 2022 09:33 #94690 door peter1952
Inderdaad moet je achteraan beginnen. Zet eerst het toestel op pick-up. Draai de volumeregelaar een stuk open en raak met de vinger de bussen van de pick-up aansluiting aan. Op één van de bussen moet je nu een flinke bromtoon horen.
Een defecte koppelcondensator zal wel een vervormd geluid geven, echter de versterking zal niet zover dalen dat er nagenoeg niets meer te horen is.
Werkt het versterkergedeelte, dan in het h.f.- gedeelte zoeken.
Bij veel Philips toestellen zijn de schermrooster weerstanden zwaar verlopen. Dit als eerste controleren.
Dan eventueel buizen wisselen (indien beschikbaar).

Het is heel simpel om maar meteen alle (teer)condensatoren te vervangen, maar dat is niet meteen nodig om het toestel werkend te krijgen.
Misschien zijn er in dit toestel al mosterd condensatoren gebruikt, die kunnen rustig blijven zitten.
Alleen de zwarte teercondensatoren zijn verwacht.
Eerste verdachten zijn de koppelcondensator naar punt 2 van de EL84 (C44) en de condensator van punt 7 van de EL84 naar massa (C48). Die kun je in elk geval vervangen als het teercondensatoren zijn.
Als het toestel eenmaal speelt de rest aanpakken.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Laatst bewerkt 18 mei 2022 09:33 door peter1952.

Gemaakt door Kunena